Gratis standaardlevering met code SPRING ✨

Elektrische fietsmotor: alles wat je moet weten om de juiste keuze te maken

Fietser installeert een elektrificatiekit op zijn fiets.

Het is mogelijk om je fiets om te bouwen tot een elektrische fiets! Als je van je fiets houdt en je er goed op voelt, waarom zou je dan veranderen? Je fiets elektrificeren meteen ombouwset is een steeds populairdere oplossing en een goed alternatief voor het kopen van een elektrische fiets. Het is echter niet altijd eenvoudig om een elektrische fietsmotor te kiezen. Tussen de verschillende soorten motoren, het vermogen uitgedrukt in W en het koppel uitgedrukt in Nm, is het gemakkelijk om het op te geven bij gebrek aan kennis. In dit artikel leggen we uit wat je moet weten om de juiste elektrische fietsmotor te kiezen. Ombouwset, prijs van elektrificatie, kenmerken van de verschillende soorten elektrische motoren... Je zult snel op de hoogte zijn!

Ombouwset elektrische fiets of aankoop van een fiets nieuw ?

Wat is een conversiekit?

Als je op een elektrische fiets wilt rijden, is je eerste ingeving om er een te kopen. Er zijn nu echter ombouwsets verkrijgbaar die een conventionele fiets omtoveren tot een super elektrische fiets.


Deze kits bevatten alle onderdelen die je nodig hebt om je je traditionele fiets te upgraden. Over het algemeen vind je ten minste een elektromotor, een batterij, sensoren, kabels, een scherm en de bouten en moeren die nodig zijn voor de montage. Sommige kits bevatten ook een remsysteem dat meer geschikt is voor fietsen met elektrische ondersteuning, of een aangepast crankstel.

Motoriseren of een motor kopen nieuw : vergelijking

Misschien twijfel je tussen het kopen van een elektrische fiets en een ombouwset.

Goedkoper en groener: het voordeel van de motorkit

Het eerste verschil, en het verschil dat meestal de keuze bepaalt, is de prijs. Ombouwsets voor elektrische fietsen variëren van 500 tot 1000 euro, dus het is duidelijk een goedkopere oplossing dan het kopen van een elektrische fiets van goede kwaliteit.


Vanuit ecologisch oogpunt is het ook een beter idee om alleen datgene te kopen wat nodig is om je motor te elektrificeren in plaats van een elektrische fiets te kopen; zo bespaar je kostbare hulpbronnen.

Installatie

Maar ook al is het een goede economische en ecologische keuze, hoe installeer je een ombouwkit eigenlijk? De operatie kan door iedereen worden uitgevoerd... in theorie. In werkelijkheid moet je gewend zijn aan doe-het-zelven. Als je in tien jaar geen schroevendraaier hebt aangeraakt, kun je het beste vertrouwen op een professionele monteur. Dat bespaart je een hoop ellende...


Kies je voor doe-het-zelven? Goed gedaan! Om de installatie te vergemakkelijken, gebruiken fabrikanten van ombouwsets specifieke kleuren en vormen om je te helpen de verschillende onderdelen te herkennen.

Goed om te weten voordat je kiest voor een motorkit in plaats van een motorkit elektrische fiets

Niet alle kits zijn compatibel met alle fietsen. Het is daarom raadzaam om van tevoren uit te zoeken of je kan worden uitgerust met een conversiekit. 


Een ander punt om op te letten: conventionele fietsen zijn niet ontworpen om zo snel te gaan als een elektrische fiets, of in ieder geval niet altijd. Je moet er dus voor zorgen dat het remsysteem en de transmissie het aankunnen. Hetzelfde geldt voor je veiligheid.


Als de algemene mechanica van je al verouderd is, kies dan voor een elektrische fiets- neem geen risico's.

Hand op een Bosch centrale motor voor elektrische fietsen.

En hoe zit het met de regelgeving?

Een motorfiets die is uitgerust met een conversiekit wordt niet langer gedekt door de garantie van de fabrikant of verkoper. Deze modificatie wordt te belangrijk geacht om de garantie geldig te houden.


Als gevolg daarvan kan de verzekeringsmaatschappij bij een ongeval weigeren om de schade te dekken. Om verzekerd te zijn, moet je je fiets laten goedkeuren, maar dit is een zeer kostbare operatie en er zijn maar weinig organisaties die dit soort service aanbieden.


je Hij zal ook moeilijker te verkopen zijn. Kopers zullen misschien terughoudend zijn om een fiets te kopen die zo'n transformatie heeft ondergaan, zelfs als het door een professional is gedaan.

Ombouwset elektrische fiets of aankoop van een fiets nieuw ?

