Kunnen elektrische fietsen tijdens het rijden worden opgeladen? 

Je hebt je waarschijnlijk al afgevraagd: kan mijn elektrische fiets zichzelf opladen? Kunnen elektrische fietsen opladen terwijl je fietst? Of wordt de batterij gevoed door de kracht van het trappen? Laten we eens kijken naar de mythes en de realiteit!


Het is mogelijk, maar niet erg gebruikelijk! Over het algemeen laden de meeste elektrische fietsen niet op als je trapt. De batterijen moeten in een stopcontact steken om van stroom te worden voorzien. Sommige modellen bieden echter de mogelijkheid om op te laden terwijl je trapt, hoewel dit vaak niet erg efficiënt is.  


De trapkracht wordt volledig gebruikt om de fiets voort te bewegen, niet om de accu op te laden. Als je trapt, "help" je de batterij, en werken jullie samen. 


Dit lijkt echter niet geheel absurd. Fabrikanten ontwikkelen voortdurend innovatieve producten met regeneratieve remsystemen of condensatoren.


Fietsen die opladen tijdens het rijden 

De meeste e-bikes hebben geen systeem om de e-bike tijdens de rit op te laden. Dit is een relatief klein marktsegment omdat de technologie nog in de kinderschoenen staat. 

Regeneratief of regeneratief remmen 

De meeste e-bikes die tijdens het gebruik kunnen worden opgeladen, werken via een concept dat bekend staat als regeneratief remmen of KERS (kinetisch energieterugwinningssysteem). De batterij wordt opgeladen door te remmen. Dit principe bestaat al ongeveer twee decennia en is gebruikelijk in elektrische auto's, maar minder in fietsen. 

Hoe werkt regeneratief remmen? 

De details van regeneratief remmen kunnen vrij complex zijn. Wanneer u de remmen gebruikt, activeert een remsensor de motor om in "achteruitstand" te gaan, d.w.z. hij gebruikt de door de remmen geproduceerde energie om de accu op te laden (in plaats van deze als warmte af te geven, wordt de energie omgezet in elektriciteit). 


In een notendop Door regeneratie wordt een deel van de energie die tijdens het remmen verloren gaat, opgevangen en opgeslagen in de batterij. Alleen elektrische fietsen met naafmotoren met directe aandrijvingnaafmotoren bieden deze functie. Dit is het geval bij de elektrische fiets van ThirtyOne, een bedrijf uit Toulouse dat een hybride fiets heeft ontwikkeld, Debuutdie oplaadt bij het afremmen, of het nu bergafwaarts gaat of achteruit. Typisch voor tweewielers die regeneratie aanbieden, is het BionX-conversiesysteem. Het wordt handmatig geactiveerd via de controller en heeft 4 regeneratieve modi, variërend van lichte hellingen tot zeer steile afdalingen. Sommigen schatten dat de fiets na 300 kilometer volledig is opgeladen, dus succes met het vinden van zoveel continue afdalingen!


Deze technologie is een doeltreffende vorm van motorremmen, maar biedt een slechte return on investment. Het heeft beperkingen, want je kunt maar een klein percentage van de batterij opladen. Verwacht niet dat je hem tot 100% kunt opladen! 

Hoe effectief is regeneratief remmen op een elektrische fiets? 

Er is geen eenvoudig of exact antwoord op deze vraag. Fabrikanten beweren vaak dat regeneratief remmen de actieradius van de motorfiets met 10-20% verhoogt, maar in werkelijkheid is dit vaak erg moeilijk te realiseren. In plaats van extra te betalen voor regeneratief remmen, zou je een tweede accu kunnen kopen, waardoor de actieradius van de fiets verdubbelt. 


