Debriding van je elektrische fiets: wat je vooraf moet weten en hoe je het aanpakt
Elektrisch ondersteunde fietsen (EAB's) maken deel uit van een wereldwijde beweging naar meer duurzame en ecologisch verantwoorde transportmiddelen. In België, net als in Europa, blijft de populariteit van deze tweewielers groeien. Volgens Traxio.be markeerde 2023 een belangrijk keerpunt: sinds dat jaar zijn elektrische fietsen goed voor 51% van het marktaandeel in de fietsverkoop. Voor het eerst in ons land halen ze mechanische fietsen in.
De populariteit van elektrische fietsen is geen toeval: ze bieden een praktisch, minder energieverslindend alternatief voor gemotoriseerde auto's of 2-wielers in stedelijke omgevingen, terwijl ze een comfortabele manier zijn om je te verplaatsen.

Wetgeving speelt een belangrijke rol bijhet reguleren van het gebruik van elektrische fietsen. In België is, in overeenstemming met de Europese regelgeving, de snelheid van een elektrische fiets beperkt tot 25 km/u. Het doel van deze limiet, algemeen bekend als "overbrugging", is om de veiligheid van de weggebruikers te handhaven en tegelijkertijd fietsers te laten profiteren van de welkome elektrische ondersteuning, vooral op hellingen.
Maar sommige rijders die op zoek zijn naar meer snelheid of meer sensatie, vooral op fatbikes die het niet zo nauw nemen met de wetgeving, proberen verder te gaan dan deze beperking om de kracht van de motor ten volle te benutten. Dit is waar het concept van 'debriding' om de hoek komt kijken, waarbij het elektrische systeem van de motor wordt aangepast om de maximale snelheid te verhogen. Hoewel debriding op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt, brengt het een aantal juridische en veiligheidskwesties met zich mee. Een gids over speedbikes kan helpen.
In dit artikel gaan we dieper in op het overbruggen en opheffen van ECV's, waarbij we ingaan op de technische aspecten, de bijbehorende risico's en de juridische implicaties van deze praktijken. We belichten ook getuigenissen en legale alternatieven voor unbridling, waardoor we een goed geïnformeerd overzicht geven van dit actuele onderwerp.
De beperkingen van elektrische ondersteuningsfietsen begrijpen
Technische implementatie van het klemsysteem
In de context van elektrische ondersteuningsfietsen is smoren een technische maatregel die fabrikanten introduceren om de maximumsnelheid van deze voertuigen te beperken. Deze beperking wordt voornamelijk geïmplementeerd via het elektronische managementsysteem van de motor, dat stopt met het bieden van ondersteuning bij snelheden boven de 25 km/u. De snelheidssensor speelt, in samenwerking met de besturingssoftware, een cruciale rol in deze regeling. Zodra de snelheid de ingestelde limiet bereikt, wordt de elektrische ondersteuning uitgeschakeld en wordt de fietser aangemoedigd om een gematigde snelheid aan te houden.
Het is echter wel mogelijk om sneller dan 25 km/u te fietsen, met alleen de benen of bergafwaarts, terwijl je de maximumsnelheid respecteert (vooral in de stad). Dit is geruststellend voor fans van elektrische racefietsen of VTTAE's!
Technische implementatie van het klemsysteem
Wettelijk gezien worden snelheidsbeperkingen voor elektrische fietsen geregeld door wetten op zowel nationaal als Europees niveau. In België moeten elektrisch ondersteunde fietsen volgens de Europese Richtlijn 2002/24/EG voldoen aan de volgende drie punten:
- een maximumsnelheid van 25 km/u op elektrische ondersteuning
- Motorvermogen niet meer dan 250 watt
- Acceleratietrekker verboden boven 6 km/u (loopmodus toegestaan)
Deze regels maken een duidelijk onderscheid tussen bromfietsen en elektrische fietsen - inclusief speedbikes - waarbij de laatste moeten worden geregistreerd, verzekerd en een helm moeten dragen.

