Hoe onderhoud je je elektrische fiets?

In veel opzichten is het onderhoud van een elektrische fiets vergelijkbaar met die van een gewone fiets. Want afgezien van de motor en de accu, werken ze precies hetzelfde!
Van schoonmaken tot software updates tot batterij optimalisatie, hier is alles wat je moet weten over jouw e-bike onderhoud.
Daar gaan we!
Is het onderhoud van een elektrische fiets zo anders dan dat van een gewone fiets?
Een elektrische fiets heeft, net als elke andere fiets, regelmatig onderhoud nodig regelmatig onderhoud.
Regelmatige reiniging en onderhoud zorgen voor een veilige en soepele werking van je e-bike, waardoor de levensduur van de accu en de motor wordt verlengd.
Ons advies:
Telkens als je fietst: houd je fiets schoon, de transmissie goed gesmeerd en de banden goed opgepompt.
Regelmatig: controleer de slijtage van de transmissie-elementen (ketting, tandwielen, kettingblad), de kabels en de remblokken. Controleer ook de dichtheid van de verschillende onderdelen van je fiets.
Bovendien zijn er een aantal speciale kenmerken van elektrische fietsen:
- Zorg goed voor je batterij om de levensduur te verlengen.
- Laat het systeem van de motor updaten.
- Neem in geval van een probleem of foutmelding contact op met een rijwielhandelaar voor diagnose, probeer nooit de motor of batterij te demonteren.
Sommige onderdelen, met name de transmissie (cassette, ketting en kettingbladen), worden aan grotere krachten blootgesteld dan op een gewone fiets. krachten dan op een gewone fiets. Dit kan leiden tot snellere slijtage, dus u zult ze in het oog moeten houden als u veel rijdt.
Laten we eens kijken welke kan je je zelf kunt doen om je te onderhouden.
Het schoonmaken van je elektrische fiets
Vuil en modder versnellen de slijtage van onderdelen en kunnen, vermengd met water en vet, een pasta vormen die de situatie verergert.
Hier zijn onze tips voor het schoonmaken van jouw e-bike:
Stap 1: spoel je fiets af met water om opgehoopt vuil op te ruwen en te verwijderen. Gebruik geen hogedrukspuit, want hoewel de onderdelen waterdicht zijn, kan er bij hoge druk toch water binnensijpelen. Als je te veel druk uitoefent, riskeer je bovendien de meest kwetsbare onderdelen te beschadigen.
Stap 2: Schoonmaken het frame met een spons en ontvettende zeep om hardnekkig vuil te verwijderen. Voor de transmissie-onderdelen zal het gebruik van een borstel het werk vergemakkelijken.
Stap 3: De ketting moet ook worden schoongemaakt om overtollig vet en vuil te verwijderen. Gebruik voor een effectieve reiniging een borstel en een geschikt ontvettend reinigingsmiddel. Wij adviseren Muc-Off Bio Drivetrain Cleaner, dat onschadelijk is voor je monteurs en voor de planeet!
Om je ketting gemakkelijk schoon te maken:
- Smeer je in met ontvetter.
- Breng het achterwiel omhoog.
- Plaats de haren van de borstel op de ketting en trap achteruit.
- Gebruik vervolgens een dubbele borstel of twee tandenborstels om de boven- en onderkant van de ketting te bereiken en trap opnieuw.
- Veeg met een droge doek je ketting af en laat hem drogen.
- Voeg tenslotte een beetje glijmiddel toe. Je bent klaar om te gaan!
Ketting schoonmaken in detail: https://www.youtube.com/watch?v=Bk7JGv6wuyE
Hoe vaak maken we schoon?
- Voor elke vuile rit als u een mountainbiker bent of als u in moeilijke omstandigheden rijdt (regen, zoute weg, ...).
- Een of twee keer per maand onder normale omstandigheden en volgens je gebruik.
Zorg voor je batterij!
Over het algemeen is de batterij van de elektrische fiets het duurste onderdeel. het duurste element om te vervangen te vervangen (tussen 500 en 800€).
Hoewel veroudering onvermijdelijk is omdat de levensduur beperkt is, vertraagt kan je het aftakelingsproces van je :
- Zorgvuldige opslag Als je je accu enkele weken of maanden niet gebruikt, is het verstandig deze uit de fiets te halen en op te slaan op een donkere plaats bij een temperatuur tussen 10 en 20°C. De kelder is de ideale plaats om je batterij op te slaan tot het warme weer terugkeert!
