Een elektrische fietsaccu reviseren:
Hoe werkt het?

Elektrische fiets in een werkplaats waar de batterijen worden gereviseerd.

Het herstellen van fietsaccu's is een steeds populairdere oplossing voor eigenaars van elektrische fietsen. Het is niet alleen voordelig, omdat het minder kost dan het kopen van een nieuwe batterij, maar ook milieuvriendelijk, omdat het kostbare grondstoffen bespaart. Het reviseren van je accu is daarom een optie die je kunt overwegen als je merkt dat jecapaciteit afneemt. Hoe werkt het reviseren van batterijen?Wat is de capaciteit van een gereviseerde batterij? Het capaciteitsverlies van je batterijen is niet onvermijdelijk! We leggen het allemaal in detail uit!

De verschillende soorten batterijen

Lood-zuur-batterij

Dit type batterij wordt vrijwel niet meer gebruikt op elektrische fiets. Hoewel ze het goedkoopst te produceren zijn, hebben ze een aantal nadelen die ze overbodig hebben gemaakt. Ze kunnen niet goed tegen kou, ze nemen meer ruimte in beslag en ze zijn vooral zwaarder. En alsof dat nog niet genoeg is, is bewezen dat lood schadelijk is voor de gezondheid!

Vanuit ecologisch oogpunt is het niet beter... Terwijl de levensduur van een loodzuuraccu in theorie rond de 500 cycli ligt, neemt de autonomie aanzienlijk af na 300 cycli, waardoor vervanging na één of twee jaar nodig is.

Nikkel batterij

Nikkelzuuraccu's zijn lichter dan loodzuuraccu's, slaan ook meer energie op en kunnen tussen de 2 en 5 jaar meegaan bij gemiddeld gebruik. Net als loodaccu's worden ze echter nog maar zelden gebruikt op recente elektrische fiets fietsen en worden ze geleidelijk vervangen door lithium.  

Lithium batterij

Lithiumbatterijen worden steeds algemener en kunnen over het algemeen een hoog niveau van autonomie behouden tot 1000 laadcycli (of zelfs meer voor de meest recente lithiumijzerfosfaatmodellen, die tot 3000 cycli kunnen gaan)! Shimano, bijvoorbeeld, garandeert een capaciteit van 60% na 1000 cycli. Bosch beweerde onlangs dat hun accu's een levensduur hebben van 30.000 km, of ongeveer 3.750 km per jaar gedurende 8 jaar. 

Een fietsaccu op basis van lithium is lichter, betrouwbaarder, neemt minder ruimte in en heeft een langere levensduur.

Om je alleen moderne fietsen aan te bieden die comfortabel in het gebruik zijn en een aantal cycli hebben waarmee je je elektrische fiets lang kunt gebruiken, bieden we alleen fietsen aan die zijn uitgerust met lithiumbatterijen.

Fietser installeert een gereviseerde batterij op zijn elektrische fiets.

Hoe verleng je de levensduur van een accu voor elektrische fietsen?

Accu's zijn vaak het duurste onderdeel van een elektrische fiets, dus het is belangrijk om goed voor ze te zorgen om hun levensduur te verlengen. De belangrijkste fabrikanten van accu's voor elektrische fietsen (Bosch en Shimano) geven een aantal tips over hoe je ze moet beschermen, vervoeren en opbergen zodat ze langer meegaan. De kwestie van de motor staat ook centraal bij de aankoopkeuze. Het is niet altijd eenvoudig om te kiezen tussen een elektrische fiets met een Bosch of Yamaha motor.

Beste praktijken voor het behoud van de capaciteit van je fietsaccu :

  • Verminderde vraag (gebruik zo vaak mogelijk de eco-modus van je elektrische fiets)
  • Bewaren bij een temperatuur tussen 10° en 20° C
  • Opslag met een oplaadniveau tussen 30 en 60% voor Bosch en 70% voor Shimano
  • elektrische fiets geparkeerd in de schaduw of in een koele kamer
  • De originele batterijoplader of een compatibele oplader gebruiken

Fouten die je moet vermijden als je wilt dat je batterij lang meegaat:


  • Aanhoudend en herhaald gebruik van de batterij op je elektrische fietsen
  • Opslag bij temperaturen boven 30° of onder 0°.
  • Langdurige opslag met de acculader aangesloten of in een staat van volledige ontlading
  • Jouw EAF parkeren in de zon of de regen

Voordat je een gebruikte elektrische fiets koopt of verkoopt, is het belangrijk om de accu te testen om een nauwkeurige diagnose te kunnen stellen. Op Upway voeren we een volledige accudiagnose uit op elke elektrische fiets die ons magazijn binnenkomt voordat we hem reviseren.

Hoe wordt een batterij gereviseerd?

Diagnose van de staat van de fietsaccu

Een nauwkeurige en volledige diagnose is een eerste vereiste voor elk herstel van elektrische fietsen. 

Daar zijn hulpmiddelen voor, zoals de Bosch systeemdiagnosetester, die we op Upway gebruiken voor alle elektrische fietsen met een Bosch accu. De tester controleert het oplaad- en startsysteem en produceert een uitgebreid rapport dat onder andere het aantal volledige oplaadcycli meet.

Indien nodig gebruiken we vervolgens een capaciteitstester om te controleren hoe snel je accu ontlaadt en of de accu iets van zijn oorspronkelijke capaciteit in watt per uur (Wh) heeft verloren.

Nadat de diagnose is uitgevoerd, scheiden we de fietsen in twee categorieën:

  • elektrische fiets waarvan de accu nog in uitstekende staat is (d.w.z. meer dan 80% van de oorspronkelijke actieradius levert). De elektrische fiets kan dan onder garantie worden verkocht.
  • Tweedehands elektrische fietsen die het einde van hun levensduur hebben bereikt en gereviseerd of vervangen moeten worden. Elke keer beoordelen we de meest geschikte oplossing tussen revisie, toevertrouwd aan een derde partij die gespecialiseerd is in het vakgebied, en vervanging met nieuw. Onze prioriteit blijft veiligheid boven alles en we voeren alleen revisie uit als dit kan worden gedaan door deskundige derden, volgens de hoogste kwaliteitsnormen.

Dat gezegd hebbende, is het heel goed mogelijk om zelf een elektrische fietsaccu te testen na aankoop.

Herconditionering van een elektrische fiets

Een gereviseerde accu geeft je elektrische fiets een nieuw leven, op een goedkopere en milieuvriendelijkere manier dan door simpelweg een nieuwe accu te vervangen.


Helaas kunnen niet alle batterijen worden gereviseerd. Sommige systemen kunnen niet worden gereviseerd. In dat geval vervangt ons team van professionals de batterij door een model van nieuw voordat de batterij te koop wordt aangeboden op Upway. De oude batterij wordt natuurlijk gerecycled.

Een elektrische fiets is zelden helemaal kapot. Vaker wel dan niet zijn de eerste tekenen van een defect gewoon de symptomen van een enigszins vermoeide batterij. Opknappen is meestal voldoende om de levensduur van je te verlengen.