Voordelen op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid
Het beperken van de snelheid van elektrische fietsen heeft een aantal voordelen die van vitaal belang zijn voor de verkeersveiligheid. Ten eerste, door de snelheid van ECV's te beperken helpt klemmen het risico op ernstige ongevallen te verminderen. Een fietser op een ECV met klemmen is minder snel betrokken bij botsingen met hoge snelheid, wat levens kan redden. Bovendien stimuleren ECV's met klemmen veiliger en verantwoordelijker rijgedrag, wat zowel de fietser als andere weggebruikers ten goede komt.
Energiebesparing en duurzaamheid
Ten tweede helpt het beperken van de snelheid om energie te besparen. Het beperken van de snelheid vergroot de actieradius van de elektrische fiets door de batterij te sparen, wat vooral voordelig is bij lange ritten. Gebruikers kunnen langer profiteren van elektrische ondersteuning, wat praktischer en efficiënter is.
Hoe schroef je een elektrische fiets los?
Technische aspecten van elektrische fietsbeperkingen
Debriding is de actie waarbij een EAB wordt vrijgemaakt van de snelheidsbeperking die wordt opgelegd door de reglementen. Technisch gezien wordt dit gedaan door het elektronische systeem van de motor aan te passen, ofwel door in te grijpen in de software van de elektronische controller van de motor, of door externe apparaten te gebruiken zoals debriding kits. Door deze aanpassingen kan het systeem voor de gek worden gehouden door te denken dat je langzamer gaat dan je werkelijke snelheid, waardoor de motor ondersteuning kan blijven bieden boven de wettelijke limiet van 25 km/u.
Invloed op prestaties
Door een elektrische fiets te ontkoppelen worden de prestaties van de motor aanzienlijk verbeterd in termen van snelheid, afhankelijk van het type motor. Dit gaat echter ten koste van een aantal andere aspecten.
Ten eerste neemt het energieverbruik toe, waardoor de batterij minder lang meegaat. Daarnaast kunnen het reactievermogen en het gedrag van de fiets veranderen, waardoor de berijder verrast kan worden en de kans op een ongeluk toeneemt.

Een ongeschikt remsysteem
De remsystemen op elektrische fietsen zijn ontworpen om effectief te werken bij specifieke snelheden, meestal tot de wettelijke limiet van 25 km/u. Wanneer de klem van de fabrikant wordt verwijderd en de fiets hogere snelheden mag bereiken, is het mogelijk dat de remmen de fiets niet effectief of niet tijdig tot stilstand kunnen brengen, vooral in noodgevallen.
Versnelde remslijtage
Remmen kunnen sneller slijten als er regelmatig met hogere snelheden wordt gereden dan waarvoor de fiets is ontworpen. Versnelde slijtage kan de levensduur van remblokken en remschijven verminderen, waardoor ze vaker vervangen moeten worden en de onderhoudskosten toenemen.
Verminderde levensduur van batterij en motor
De motor van de elektrische fiets slijt ook sneller door de grotere vraag naar acceleratie en kruissnelheid. De levensduur van de ongeremde Bosch of Shimano motor is korter, net als die van de accu. Hierdoor neemt de capaciteit van de accu na verloop van tijd sterk af. De gevolgen zijn een afname van de maximale actieradius en zelfs vroegtijdige vervanging.
Juridische implicaties
Unboxing verandert de wettelijke classificatie van fietsen. Een unbridled elektrische fiets verlaat het wettelijke kader van elektrisch ondersteunde fietsen en valt in de categorie van lichte bromfietsen, met alle bijbehorende verplichtingen: registratie, specifieke verzekering, het dragen van een goedgekeurde helm, handschoenen, claxon, etc. Om nog maar te zwijgen van de gevolgen bij een ongeluk, die zowel juridisch als menselijk dramatisch kunnen zijn. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen bij een ongeluk, die zowel juridisch als menselijk dramatisch kunnen zijn.

