Voor een beperkte tijd: bespaar tot €1000 extra

Gemiddelde snelheid op een fiets: hoe kun je sneller?

Wielrenner in volle sprint tijdens een wedstrijd.

Per definitie is gemiddelde snelheid de afstand/tijd-berekening. Maar vanaf dat punt verschilt alles. Of je nu op zoek bent naar pure prestaties of naar je om je fietstocht te verbeteren, de gemiddelde snelheid kan sterk variëren afhankelijk van een aantal factoren. Je moet weten hoe je die moet schatten, afhankelijk van het type fiets, of je een ervaren fietser bent of een beginner, waarbij het tempo verandert afhankelijk van je conditie, of je lange afstanden fietst of niet, en de weersomstandigheden.

Wat is de gemiddelde snelheid van elk type fietser?

De gemiddelde snelheid van amateurfietsers

  • In de stad: de fietser en zijn of haar fysieke conditie zijn veel minder belangrijk dan de omgeving. Fietsen in stedelijke gebieden is een vervoermiddel. Het is sterk afhankelijk van het verkeer, hoewel de aanwezigheid van een groot aantal fietspaden de ervaring soepeler kan maken. De tijd die je doorbrengt bij rode lichten, op kruispunten of het feit dat je soms vast komt te zitten in files, zijn allemaal elementen die de gemiddelde snelheid veel meer doen variëren dan de pure fietsprestatie. In Parijs en Lyon bijvoorbeeld is de gemiddelde snelheid 13 km/u volgens een Geovélo-studie, en meer dan 15 km/u in andere steden. Dit cijfer kan soms oplopen tot 20 km/u op een vlotte route.

Fietsers in de stad, gestopt voor een zebrapad.

  • Fietsen: buiten de stad is de fietsprestatie niet de prioriteit. Het gaat dus niet meer om de reistijd, maar om het soort uitstapje. Alleen de gemiddelde snelheid hangt af van het type fietser en het type fiets. Over het algemeen ligt deze tussen de 15 en 20 km/u, maar kan aanzienlijk dalen als er fietsers van verschillende niveaus zijn. Voor fietsers die voor het eerst toeren op racefiets, is de gemiddelde snelheid over het algemeen 20-25 km/u, vergeleken met 25-30 km/u voor ervaren fietsers.

De gemiddelde fietssnelheid van professionele wielrenners

Er zijn twee verschillende gevallen voor professionele wielrenners op racefiets. Wielrenners kunnen zelfstandig een gemiddelde snelheid van tussen de 40 en 45 km/u halen. Rohan Dennis vestigde zelfs een snelheidsrecord van 55,446 km/u in een individuele tijdrit tijdens de Tour de France van 2015.Deze snelheid is hoger als je in een groep of in een wedstrijdrijdt.

Professionele wielrenner tot stilstand na een sprint.

De beste renners profiteren hiervan, omdat de aerodynamica van fietsen van het grootste belang is. Er is minder luchtweerstand in het midden van het peloton omdat je beschermd bent tegen de renners voor je. Als bewijs hiervan is het record voor de individuele 4.000 meter op de baan 55,5 km/u, vergeleken met 60 km/u voor het teamevenement.

Wat zal je gemiddelde snelheid zijn op je type fiets?

Het lijkt voor de hand te liggen dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen het type fiets dat wordt gebruikt. Of je nu op zoek bent naar prestaties of gewoon woon-werkverkeer, de gemiddelde snelheid en de factoren die deze beïnvloeden zijn heel verschillend.

Op een racefiets

Op overwegend vlak terrein rijdt een fietser volgens Strava met een gemiddelde snelheid van 24 km/u. Het bereik varieert echter van 15 tot 40 km/u tussen een beginnende en een ervaren fietser, evenals met de fysieke conditie en het gewicht van racefietsen. Deze cijfers gelden voor ideale omstandigheden. Wind, regen en temperatuur hebben een invloed. In heuvelachtig terrein ligt het gemiddelde lager. Bij een helling van 5% daalt de snelheid op racefiets tot tussen de 15 en 30 km/u, en bij een helling van 10% daalt deze nog verder tot tussen de 10 en 20 km/u.

Op een Mountainbike of een ATB

Op Mountainbike verlagen de grote wielen en het grotere gewicht de gemiddelde snelheid aanzienlijk in vergelijking met een racefiets, tot tussen de 15 en 20 km/u. De grootste attractie van dit type fiets is echter off-road rijden, waarbij een aanhoudende klim een snelheid van ongeveer 10 km/u oplevert, terwijl de snelheid bergaf gemakkelijk de 50 km/u kan overschrijden.

Mountainbike op volle snelheid gelanceerd tijdens een uitstapje in het bos.

Op ATBverschilt de gemiddelde snelheid met ongeveer 15 km/u weinig van die in de stad. Dit komt doordat je niet langer wordt tegengehouden door verkeer en infrastructuur, maar door het gevarieerde terrein tussen asfalt en voetpaden wordt het regelmatige tempo verlaagd. Buiten een traditionele weg of groene weg moet je ook een betere fysieke conditie hebben om het steile terrein aan te kunnen.

Op een elektrische fiets

Een elektrisch ondersteunde fiets is heel anders dan een conventionele spier- of mechanische fiets. De versnelling is sterker dankzij de elektromotor, maar aan de andere kant is de limiet 25 km/u volgens de snelheidswetgeving voor elektrische fietsen. De gemiddelde snelheid ligt dus meestal hoger dan die van een mechanische stadsfiets, vaak rond de 20 km/u, inclusief stops. Hetzelfde geldt voor elektrische fietsen van het type ATB, waar de gemiddelde snelheid 25 km/u is.

