⚡ Black Friday-promo's tot -1000€ op je fiets: het is nu! ⚡

Debriding van je elektrische fiets: wat je vooraf moet weten en hoe je het aanpakt

Man ontmantelt zijn elektrische fiets om sneller te gaan.

elektrische fietsElektrisch ondersteunde fietsen ( ) maken deel uit van een wereldwijde beweging naar duurzamere en milieuvriendelijkere transportmiddelen. In België, net als in Europa, blijft de populariteit van deze tweewielers groeien. Volgens gegevens van Velco.tech werden er in 2022 meer dan 690.000 elektrische fietsen verkocht in België, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 19% ten opzichte van 2021. elektrische fiets Deze populariteit is geen toeval: ze bieden een praktisch, minder energieverslindend alternatief voor auto's in stedelijke omgevingen, terwijl ze ook een aanzienlijk niveau van reiscomfort bieden.


elektrische fietsWetgeving speelt een belangrijke rol bij het reguleren van het gebruik van. In België is, in overeenstemming met de Europese regelgeving, de snelheid van e-bikes beperkt tot 25 km/u. Het doel van deze limiet, algemeen bekend als "overbrugging", is om de veiligheid van weggebruikers te handhaven en tegelijkertijd fietsers te laten profiteren van de welkome elektrische ondersteuning, vooral op hellingen.


Maar sommige gebruikers, op zoek naar meer snelheid of sensatie, proberen verder te gaan dan deze beperking om de kracht van de motor ten volle te benutten. Dit is waar het concept van 'de-bridging' om de hoek komt kijken, waarbij het elektrische systeem van de motor wordt aangepast om de maximumsnelheid te verhogen. Hoewel debridging op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt, roept het een aantal juridische en veiligheidskwesties op. 


elektrische fietsIn dit artikel gaan we dieper in op het in- en uitklemmen, waarbij we ingaan op de technische aspecten, de bijbehorende risico's en de juridische implicaties van deze praktijken. We belichten ook getuigenissen en legale alternatieven voor ontklemmen, waardoor we een goed geïnformeerd overzicht geven van dit actuele onderwerp.

De beperkingen van elektrische ondersteuningsfietsen begrijpen

Technische implementatie van het klemsysteem

In de context van elektrische ondersteuningsfietsen is smoren een technische maatregel die fabrikanten introduceren om de maximumsnelheid van deze voertuigen te beperken. Deze beperking wordt voornamelijk geïmplementeerd via het elektronische managementsysteem van de motor, dat stopt met het bieden van ondersteuning bij snelheden boven de 25 km/u. De snelheidssensor speelt, in samenwerking met de besturingssoftware, een cruciale rol in deze regeling. elektrische fiets Zodra de snelheid de ingestelde limiet bereikt,wordt de elektrische ondersteuning uitgeschakeld en wordt de fietser aangemoedigd om een gematigde snelheid aan te houden.

Wetgevend kader

elektrische fiets Wat de wetgeving betreft, wordt de maximumsnelheid van bepaald door wetten op zowel nationaal als Europees niveau. elektrische fiets In België is, in overeenstemming met de Europese Richtlijn 2002/24/EG, de maximumsnelheid voor bromfietsen vastgesteld op 25 km/u met een motorvermogen van maximaal 250 watt. elektrische fiets In deze regelgeving wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen bromfietsen en snorfietsen, waarbij de laatste moeten worden geregistreerd, verzekerd en een helm moeten dragen.

Voordelen op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid

Een auto uitrusten met een lichtgewicht ophanging heeft een aantal voordelen die allemaal van vitaal belang zijn voor de verkeersveiligheid. elektrische fiets Ten eerste helpt snelheidsbegrenzing door het beperken van de snelheid om het risico op ernstige ongelukken te verkleinen. elektrische fiets Een fietser met een hoofdstel is minder snel betrokken bij botsingen met hoge snelheid, wat levens kan redden. elektrische fiets Daarnaast stimuleert begrenzing veiliger en verantwoordelijker rijgedrag, wat goed is voor zowel de fietser als andere weggebruikers.  

Energiebesparing en duurzaamheid

elektrische fiets Ten tweede helpt begrenzen om energie te besparen. Het beperken van de snelheid verlengt de levensduur van de batterij, wat vooral voordelig is bij lange ritten. elektrische fiets Gebruikers kunnen langer profiteren van elektrische ondersteuning, wat praktischer en efficiënter is.  

elektrische fietsClose-up van handen tijdens het uitpakken van een .

Hoe schroef je een elektrische fiets los?