Andere overwegingen
De aantrekkingskracht van ongebreideld rijden komt vaak voort uit de wens om de snelheid te verhogen om de reistijd te verkorten of om meer sensatie uit het rijden te halen. Het is echter cruciaal om te begrijpen dat deze aanpassing complicaties en gevaren met zich meebrengt. Door de door de fabrikant opgelegde limieten te overschrijden, loop je een aantal risico's:
- De garantie op de fiets vervalt,
- De meeste reparateurs weigeren werk of een revisie uit te voeren,
- De levensduur van de elektromotor en andere elektronische onderdelen wordt verkort,
- Er moet ook rekening worden gehouden met reparatie- en onderhoudskosten.
Hoe haak ik een elektrische fiets af?
Voordat we ingaan op de unboxingmethoden, is het cruciaal om te benadrukken dat unboxing illegaal en gevaarlijk is. Het kan leiden tot juridische sancties, de garantie van de fiets ongeldig maken, het risico op een ongeluk vergroten en gevolgen hebben voor de verzekering. We raden ten zeerste af om de motor te ontmantelen.
Waarschuwing: de informatie hieronder is alleen bedoeld ter informatie en mag niet worden gebruikt om illegale wijzigingen aan een elektrische fiets aan te brengen.
Gebruik een in de handel verkrijgbare fiets unboxing kit
Unbridle boxen zijn externe apparaten die worden aangesloten op het elektrische systeem van de motorfiets. Ze houden het snelheidsmeetsysteem van de fiets voor de gek, waardoor de motor ondersteuning kan blijven bieden boven de wettelijke limiet van 25 km/u.
Snelheidssensor magneten
Het gebruik van gewijzigde of verplaatste magneten van de snelheidssensor kan het snelheidsmeetsysteem van de motor ook misleiden. Door de positie van de magneet te veranderen of een gewijzigde magneet te gebruiken, ontvangt de snelheidssensor onjuiste informatie, waardoor de motor kan afslaan bij snelheden boven de 25 km/u.

Software-aanpassing
Sommige technisch onderlegde mensen kunnen proberen de software van de motorbesturing te herprogrammeren om de snelheidslimiet te verwijderen. Deze methode vereist programmeerkennis en een grondige kennis van de werking van elektrische fiets systemen.
Elk van deze methoden brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Niet alleen is ongebreideld rijden illegaal, het kan ook de fiets beschadigen, het risico op een ongeluk vergroten en ernstige financiële gevolgen en juridische risico's voor de eigenaar van de fiets met zich meebrengen.
Risico's van ongebreideld
Juridische risico's
Het debriden van een ECV is illegaal in België, net als in de meeste andere Europese landen. Een opgevoerde fiets voldoet niet langer aan de wettelijke normen voor EAB's en valt in de categorie van bromfietsen, wat betekent dat hij geregistreerd en specifiek verzekerd moet zijn en een helm moet dragen.
Bovendien riskeert de eigenaar van een ongebreidelde elektrische fiets bij een controle door de politie aanzienlijke boetes, variërend van ongeveer honderd tot enkele duizenden euro's.

Erger nog, de autoriteiten kunnen de fiets in beslag nemen en mogelijk vervolgen.
Risico op ongevallen
Ongebreideld rijden verhoogt de maximumsnelheid van de EAB, wat ook het risico op een ongeval verhoogt. Een hogere snelheid kan de fietser laten schrikken, de reactietijd bij gevaar verkorten en de ernst van de verwondingen bij een aanrijding verhogen. Bovendien verwachten andere weggebruikers niet dat een fiets aan hoge snelheden rijdt, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen op fietspaden.
Gevolgen voor verzekeringen
Bij een ongeluk met een ongebreidelde elektrische fiets dekt de fietsverzekering de schade niet meer, omdat de ongebreidelde fiets de dekking opheft. De financiële gevolgen kunnen verwoestend zijn, vooral als er derden bij betrokken zijn die lichamelijk letsel of materiële schade oplopen.
Technische en financiële risico's
Ontsporen kan de motor en andere elektronische onderdelen van de fiets beschadigen, de levensduur van de accu verkorten en de garantie van de fiets ongeldig maken. Reparatiekosten kunnen hoog oplopen, fietsenwinkels zullen vaak elk werk weigeren en de fiets kan waarde verliezen op de tweedehandsmarkt.
Alternatieven voor ongebreideld rijden: de speed pedelecs optie
Voor wie sneller wil gaan en toch binnen de wet wil blijven, zijn goedgekeurde speedbikes een aantrekkelijk alternatief voor de ongebreidelde traditionele fietsen. Deze fietsen, ontworpen om snelheden tot 45 km/u te halen, zijn een legaal antwoord op de zoektocht naar snelheid.
Wat is een speedbike?
Speedbikes, speed pedelecs of snelle elektrische fietsen, zijn EAB's die ontworpen zijn voor hogere snelheden. Ze bieden elektrische ondersteuning tot 45 km/u, in tegenstelling tot conventionele EAB's die beperkt zijn tot 25 km/u. Ze zijn uitgerust met specifieke Bosch Performance Line Speed, Yamaha of Bafang motoren, waarvan sommige krachtiger zijn, en accu's met een grotere capaciteit om hogere snelheden te ondersteunen.