Laten we eens kijken wat dit in de praktijk betekent: 

  • Als je gedurende langere tijd rijdt op een vlakke ondergrond, in een gebied buiten de stad waar weinig verkeer is, zult je niet veel energie besparen. Aangezien je niet veel remt, kunt je het regeneratief remmen niet zo vaak gebruiken als je zou willen. Je krijgt waarschijnlijk maar 1% van het regeneratieve vermogen.  
  • Als je jouw elektrische fiets gebruikt voor dagelijkse woon-werkverkeer in de stad, zult je er meer profijt hebben van dit systeem. In de file moet je regelmatig afremmen en kunt je een regeneratief rempercentage van 8-14% bereiken. 
  • Als je rijdt op terrein met hellingen en dalingen, moet je regelmatig remmen. Je kunt dan het maximale uit deze technologie halen. 

Experimentele ontwerpen 

Er zijn een aantal experimentele ontwerpen die trachten de efficiëntie van zelfopladende batterijen exponentieel te verhogen. Enkele voorbeelden: 


  • De Byar Volta is een relatief nieuwe elektrische fiets die de energie die vrijkomt bij het achteruittrappen gebruikt om de batterij op te laden. De fabrikant beweert dat de batterij tijdens het gebruik bijna volledig kan worden opgeladen. 
  • De Pi-Pop is een elektrische fiets Made in France, aangedreven door een supercondensator, een groene technologie die de batterij vervangt. Je hoeft alleen maar op de pedalen te drukken om energie op te slaan, waardoor heteen van de zeldzame elektrische fietsen is met een onbeperkt bereik. Zijn slogan: "de moeiteloze elektrische fiets". 
  • De Vello Bike+ is een opvouwbaar model dat gebruik maakt van KERS-technologie (kinetic energy recovery system) om de batterij automatisch op te laden bij het afdalen of remmen. Maar wat hem vooral aantrekkelijk maakt, is zijn gewicht: minder dan 10 kg. Een hele prestatie! 

Deze nieuwe modellen kunnen duur zijn, dus overweeg dit voordat u een aankoop doet.  

Versnelling en trapondersteuning 

Momenteel is er geen technologie om de door de versnellings- of trapondersteuning geproduceerde energie te recycleren. 


Voorlopig lijkt het aansluiten van batterijen op het stopcontact voor de meeste consumenten de veiligste en voordeligste optie. 

Conclusie

Helaas is het antwoord nee op de vraag "kan een elektrische fiets tijdens het rijden worden opgeladen? Ook al worden er enkele veelbelovende e-bikes ontwikkeld, zoals de Pi-Pop, is het aansluiten van de batterij op een stopcontact momenteel de beste en minst dure oplossing. 

FAQ over elektrische fietsen die opladen tijdens het rijden 

Zal regeneratief remmen de remmen van mijn motor beschadigen? 

Nee. Regeneratief remmen beschadigt de remmen van je elektrische fietsen niet en zal ze niet verder verslijten. 


Waarom is regeneratief remmen zo zeldzaam bij elektrische fietsen?

De meeste e-bikes maken geen gebruik van deze technologie omdat daarvoor een bepaald type motor nodig is, een zogenaamde direct drive motor. Dit is niet het type motor dat in de meeste e-bikes op de markt te vinden is.


Motoren met directe aandrijving hebben weliswaar het voordeel van regeneratief remmen, maar een groot nadeel. Als de accu leeg is, zul je niet alleen zelf moeten trappen, maar het wordt ook veel moeilijker omdat je tegen de weerstand van de motor in moet duwen, wat niet het geval is bij een gewone motor met tandwieloverbrenging.


Het is niet alleen duurder, maar het rendement op de investering is niet groot. Het is het niet waard voor de fabrikanten maar ook niet voor de consumenten; de gebruikers zullen waarschijnlijk niet overschakelen op deze dure technologie die de autonomie van je e-bike niet echt vergroot.


Tot nu toe hebben de fabrikanten de vraag gevolgd en niet veel elektrische fietsen met deze technologie gemaakt, maar daar komt verandering in. Voor wie zijn remmen wil sparen of de efficiëntie en actieradius van zijn tweewieler wil maximaliseren, kan regeneratief remmen de moeite waard zijn.