Technische aspecten van elektrische fietsbeperkingen

elektrische fiets Debriding is het vrijmaken van een motor van de snelheidslimiet die door de regelgeving wordt opgelegd. Technisch gezien wordt dit gedaan door het elektronische systeem van de motorfiets aan te passen, ofwel door in te grijpen in de software van de elektronische controller van de motor, of door externe apparaten te gebruiken zoals debriding kits. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat het systeem denkt dat je langzamer rijdt dan de snelheid die wordt teruggekoppeld naar het systeem, waardoor de motor ondersteuning kan blijven bieden boven de wettelijke limiet van 25 km/u.  

Invloed op prestaties

elektrische fietsDoor het losklemmen van een , worden de prestaties van de motor aanzienlijk verbeterd in termen van snelheid. Dit gaat echter tenkoste van een aantal andere aspecten. Ten eerste neemt het energieverbruik toe, waardoor de accu minder lang meegaat. Daarnaast kunnen het reactievermogen en het gedrag van de fiets veranderen, wat de berijder kan verrassen en het risico op een ongeluk kan vergroten.

Overbelasting van het remsysteem

elektrische fiets De remsystemen op zijn ontworpen om effectief te werken bij specifieke snelheden, meestal tot de wettelijke limiet van 25 km/u. Wanneer een fiets ongebreideld rijdt en hogere snelheden kan bereiken, kan het zijn dat de remmen de fiets niet effectief of niet tijdig tot stilstand kunnen brengen, vooral in noodgevallen.

 

Versnelde slijtage

Remmen kunnen sneller slijten als er regelmatig met hogere snelheden wordt gereden dan waarvoor de fiets is ontworpen. Versnelde slijtage kan de levensduur van remblokken en remschijven verminderen, waardoor ze vaker vervangen moeten worden en de onderhoudskosten toenemen.  

Juridische implicaties

Unboxing verandert de wettelijke classificatie van fietsen. elektrische fiets Een unbox verlaat het wettelijke kader van elektrisch ondersteunde fietsen en valt in de categorie bromfietsen, met alle verplichtingen van dien: registratie, specifieke verzekering, het dragen van een goedgekeurde helm, enz. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen bij een ongeluk, die zowel juridisch als menselijk dramatisch kunnen zijn.  

Andere overwegingen

De aantrekkingskracht van ongebreideld rijden komt vaak voort uit de wens om de snelheid te verhogen om de reistijd te verkorten of om meer sensatie uit het rijden te halen. Het is echter cruciaal om te begrijpen dat deze aanpassing ook complicaties en gevaren met zich meebrengt. Door de door de fabrikant opgelegde limieten te overschrijden, loop je een aantal risico's:  

  • vervalt vaak de garantie op de motor.
  • de levensduur van de elektromotor en andere elektronische onderdelen kan korter worden
  • reparatie- en onderhoudskosten moeten a fortiori in aanmerking worden genomen

Hoe haak ik een elektrische fiets los?

Voordat we ingaan op de unboxingmethoden, is het cruciaal om te benadrukken dat unboxing illegaal en gevaarlijk is. Het kan leiden tot juridische sancties, de garantie van de fiets ongeldig maken, het risico op een ongeluk vergroten en gevolgen hebben voor de verzekering. elektrische fiets Wij raden unbridling ten zeerste af. De informatie hieronder is uitsluitend bedoeld ter informatie en mag niet worden gebruikt om illegale wijzigingen aan te brengen aan een elektrische fiets.

Gebruik een in de handel verkrijgbare ontstoppingsset voor fietsen

Unbridle boxen zijn externe apparaten die worden aangesloten op het elektrische systeem van de motorfiets. Ze houden het snelheidsmeetsysteem van de fiets voor de gek, waardoor de motor ondersteuning kan blijven bieden boven de wettelijke limiet van 25 km/u.  

Snelheidssensor magneten

Het gebruik van gewijzigde of anders geplaatste magneten van de snelheidssensor kan het snelheidsmeetsysteem van de fiets ook misleiden. Door de positie van de magneet te veranderen of een gewijzigde magneet te gebruiken, ontvangt de snelheidssensor onjuiste informatie, waardoor ondersteuning mogelijk is tot boven de 25 km/h.  

Professionele workshop voor het uitpakken van elektrische fietsen.

Snelheidssensor magneten

Het gebruik van gewijzigde of anders geplaatste magneten van de snelheidssensor kan het snelheidsmeetsysteem van de fiets ook misleiden. Door de positie van de magneet te veranderen of een gewijzigde magneet te gebruiken, ontvangt de snelheidssensor onjuiste informatie, waardoor ondersteuning mogelijk is tot boven de 25 km/h.  

Software-aanpassing

Sommige technisch onderlegde mensen kunnen proberen de software van de motorbesturing te herprogrammeren om de snelheidslimiet te verwijderen. elektrische fiets Deze methode vereist programmeerkennis en een grondige kennis van de werking van elektrische systemen.