Wetgeving voor elektrische fietsen in België
In België zijn speedbikes onderworpen aan een specifieke regelgeving die ze op één lijn brengt met bromfietsen. Deze regels zijn in overeenstemming met de Europese Richtlijn 2002/24/EG, die speedbikes classificeert als bromfietsen, met alle verplichtingen van dien. Dus hoewel ze meer snelheid bieden, vragen ze meer verantwoordelijkheid en wettelijke verplichtingen van hun eigenaars en gebruikers:
- Minimaal een rijbewijs AM
- Een registratie
- Speciale verzekering
- Het dragen van een goedgekeurde helm is verplicht
- Het dragen van geschikte handschoenen
- Een linker stuurspiegel
- Voorste positielicht
- Een hoorbare waarschuwing (claxon)
- De versnellingstrigger wordt getolereerd
Bovendien is het gebruik van deze fietsen beperkt tot rijbanen die toegankelijk zijn voor bromfietsen, wat fietspaden en groene wegen uitsluit. Borden die bedoeld zijn voor fietsers, zoals "Uitgezonderd fietsen" op tweebaans autowegen, fietspaden en M12 verkeersborden, zijn niet van toepassing op speedbikes.
Voor- en nadelen
Speed pedelecs maken sneller reizen mogelijk en kunnen lange reizen (meer dan 10 km) beter beheersbaar maken. Ze kunnen bijzonder aantrekkelijk zijn voor forenzen die hun reistijd willen verkorten, vooral tussen twee steden op het platteland of tussen de verre buitenwijken en het stadscentrum. Voor wie op zoek is naar meer rijcomfort, kunnen sommige modellen een handmatig gaspedaal toevoegen, in de vorm van een trekker of draaigreep.
Ze verliezen echter enkele van de voordelen van conventionele EAB's. Beperkte toegang tot fietspaden kan hun bruikbaarheid in dichtbevolkte stedelijke gebieden beperken. Bovendien zijn ze duur in aanschaf - meer dan €5.000 - en duur in onderhoud. Dan zijn er nog de verzekerings- en registratievereisten, die sommige gebruikers kunnen afschrikken.

Door de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen en de geldende regels na te leven, kunnen speedbikes een interessant legaal alternatief zijn voor diegenen die hun snelheid op de weg willen verhogen zonder hun toevlucht te nemen tot illegale ongebreideld gedrag.
Concluderend
Het uitschakelen van je elektrische fiets is een riskante zet die tegen de huidige regelgeving ingaat. Het stelt fietsers bloot aan grotere gevaren op de weg, juridische boetes en verzekeringscomplicaties. Technisch gezien betekent het ook een kortere levensduur van het ondersteuningssysteem (motor en accu), om nog maar te zwijgen van de hoge kosten in het geval van een probleem.
Elektrische fietsen tot 45 km/u zijn in opkomst als legaal alternatief voor mensen die hun snelheid willen verhogen. Ze moeten echter ook voldoen aan hun eigen verplichtingen en beperkingen. Het is noodzakelijk om op de hoogte te blijven van het wetgevende aspect en de lokale wetten na te leven om een veilige fietservaring voor jezelf en andere gebruikers te garanderen!