Als je de motor van je elektrische ondersteuningsfiets gewoon wilt vervangen omdat hij kapot is of omdat je wilt upgraden naar een krachtiger exemplaar, is de keuze snel gemaakt: ga voor hetzelfde type motor en indien mogelijk van hetzelfde merk (Bosch, Shimano, Yamaha en Bafang zijn de leiders op dit gebied). Om je te helpen de juiste keuze te maken je , is een vergelijkend artikel gewijd aan Bosch en Yamaha elektrische fietsmotoren.


Voor degenen die hun muscle bike willen elektrificeren, geven we een korte uitleg over de verschillende soorten motorfietsen.

De motor op het achterwiel

Dit is het type motor dat je vindt op elektrische ondersteuningsfietsen op instapniveau of op stadsfietsen. Ze zijn duidelijk niet de krachtigste, maar ze zijn erg praktisch voor stadsritten waarbij fietsers vaak moeten stoppen en herstarten vanwege verkeer of verkeerslichten.


Kort samengevat meet een sensor de rotatiesnelheid van het wiel (en dus van de fiets). De elektrische ondersteuning is krachtiger als de fiets langzaam rijdt en zwakker als de fiets snel rijdt. Minder natuurlijke ondersteuning, maar erg praktisch voor stop-and-go rijden.

Motorsets voor montage op het voorwiel

Sommige fabrikanten bieden kits aan die eenvoudig op het voorwiel te installeren zijn. Dit is minder technisch dan installatie op het achterwiel, omdat je je niet hoeft bezig te houden met de transmissie. Het is ook minder ingewikkeld dan het installeren van een trapmotor.


Het systeem is hetzelfde als bij een achterwielmotor: een sensor meet de snelheid en geeft omgekeerd evenredige ondersteuning. Pas op, een voorwielmotor vereist enige beheersing, want het kan verrassend zijn om te worden aangedreven door het wiel dat ook het stuur is. Wees dus heel voorzichtig in het begin als je voor dit type elektrische motor kiest.

De pedaalmotor of centrale motor

Dit type motor wordt gebruikt op elektrische sportfietsen en fietsen premium. Hier meet de sensor het ontwikkelde vermogen en biedt proportionele ondersteuning. Het idee is om de natuurlijke kracht van de berijder te vertienvoudigen in plaats van te assisteren in langzame fases. Het is erg prettig fietsen, omdat je een echt gevoel van vloeiendheid krijgt. Het geeft de indruk bijzonder krachtig te zijn.


Net als de andere motoren heeft deze motor natuurlijk zijn nadelen.Onderhoud is moeilijker en dit type motor belast de transmissie veel meer. Met een conversiekit moet je ervoor zorgen dat de je ketting in goede staat is om dit vermogen aan te kunnen.

Hoe krachtig is de motor van een elektrische fiets?

Fietser die ervoor heeft gekozen een elektrische fiets te kopen in plaats van zijn fiets te elektrificeren.

Hoe kan ik de motoren op elektrische fiets vergelijken?

Om twee motoren te vergelijken, is de eenvoudigste en meest betrouwbare manier om te kijken naar het ontwikkelde koppel, uitgedrukt in Nm (Newtonmeter).


Het motorkoppel is de kracht die door de motor op het wiel wordt uitgeoefend. Het is het meest uitgesproken bij het wegrijden of bij lage snelheid. Zodra de motor rijdt, is het koppel lager.


Om het op een andere manier uit te leggen, nemen we je onze eigen fietservaring als uitgangspunt. Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat het moeilijkste deel het opstarten is. Als de fiets stilstaat, moet je je dijen gebruiken om hem in beweging te krijgen. Je moet hard duwen om op gang te komen. Maar wanneer je op volle snelheid bent, is het vrij gemakkelijk om te trappen. De motor voelt precies hetzelfde.


Je kunt dus zien waarom een laag koppel voldoende is op vlak terrein en waarom een hoog koppel nodig is als je op ongelijk terrein rijdt.

Elektricteer je fiets met een aangepaste motor

je De keuze moet worden gemaakt op basis van je gebruik. Voor stadsgebruik of een wandeling op vlak terrein is 40 tot 50 Nm meer dan genoeg. Voor sportieve uitstapjes op ruw terrein moet je niet bang zijn om tot 100 Nm te gaan.


Net als bij een auto is het duidelijk dat hoe krachtiger de motor, hoe meer energie deze verbruikt. Om de juiste ombouwset te kiezen, moet je ook kijken naar de accucapaciteit: 300 Wh is genoeg voor een zwakke motor, terwijl een krachtige motor minstens 625 Wh nodig heeft.

Wees voorzichtig als je kiest voor je fiets te elektrificeren ! Je rijgevoel zal onvermijdelijk veranderen, dus het is belangrijk om eraan te wennen voordat je hem op de weg gebruikt.


Begin bijvoorbeeld met een aantal tests buiten de gebaande paden, in een rustige, open omgeving. Maak jezelf vertrouwd met de kracht van elektrische ondersteuning en hoe deze het gedrag van de fiets beïnvloedt. We wensen je veel succes op je (niet echt) met je nieuwe fiets!