Elk van deze methoden brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Niet alleen is ongebreideld rijden illegaal, het kan ook de fiets beschadigen, het risico op een ongeluk vergroten en ernstige financiële en juridische gevolgen hebben voor de eigenaar van de fiets.

Risico's van ongebreideld

Juridische risico's

elektrische fiets Het uitpakken van een fiets is illegaal in België, net als in de meeste andere Europese landen, hoewel het naar verluidt gemeengoed is in Vlaanderen. elektrische fiets Een afgemonteerde fiets voldoet niet meer aan de wettelijke normen van en valt in de categorie bromfiets, wat betekent dat hij geregistreerd en speciaal verzekerd moet zijn en een helm moet dragen. elektrische fiets Bovendien riskeert de eigenaar bij een politiecontrole aanzienlijke boetes, inbeslagname van de fiets en mogelijk vervolging.


Het ombouwen van een elektrische fiets in België is strafbaar. Boetes gelden zowel voor particulieren als voor professionals die de motoronderdelen van een fiets aanpassen om het vermogen en daarmee de maximumsnelheid te verhogen.

Verzekeringsrisico's

elektrische fiets Bij een ongeval met een ongebreidelde , kunnen verzekeringsmaatschappijen weigeren om de schade te dekken, omdat ongebreidelde de dekking opheft. De financiële gevolgen kunnen verwoestend zijn, vooral als er derden bij betrokken zijn die lichamelijk letsel oplopen of schade aan eigendommen oplopen.  

Technische en financiële risico's

Ontsporen kan de motor en andere elektronische onderdelen van de fiets beschadigen, de levensduur van de accu verkorten en de garantie van de fiets ongeldig maken. De reparatiekosten kunnen hoog oplopen en de fiets kan waarde verliezen op de tweedehandsmarkt.  

Alternatieven voor unboxing en de speedbike-optie

elektrische fiets Voor wie sneller wil gaan en toch binnen de wet wil blijven, zijn speedbikes een aantrekkelijk alternatief voor de ongebreidelde traditionele fietsen. Deze fietsen, ontworpen om snelheden tot 45 km/u te halen, zijn een legaal antwoord op de zoektocht naar snelheid.

Wat is een speedbike?

elektrische fiets Speedbikes, of snelle elektrische fietsen, zijn ontworpen voor hogere snelheden. elektrische fiets Ze bieden elektrische ondersteuning tot 45 km/u, in tegenstelling tot conventionele fietsen, die beperkt zijn tot 25 km/u. Ze zijn uitgerust met krachtigere motoren en accu's met een grotere capaciteit om hogere snelheden aan te kunnen.  

Wetgeving voor speedbikes in België

In België gelden voor speedbikes specifieke regels die ze op één lijn brengen met bromfietsen. Ze moeten geregistreerd en speciaal verzekerd zijn en er moet een goedgekeurde helm gedragen worden. Ze moeten ook zijn uitgerust met spiegels, verlichting en een claxon. Het gebruik van deze fietsen is beperkt tot rijbanen die toegankelijk zijn voor bromfietsen, wat fietspaden uitsluit.


De Belgische regelgeving brengt speedbikes in overeenstemming met de Europese Richtlijn 2002/24/EG, die ze classificeert als bromfietsen, met alle bijbehorende verplichtingen. Dus ook al bieden ze meer snelheid, ze vragen meer verantwoordelijkheid en wettelijke verplichtingen van eigenaars en gebruikers.

Monteur controleert een ongebreidelde elektrische fiets.

Voor- en nadelen

Speedbikes maken sneller reizen mogelijk en kunnen lange reizen beter beheersbaar maken. Ze kunnen vooral aantrekkelijk zijn voor forenzen die hun reistijd willen verkorten.


elektrische fiets Ze verliezen echter enkele van de voordelen van de klassieke . Beperkte toegang tot fietspaden kan hun praktische bruikbaarheid in dichtbevolkte stedelijke gebieden beperken. Bovendien kunnen de aanschaf- en onderhoudskosten en de verzekerings- en registratievereisten sommige gebruikers afschrikken.


Door de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen en de geldende regels na te leven, kunnen speedbikes een interessant legaal alternatief zijn voor diegenen die hun snelheid op de weg willen verhogen zonder hun toevlucht te nemen tot illegale ongebreideld gedrag.

Debriding: afsluiten

Het uitschakelen van je elektrische fiets is een riskante zet die tegen de huidige regelgeving ingaat. Het stelt fietsers bloot aan grotere gevaren op de weg, juridische boetes en verzekeringscomplicaties. Speedbikes zijn in opkomst als legaal alternatief voor degenen die hun snelheid willen verhogen, hoewel ze met hun eigen verplichtingen en beperkingen komen. Het is noodzakelijk om op de hoogte te blijven en de plaatselijke wetten na te leven om veilig en plezierig te kunnen fietsen.