Hoe test je een accu van een elektrische fiets?

De batterij is een van de essentiële onderdelen van elke elektrische fiets. Of je nu een lithium- of loodzuuraccu hebt, het is net zo belangrijk om deze regelmatig te testen en te onderhouden. Net als bij mobiele telefoons, computers en andere batterijgevoede technologie, kan de algehele gezondheid van je batterij een aanzienlijke invloed hebben op de prestaties van het hele apparaat.

Vraag je je af hoe je de accu van je elektrische fiets test? Er zijn verschillende manieren om dit te controleren. Wij leggen het uit!

Een essentieel hulpmiddel: de multimeter

Een multimeter is een kleine, draagbare sonde die spanning, stroom en weerstand meet. Een display op je apparaat laat elke meting zien. Hoewel er digitale en analoge multimeters zijn, geven de eerste meestal nauwkeurigere resultaten.

Hoe test je de batterij van je elektrische fiets? 

Het testen van een elektrische fietsaccu is vrij eenvoudig. Als je een goede multimeter tot je beschikking hebt, kun je eenvoudig de algemene gezondheid van je accu controleren. Volg gewoon deze 5 stappen: 

  1. Sluit de multimeter aan: de batterij moet worden verwijderd en volledig opgeladen voor dit proces, minstens 6 tot 8 uur. Als je de batterij niet kunt loskoppelen van je fietsframe, controleer dan of het frame goed vastzit. Steek de sondes van de multimeter in de connector of poort van de adapter. Zorg ervoor dat je niet forceert of te veel druk uitoefent, want dit kan beide apparaten beschadigen.
  2. Test de lading van de batterij: De meeste standaard multimeters hebben een AC/DC uitleesfunctie en een "batterij test belasting" functie. Stel je multimeter in op gelijkstroom. Het is over het algemeen niet aan te raden om wisselstroom te gebruiken, omdat dit de accu van je elektrische fiets kan overladen. Deze meting laat niet alleen zien of de accu in staat is om in te schakelen, maar ook de energiedichtheid die nodig is om te communiceren met de motor en andere functies. Zolang de waarde niet te veel afwijkt van de oorspronkelijke waarde ( kan je vinden in de handleiding), betekent dit dat je accu nog goed is.
  3. Test de spanning : door je multimeter op de volts functie functie te zetten, kun je een spanningstest uitvoeren. Dit is belangrijk omdat de prestaties van een elektrische fiets nauw samenhangen met het voltage. Raadpleeg de handleiding om erachter te komen wat het spanningsbereik is voor jouw merk. Als je hem een paar uur hebt opgeladen, moet het voltage overeenkomen met het getal dat in je handleiding staat. Als de batterij van je elektrische fiets onder een bepaald voltage komt, schakelt hij uit om schade aan het apparaat te voorkomen. Simpel gezegd: als het voltage te laag is, is dat een teken dat de batterij bijna leeg is.

Bijvoorbeeld: 

Een 52V elektrische fietsaccu moet ongeveer : 

58 tot 42 V

Een 36V batterij daarentegen zou : 

36 tot 28 V


Laten we aannemen dat de afgelezen waarden niet binnen dit bereik vallen. Als dit het geval is, geeft dit aan dat de batterij geleidelijk slijt. 

  1. Test de stroomsterkte : De volgende stap is het testen van de stroomsterkte. Dit is de hoeveelheid energie en lading die je elektrische fietsaccu kan vasthouden en de hoeveelheid die per uur wordt ontladen. Hiermee kun je de levensduur onderzoeken. Vergelijk de stand op de meter met die in je handleiding. Als je merkt dat je energie tijdens het rijden te snel opraakt, kan het zijn dat de accu van je elektrische fiets overmatig wordt ontladen.
  2. Controleer de weerstand: Dit is de laatste stap. Het is een belangrijk element in de prestaties van je elektrische fiets. Wat is weerstand? Het is wat de stroom door de batterij probeert tegen te houden. Het bestaat in alle elektrische circuits, maar het mag nooit te hoog zijn. Anders kan dit leiden tot oververhittingsproblemen. Hoe hoger de waarde, hoe zwakker de stroom door de batterij.

Zoals kan je zien, omvat het testen van een elektrische fietsaccu verschillende stappen. De algehele gezondheid van je accu combineert de lading, spanning, stroom en weerstand. Als alle gegevens zijn waar ze zouden moeten zijn, kan je je er zeker van zijn dat hij nog steeds goed werkt.

Accu's van elektrische fiets hebben vaak een garantie van 6 tot 24 maanden. Bosch accu's hebben bijvoorbeeld een garantie van 2 jaar of 500 cycli, wat overeenkomt met één keer volledig opladen na één keer volledig ontladen.  

Batterijcontrolesysteem 

Bovendien hebben de meeste elektrische fietsen een geïntegreerd batterij accumanagementsysteem, ook wel bekend als een bedieningsconsole. Met dit systeem heb kan je via een scherm toegang tot alle informatie over de toestand van de accu. Het kan ook de tijd, snelheid of ondersteuningsstand weergeven.

Het is super handig voor het beoordelen van spanning en stroom, maar ook om batterijcomponenten te beschermen tegen van temperatuur en de invloed van opladen/ontladen. Zo kun je de conditie van je accu in de gaten houden en de levensduur verlengen.

Het enige nadeel is de grootte. Het kan te veel ruimte innemen op het stuur. 

Dat gezegd hebbende, worden multimeters nog steeds als nauwkeuriger beschouwd dan batterijcontrolesystemen. Deze laatste hebben minder functies en kunnen ook duur zijn. Bovendien zijn ze niet universeel. Ze verschillen in ontwerp, afmetingen en gebruikte onderdelen, afhankelijk van het type accu. 


Concluderend

We raden je aan om te investeren in een multimeter als de accu van je elektrische fiets bijna aan het eind van zijn levensduur is of tekenen van zwakte vertoont. Het is de beste manier om de conditie van je accu te controleren! Het bedieningspaneel daarentegen, dat meestal bij je elektrische fiets wordt verkocht, geeft je meer oppervlakkige gegevens. Anders kan je je altijd naar een vakman gaan!

FAQ over de staat van de batterij van je elektrische fiets 

Wat zijn de tekenen van een defecte batterij? 

De tekenen van een slechte accu zijn over het algemeen gemakkelijk te herkennen: een accu die oververhit raakt, geen lading vasthoudt of een zwakke verbinding met de motor lijkt te hebben. Dit zijn signalen die je moeten waarschuwen. 

Hoe sluit ik een multimeter aan op mijn type batterij?  

Meestal vind je een adapter die speciaal is ontworpen om batterijen te testen. Verwijder gewoon de behuizing en steek de sondes van de multimeter erin. 

Naar welk voltage moet ik kijken op mijn multimeter? 

Als je een 36V accu hebt, ligt het ideale bereik dat je meter aangeeft tussen 28V en 36V. Pas deze factor aan aan het voltage van je elektrische fiets. Als algemene regel geldt dat als je meting 10 volt lager is dan wat je handleiding aangeeft, hij te laag is.