Hoe test ik een batterij van een elektrische fiets?

De batterij is een van de essentiële onderdelen van elke elektrische fiets. Of u nu een lithium- of loodaccu hebt, het is even belangrijk deze regelmatig te testen en te onderhouden. Net als bij mobiele telefoons, computers en andere batterijgevoede technologie, kan de algemene gezondheid van je batterij een aanzienlijke invloed hebben op de prestaties van het hele apparaat.

Vraagt u zich af hoe de batterij van je elektrische fiets te testen? Er zijn verschillende manieren om dit te controleren. Wij leggen het uit!

Een onmisbaar instrument: de multimeter

Een multimeter is een kleine, draagbare sonde die spanning, stroom en weerstand meet. Een display op je toont elke meting. Hoewel er digitale en analoge multimeters zijn, geven de eerste meestal nauwkeurigere resultaten.

Hoe test je de batterij van je elektrische fiets? 

Het testen van een elektrische fietsaccu is vrij eenvoudig. Met een goede multimeter op je kunt u gemakkelijk de algemene gezondheid van je controleren. Volg gewoon deze 5 stappen: 

  1. Sluit de multimeter aan: de batterij moet worden verwijderd en opgeladen tot 100% voor voor dit proces, minstens 6 tot 8 uur. Als je de batterij niet kan worden losgekoppeld van het je fietsframe, controleer dan of hij goed vastzit. Steek de sondes van de multimeter in de connector of poort van de adapter. Zorg ervoor dat u niet forceert of te veel druk uitoefent, aangezien dit beide apparaten kan beschadigen.
  2. Test de lading van de batterij: De meeste standaard multimeters hebben een AC/DC uitleesfunctie en een "batterij test belasting" functie. Stel je multimeter in op DC. Het is over het algemeen niet raadzaam om AC te gebruiken, omdat dit de batterij zou kunnen overladen op je . Deze uitlezing vertelt u niet alleen de capaciteit van de batterij om op te laden, maar ook de energiedichtheid die nodig is voor de communicatie met de motor en andere functies. Zolang deze niet te veel afwijkt van het oorspronkelijke cijfer (dat kan je kan vinden in de gebruikershandleiding), betekent dit dat je batterij nog goed is.
  3. Test de spanning: door je multimeter op de volts functie kunt u een spanningstest uitvoeren. Dit is belangrijk omdat de prestaties van een elektrische fiets nauw samenhangen met de spanning. Raadpleeg de handleiding om na te gaan wat het spanningsbereik is voor je . Als u hem enkele uren hebt opgeladen, zou je spanning moeten overeenkomen met het cijfer dat in de handleiding van je staat. Wanneer de batterij van je elektrische fiets onder een bepaalde spanningswaarde komt, wordt hij uitgeschakeld om schade aan het apparaat te voorkomen. Eenvoudig gezegd: als de spanning te laag is, is dat een teken dat de batterij leeg kan raken.

Bijvoorbeeld: 

Een 52V elektrische fiets batterij moet ongeveer : 

58 tot 42 V

Een 36V batterij, daarentegen, zou : 

36 tot 28 V


Stel dat de aflezingen niet binnen deze marges vallen. Als dit het geval is, wijst dit erop dat de batterij geleidelijk aan het verslijten is. 

  1. Test de stroom: De volgende stap is het testen van de stroomsterkte. Dit is de hoeveelheid energie en lading die je elektrische fietsaccu kan vasthouden en de hoeveelheid die per uur wordt ontladen. Dit zal u toelaten om de levensduur onderzoeken. Vergelijk de stand op de meter met die van je . Als u merkt dat u tijdens het rijden te snel zonder energie komt te zitten, is de accu op je misschien te ver ontladen.
  2. Controleer de weerstand: Dit is de laatste stap. Het is een belangrijk element van de prestaties van je . Wat is de weerstand? Het is wat de stroom door de batterij probeert tegen te houden. Hij bestaat in alle elektrische circuits, maar hij mag nooit te hoog zijn. mag nooit te hoog zijn. Anders kan dit leiden tot oververhittingsproblemen. Hoe hoger hij is, hoe minder elektriciteit er door de batterij stroomt.

Zoals kan je kan zien, omvat het testen van een elektrische fietsaccu verschillende stappen. De algemene gezondheid van je accu combineert zijn lading, spanning, stroom en weerstand. Als alle gegevens zijn waar ze zouden moeten zijn, kan je kunt u er zeker van zijn dat hij nog goed werkt.

Batterijen van elektrische fiets hebben vaak een garantie van 6 tot 24 maanden. Bosch accu's hebben bijvoorbeeld een garantie van 2 jaar of 500 cycli, wat overeenkomt met één volledige lading na één volledige ontlading.  

Batterijbewakingssysteem 

Bovendien hebben de meeste e-bikes een ingebouwd batterijbeheer geïntegreerd accubeheersysteem, ook bekend als een bedieningspaneel. Met dit systeem heeft kan je via een display toegang tot alle informatie over de batterijstatus. Het kan ook de tijd, snelheid of ondersteuningsmodus weergeven.

Dit is super handig voor het beoordelen van spanning en stroom, maar ook om het beschermen van de batterijcomponenten tegen temperatuur van de temperatuur en het effect van laden/ontladen. Het helpt dus om de conditie van je accu in de gaten te houden en de levensduur ervan te verlengen.

Het enige minpuntje is de grootte. Het kan te veel ruimte innemen op het stuur. 

Multimeters worden echter nog steeds als nauwkeuriger beschouwd dan batterijmonitoringsystemen. Deze laatste hebben minder mogelijkheden en kunnen ook duur zijn. Bovendien zijn zij niet universeel. Zij verschillen in ontwerp, grootte en gebruikte onderdelen, afhankelijk van het type batterij. 


Tot slot

Wij raden u aan te investeren in een multimeter wanneer je elektrische fiets accu het einde van zijn levensduur nadert of tekenen van zwakte vertoont. Dit is de beste manier om de conditie van je accu te controleren! Het bedieningspaneel, dat meestal wordt verkocht bij je elektrische fiets , geeft u meer oppervlakkige gegevens. Zo niet, kan je bezoek altijd een vakman!

FAQ over de conditie van de batterij van je elektrische fiets 

Wat zijn de tekenen van een defecte batterij? 

De tekenen van een slechte accu zijn meestal gemakkelijk te herkennen: een accu die oververhit raakt, de lading niet vasthoudt of een zwakke verbinding met de motor lijkt te hebben. Tekenen die je zouden moeten waarschuwen. 

Hoe sluit ik een multimeter aan op mijn batterijtype?  

Meestal vindt u een adapter die speciaal is ontworpen voor het testen van batterijen. Verwijder gewoon de behuizing en plaats de multimeter sondes. 

Welk voltage moet ik zoeken op mijn multimeter? 

Als u een accu van 36V hebt, ligt het ideale bereik dat je meter zou moeten aangeven tussen 28V en 36V. Pas deze factor aan volgens de spanning van je elektrische fiets. Als vuistregel geldt dat als je 10 volt lager aangeeft dan wat je handleiding aangeeft, het te laag is.