Gemiddelde snelheid op een fiets: hoe kun je sneller?

Per definitie is de gemiddelde snelheid de afstand/tijd berekening. Maar vanaf daar verschilt alles. Of je nu op zoek bent naar pure prestatie of naar verbetering van je fietstocht, de gemiddelde snelheid kan sterk variëren afhankelijk van een aantal factoren. Je moet weten hoe je die moet schatten, afhankelijk van het type fiets dat je hebt, of je een ervaren fietser bent of een beginner, het tempo dat verandert afhankelijk van je conditie, of je lange afstanden fietst of niet, en de weersomstandigheden.
Wat is de gemiddelde snelheid van elk type fietser?
De gemiddelde snelheid van amateurfietsers
- In de stad: de fietser en zijn of haar fysieke conditie zijn veel minder belangrijk dan de omgeving. Fietsen in stedelijke gebieden is een vervoermiddel. Het is sterk afhankelijk van het verkeer, hoewel de aanwezigheid van een groot aantal fietspaden de ervaring soepeler kan maken. De tijd die je doorbrengt voor rood licht, op kruispunten of het feit dat je soms vast komt te zitten in files, zijn allemaal elementen die de gemiddelde snelheid veel meer doen variëren dan de pure fietsprestaties. In Parijs en Lyon, bijvoorbeeld, is de gemiddelde snelheid 13 km/u volgens een Geovélo onderzoek, en meer dan 15 km/u in andere steden. Dit cijfer kan soms oplopen tot 20 km/u op een vlotte route.

- Fietsen: buiten de stad is de fietsprestatie niet de prioriteit. Het gaat dus niet meer om de reistijd, maar om het soort uitstapje. Alleen de gemiddelde snelheid hangt af van het type fietser en het type fiets. Over het algemeen ligt deze tussen de 15 en 20 km/u, maar kan aanzienlijk dalen als er fietsers van verschillende niveaus zijn. Voor fietsers die net beginnen met racefiets is de gemiddelde snelheid over het algemeen 20-25 km/u, vergeleken met 25-30 km/u voor ervaren fietsers.
De gemiddelde fietssnelheid van professionele wielrenners
Er zijn twee verschillende gevallen voor professionele wielrenners op racefiets. Alleen kan een wielrenner een gemiddelde snelheid van tussen de 40 en 45 km/u halen. Rohan Dennis vestigde zelfs een snelheidsrecord van 55,446 km/u in een individuele tijdrit tijdens de Tour de France van 2015.Deze snelheid is hoger als je in een groep of in een wedstrijdrijdt.

De beste renners profiteren hiervan, omdat de aerodynamica van het fietsen van het grootste belang is. Er is minder luchtweerstand in het midden van het peloton omdat je beschermd bent tegen de renners voor je. Als bewijs hiervan is het record voor de individuele 4.000 meter op de baan 55,5 km/u, vergeleken met 60 km/u voor het teamevenement.
Wat is je gemiddelde snelheid, afhankelijk van je fietstype?
Het lijkt voor de hand te liggen dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen het type fiets dat wordt gebruikt. Of je nu op zoek bent naar prestaties of gewoon woon-werkverkeer, de gemiddelde snelheid en de factoren die daarop van invloed zijn, zijn heel verschillend.
Op een racefiets
Op voornamelijk vlak terrein rijdt een fietser volgens Strava met een gemiddelde snelheid van 24 km/u. Het bereik varieert echter van 15 tot 40 km/u tussen een beginnende en een ervaren fietser, evenals met de fysieke conditie en het gewicht van racefietsen. Deze cijfers gelden voor ideale omstandigheden. Wind, regen en temperatuur hebben invloed. In heuvelachtig terrein ligt het gemiddelde lager. Vanaf een helling van 5% daalt de snelheid op racefiets tot tussen de 15 en 30 km/u, en een helling van 10% verlaagt de snelheid nog verder tot tussen de 10 en 20 km/u.
Op een Mountainbike of trekkingfiets
Op een Mountainbike ligt de gemiddelde snelheid door de grote wielen en het grotere gewicht aanzienlijk lager dan op een racefiets, tussen de 15 en 20 km/u. Maar de grootste attractie van dit type fiets is off-road rijden, waar een aanhoudende helling bergop een snelheid van ongeveer 10 km/u oplevert, terwijl de snelheid bergaf gemakkelijk de 50 km/u kan overschrijden.

Op trekkingfiets is de gemiddelde snelheid weinig anders dan in de stad, rond de 15 km/u. Dit komt omdat je weliswaar niet meer wordt tegengehouden door verkeer en infrastructuur, maar door het veelzijdige terrein tussen asfalt en wandelpaden wordt het normale tempo lager. Buiten een traditionele weg of groene weg moet je ook een betere fysieke conditie hebben om het steile terrein aan te kunnen.
Op een elektrische fiets
Een elektrisch ondersteunde fiets is heel anders dan een conventionele spier- of mechanische fiets. De versnelling is sterker dankzij de elektromotor, maar aan de andere kant is de limiet 25 km/u volgens de snelheidswetgeving voor elektrische fietsen. De gemiddelde snelheid is dus over het algemeen hoger dan die van een mechanische stadsfiets, vaak rond de 20 km/u, inclusief stops. Hetzelfde geldt voor e-bikes trekkingfiets, die meestal 25 km/u halen.