Mannen op elektrische fietsen: de ideale manier om sneller te gaan!

De snelheden zijn variabeler op een VTTAE of elektrische racefiets, waar het gemakkelijker is om tot 25 km/u te klimmen, maar het grotere gewicht verlaagt de gemiddelde snelheid. Tot slot is er het zeldzamere voorbeeld van de elektrische speedbike, die alleen op motorkracht 45 km/u kan halen en dus een hogere totaalsnelheid heeft.

Type fiets


Racefiets


Mountainbike


ATB/grind


Elektrische fietsen


Gemiddelde beginner


18 tot 23 km/u


10 tot 15 km/u


15 tot 18 km/u


18 tot 25 km/u


Gemiddelde professional


40 km/u


20 km/u


25 km/h


25 km/h


Welke factoren beïnvloeden de gemiddelde fietssnelheid op je ?

Weersomstandigheden

Het klinkt logisch, maar de omgeving is ook de lucht en de lucht om je heen. Fietsprestaties zijn nauw verbonden met het weer, vooral bij professionele wielrenners op racefiets. Regen is de belangrijkste factor, maar heeft weinig effect op de gemiddelde snelheid op een elektrische fiets of in de stad. Op Mountainbike of ATB zal een drassige of zelfs modderige ondergrond je aanzienlijk vertragen, omdat je bij de geringste grip voorzichtiger fietst. Wind heeft ook een sterke invloed op je tempo, vooral als het van voren komt, terwijl het je kan destabiliseren als je zijwaarts rijdt.

In de regen is de fietssnelheid lager.

De totale snelheid is ook sterk afhankelijk van de temperatuur. Tussen 15 en 25°C hoef je je geen zorgen te maken, maar buiten dit bereik nemen de reistijden toe. Bij koud weer verbruik je meer energie en doe je er langer over om je gebruikelijke tempo te bereiken op racefiets. Bij zeer warm weer raakt het lichaam veel sneller oververhit, waardoor de traptechniek en cadans worden beïnvloed.


Fietsen in de stad wordt op dezelfde manier beïnvloed, net als ATB en Mountainbike. Elektrische fietsen en elektrische fiets compenseren de fysieke fitheid in deze omstandigheden.

Fietsuitrusting

Ten eerste heeft gewicht een grote invloed op de fietsprestaties. Ten eerste moet er rekening worden gehouden met het gewicht van de renner en het gewicht van de fiets. Een fiets van koolstofvezel is lichter dan een fiets van aluminium of staal, met gewichten die de 6 kg benaderen.


De aerodynamica van de motor kan een minder belangrijke rol spelen, omdat de uitrusting van de rijder een rol gaat spelen. Om de gemiddelde snelheid te verhogen, geef je de voorkeur aan een vest, jas of korte broek die zo dicht mogelijk bij het lichaam zit, terwijl de helm gestroomlijnd moet zijn.

Een aerodynamische fiets ontworpen voor maximale snelheid

En vergeet niet om je banden goed op spanning te houden om de snelheid van je te optimaliseren. Te weinig opgepompte banden vergroten het grondoppervlak en verlagen dus de efficiëntie! Hetzelfde geldt voor je bandenkeuze: hoe smaller en gladder ze zijn, hoe beter ze zullen presteren.

De fysieke conditie van de fietser

Zonder regelmatige lichaamsbeweging kun je niet verwachten dat je je gemiddelde snelheid op de fiets verbetert. Fietsers moeten een goede fysieke conditie hebben om meer kracht en vooral een regelmatig ritme te kunnen leveren. Een amateurwielrenner moet zich minstens 4 tot 5 uur per week voorbereiden op uithoudingsvermogen en waarom niet zijn gemiddelde snelheid op de fiets verbeteren. Een professionele wielrenner kan zich zelfs meer dan 20 uur per week voorbereiden en een aangepast dieet volgen.

De afgelegde afstand

Net zoals het tempo van een wedstrijd over 100 meter verschilt van dat van een marathon, verschilt ook de gefietste afstand. De gemiddelde snelheid neemt over het algemeen af bij langere afstanden, vooral als je geen goede fysieke conditie hebt. Een amateurwielrenner zal zelden de 100 km overschrijden, terwijl een professional 150 of zelfs 200 km kan halen met dezelfde gemiddelde snelheid van 40-45 km/u op het vlakke. Het is duidelijk dat bij hellingen de afstand korter is en een aanzienlijke inspanning vereist, evenredig met het percentage en het aantal hellingen.

Hoe kan ik je gemiddelde snelheid tijdens het fietsen verhogen?

Een groep professionele wielrenners rijdt met hoge snelheid.

We hebben gekeken naar de factoren die de gemiddelde fietssnelheid beïnvloeden. Hier zijn onze tips om het te verbeteren:


  • Houd het gewicht laag: kies voor fietsen van koolstofvezel met zo weinig mogelijk uitrusting en houd ook rekening met het gewicht van de fietser die een aangepast dieet moet volgen.
  • Fysieke conditie: training die is aangepast aan je niveau en regelmatig zodat je het tempo over lange afstanden meerdere uren op de fiets kunt volhouden en je tempo kunt verhogen in verhouding tot de gemiddelde gefietste afstand.
  • Aerodynamica: een gestroomlijnde fiets en uitrusting en een perfecte voorwaartse positie om de windweerstand te verminderen.
  • Rijden in een groep: als je een club, vereniging of vrienden hebt, neemt de gemiddelde snelheid toe.
  • Een goed afgestelde fiets : fietsers moeten een fiets hebben die goed past en de juiste versnelling instellen voor hun cadans.
  • Onderhoud je fiets: goed opgepompte banden en een schone, gesmeerde transmissie verbeteren de prestaties.