- Schokken Batterijen zijn gevoelig voor schokken en een val van een hoogte kan ze blijvend beschadigen. Wees zeer voorzichtig bij het verwijderen van de motor! Als je batterij niet meer functioneert na een val, moet een diagnose worden gesteld.
- Ontladen en opladen Om de levensduur van de je batterij te verlengen, moet je voorkomen dat deze gedurende lange tijd volledig opgeladen of ontladen blijft. Als je de fiets langere tijd niet gebruikt, denk er dan aan de accu zo weinig mogelijk op te laden om te voorkomen dat hij te lang leeg blijft. Volgens de fabrikant BoschVolgens de fabrikant Bosch is een lading van 30-60% ideaal voor langdurige opslag.
Goed om te weten:De levensduur van je batterij hangt af van het type en de kwaliteit van de onderdelen. Dit wordt meestal aangegeven door de fabrikant.
Om u een idee te geven, hier is een samenvatting:
- lithiumbatterijen 1000 cycli
- Nikkel batterijen 500 cycli
- lood-zuur batterijen : 300 cycli
En na het door de fabrikant aangegeven aantal cycli? Dit aantal cycli wordt als indicatie gegeven, het is het aantal laadcycli dat je batterij kan ondergaan zonder dat zijn autonomie (te) veel afneemt.
Zodra dit aantal is overschreden, kun je de elektrische fiets blijven gebruiken zonder de accu te vervangen als de autonomie voldoende blijft voor gebruik!
Software update voor je e-bike
De meeste fabrikanten van e-bikes bieden regelmatig applicatie-updates aan.
Afhankelijk van het merk en het systeem van de je fietsmotor kunnen deze firmware-updates helpen om het koppel te verhogen, de levensduur van de batterij te verlengen of andere nuttige upgrades te bieden.
Je hoeft in principe niet elke update te doen. Tenzij het om een belangrijke correctie gaat.
Hoeveel kost het onderhoud van een elektrische fiets?
Als je een vakman moet inhuren, zijn hier de prijzen kan je die je kunt verwachten voor de meest voorkomende operaties:
Voordelen |
Waargenomen percentages |
Herzieningspakket |
60 à 100 € |
Prik |
30 € |
Derailleur afstelling |
15 € |
Verandering van kanaal |
15 € |
Verandering van pedalen |
20 à 25 € |
Verwisselen van de cassette |
20 à 25 € |
Rem afstellen |
20 € |
Schaatsen verwisselen |
20 € |
Verwisselen van pads |
20 € |
Ontluchten van de hydraulische remmen |
30 à 40 € |
Wiel Onthulling |
20 à 30 € |
Diagnose batterij/motor |
30 à 50 € |
Verandering van connectoren |
25 € |
Verandering van controleur |
35 € |
Vervanging van de pedaalsensor |
25 € |
Deze prijzen zijn in juni 2021 vastgesteld door de vereniging UFC Que Choisir, en omvatten niet de prijs van onderdelen, maar alleen van arbeid.
De gemiddelde kosten voor het updaten van het Bosch-systeem bedragen 25 euro.
Goed om te weten: Een revisie kost u tussen de 60 en 100 euro, maar dan worden wel alle kritieke punten van jouw e-bike gecontroleerd! Dit is wat een goede dienst moet inhouden:
- Afstellen van de voor- en achterremmen en kabelspanning.
- Ontluchten van beide remmen (inclusief olie)
- Controle van alle aandraaiingen
- Headset aanpassing
- Onthulling van de wielen
- Controle van de bandenspanning en algemene toestand
- Smering van de transmissie
- Controle van de slijtage van je transmissie: ketting, cassette, kettingbladen
- Afstelling van voor- en achterderailleurs.
Wat je moet onthouden
- Geef jouw e-bike wat liefde door het regelmatig schoon te maken!
- Controleer uw bandenspanning regelmatig, rijd niet met een te lage bandenspanning.
- Controleer de slijtage van de mechanische onderdelen van jouw e-bike: ketting, tandwielen, kabels, remmen...
- Zorg goed voor je batterij om de levensduur te verlengen.
- Doe een jaarlijkse check-up voor software updates maar ook om de conditie van je motor te beoordelen.
Goede reis :).