De snelheden zijn variabeler op een VTTAE of elektrische racefiets, waar het gemakkelijker is om tot 25 km/u te klimmen, maar het grotere gewicht verlaagt de gemiddelde snelheid. Tot slot is er het zeldzamere voorbeeld van de elektrische speedbike, die alleen op motorkracht 45 km/u kan halen en dus een hogere totaalsnelheid heeft.
Type fiets
Racefiets
Mountainbike
trekkingfiets
Elektrische fietsen
Gemiddelde beginner
18 tot 23 km/u
10 tot 15 km/u
15 tot 18 km/u
18 tot 25 km/u
Gemiddelde professional
40 km/u
20 km/u
25 km/u
25 km/u
Welke factoren beïnvloeden je gemiddelde fietssnelheid?
Weersomstandigheden
Het klinkt logisch, maar de omgeving is ook de lucht en de lucht om je heen. Fietsprestaties zijn nauw verbonden met het weer, vooral voor professionele wielrenners op racefiets. Regen is de belangrijkste factor, maar het zal weinig effect hebben op de gemiddelde snelheid op een elektrische fiets of in de stad. Op een Mountainbike of trekkingfiets zal nat of zelfs modderig terrein je aanzienlijk vertragen, omdat je bij de geringste grip voorzichtiger zult rijden. Wind heeft ook een sterke invloed op je tempo, vooral als het van voren komt, omdat het je aan de zijkant destabiliseert.

De totale snelheid is ook sterk afhankelijk van de temperatuur. Tussen 15 en 25°C hoef je je geen zorgen te maken, maar buiten dit temperatuurbereik neemt de reistijd toe. Bij koud weer verbruik je meer energie en doe je er langer over om je gebruikelijke racefiets te bereiken. Bij warm weer raakt het lichaam veel sneller oververhit, waardoor je traptechniek en cadans veranderen.
Fietsen in de stad wordt op dezelfde manier beïnvloed, net als trekkingfiets en Mountainbike. De elektrische fiets of elektrische fiets compenseert de fysieke conditie in deze omstandigheden.
Fietsuitrusting
Ten eerste heeft gewicht een grote invloed op de fietsprestaties. Allereerst moet rekening worden gehouden met het gewicht van de renner en het gewicht van de fiets. Een fiets van koolstofvezel is lichter dan een fiets van aluminium of staal, met gewichten die de 6 kg naderen.
De aerodynamica van de motor kan een minder belangrijke rol spelen, omdat de uitrusting van de rijder het verschil gaat maken. Om de gemiddelde snelheid te verhogen, geef je de voorkeur aan een vest, jas of korte broek die zo dicht mogelijk bij het lichaam zit, terwijl de helm gestroomlijnd moet zijn.

En vergeet niet dat goed opgepompte banden je tempo optimaliseren. Te weinig opgepompte banden vergroten het oppervlak op de grond en verlagen dus de efficiëntie! Hetzelfde geldt voor je bandenkeuze: hoe smaller en gladder ze zijn, hoe beter ze presteren.
De fysieke conditie van de fietser
Zonder regelmatige lichaamsbeweging kun je niet verwachten dat je je gemiddelde fietssnelheid verbetert. Fietsers moeten een goede fysieke conditie hebben om te zorgen voor een betere kracht en vooral een regelmatig ritme. Een amateurwielrenner moet zich minstens 4 tot 5 uur per week voorbereiden op uithoudingsvermogen en waarom niet zijn gemiddelde snelheid op de fiets verbeteren. Een professionele wielrenner kan zelfs meer dan 20 uur per week aan voorbereiding besteden en een aangepast dieet volgen.
De afgelegde afstand
Net zoals het tempo van een wedstrijd over 100 meter verschilt van dat van een marathon, verschilt ook de gefietste afstand. De gemiddelde snelheid neemt over het algemeen af bij langere afstanden, vooral als je geen goede fysieke conditie hebt. Een amateurwielrenner zal zelden de 100 km overschrijden, terwijl een professional 150 of zelfs 200 km kan halen met dezelfde gemiddelde snelheid van 40-45 km/u op het vlakke. Het is duidelijk dat bij hellingen de afstand korter is en een aanzienlijke inspanning vereist, evenredig met het percentage en het aantal hellingen.
Hoe kun je je gemiddelde fietssnelheid verhogen?

We hebben gekeken naar de factoren die de gemiddelde fietssnelheid beïnvloeden. Hier zijn onze tips om het te verbeteren:
- Houd het gewicht laag: ga voor fietsen van koolstofvezel, met zo min mogelijk uitrusting, en houd ook rekening met het gewicht van de fietser die een aangepast dieet moet volgen.
- Fysieke conditie: training aangepast aan je niveau, regelmatige training om het tempo over lange afstanden meerdere uren op de fiets vol te houden en het tempo op te voeren in verhouding tot de gemiddelde afstand.
- Aerodynamica: een gestroomlijnde fiets en uitrusting en een perfecte voorwaartse positie om de windweerstand te verminderen.
- Rijden in een groep: als je een club, vereniging of vrienden hebt, neemt de gemiddelde snelheid toe.
- Een goed afgestelde fiets : fietsers moeten een fiets hebben die goed past en de juiste versnelling instellen voor hun cadans.
- Onderhoud je fiets: goed opgepompte banden en een schone, gesmeerde transmissie verbeteren de prestaties.