Een klassieke fiets ombouwen tot een elektrische fiets: complete gids
Als je een fiets hebt die in goede staat is, lijkt het ombouwen naar een elektrische fiets misschien een interessante oplossing. nieuw Economisch gezien hoef je dan geen nieuwe te kopen. Ecologisch gezien is het ook een goed idee: een kit om je fiets om te bouwen naar een elektrische fiets heeft een kleinere ecologische voetafdruk dan het bouwen van een nieuwe fiets. Trouwens, alleen omdat je een beetje hulp wilt als het moeilijk wordt, wil nog niet zeggen dat je je trouwe reisgenoot wilt opgeven...
Maar hoe pak je dat aan? Hoe bouw je een fiets om tot een elektrische fiets? Hoeveel kost een universele elektrische fiets ombouwset? Kunnen alle fietsen elektrische fietsen worden? elektrische fiets We kijken ook naar de implicaties van het ombouwen van een fiets naar regelgeving. In dit artikel leggen we alles uit wat je moet weten over het elektrificeren van je fiets.
Je fiets ombouwen tot een elektrische fiets: hoe werkt het?
Ombouwsets
Hoewel het nog steeds vrij zeldzaam is, is het perfect mogelijk om een fiets om te bouwen tot een elektrisch ondersteunde fiets. Het enige wat je nodig hebt is een ombouwset.
elektrische fiets In feite bevat het(op zijn minst) alle onderdelen die het verschil maken tussen een conventionele fiets en een motor en accu (uiteraard), maar ook sensoren, kabels, schermen en alle bouten en moeren die nodig zijn voor de montage.
Afhankelijk van de kit vind je misschien ook een beter passend remsysteem, een aangepast crankstel, enz.
Elektrische ondersteuningsfietsen: kies je ombouwset
Om de juiste elektrificatieset te kiezen, moet je dezelfde criteria gebruiken als bij het kiezen van een elektrische ondersteuningsfiets. In wezen zijn dit: de positie en het koppel van de motor en de accucapaciteit die nodig is voor jouw rijstijl.
Qua locatie is een trapmotor over het algemeen efficiënter omdat hij vertrouwt op krachtsensoren direct op het crankstel. Daardoor levert hij vermogen dat evenredig is met dat van jou, wat een vloeiende indruk geeft. Bovendien zit hij dichter bij het zwaartepunt, waardoor de fiets beter in balans is.
Omgekeerd zal een achterwiel- of voorwielmotor minder lineair vermogen leveren, wat soms verrassend kan zijn.
je Simpel gezegd is koppel het stuwvermogen van . Boven 80 Nm is het een krachtige motor. Onder de 50 Nm is hij een beetje zwak...
je Tot slot bepaalt de accucapaciteit de actieradius. Bij redelijk gebruik schatten we dat je met250 Wh een actieradius van 80 tot 100 km kunt halen.
Dit zijn de criteria aan de hand waarvan je kunt bepalen welke elektrificatieset voor jou het meest geschikt is.
Wat compatibiliteit betreft, passen de kits over het algemeen op de meeste motoren. Dus als je geen oud model hebt, zit je goed...
Is het moeilijk om een fiets om te bouwen tot een elektrische fiets?
je Het hangt ervan af wie je bent... Als je een beetje handig bent en/of weet hoe je een paar reparaties moet uitvoeren, moet het lukken. Aan de andere kant, als je niet echt handig bent, kun je het beste uitzoeken waar je je fiets kunt laten ombouwen naar elektrische aandrijving bij jou in de buurt.
Als je net begint, proberen fabrikanten het je zo makkelijk mogelijk te maken door specifieke kleuren of vormen te gebruiken.
Tot slot zijn er ook kits in de vorm vaneen elektrisch wiel. je In dit geval installeer je geen naafmotor op de oorspronkelijke fiets, maareen nieuw wiel dat het oude wiel vervangt.
Waarom je fiets elektrificeren?
Economische voordelen
elektrische fietsMet prijzen die variëren van 500 euro voor een goedkope elektrische fiets kit tot 1.000 euro voor meer uitgebreide apparatuur, is deze oplossing duidelijk minder duur dan het kopen van een .
Bovendien stimuleerthet elektrificeren van je fiets je om de auto te laten staan voor ritten die op een conventionele fiets te lang leken. Gezien de brandstofkosten kan de ombouwset al snel zeer voordelig blijken vanuit financieel oogpunt.
Invloed op het milieu
Fietsen mag dan geen CO2 uitstoten, maar het ontwerp ervan doet dat onvermijdelijk wel. elektrische fiets Grondstoffen, transport, de energie die nodig is om het te maken... Door alleen de elektrische onderdelen te kopen, in plaats van een complete, bespaar je enorme hoeveelheden grondstoffen.
je Op het eerste gezicht zou houden natuurlijk nog beter zijn voor het milieu. Maar zoals we net al zeiden, mensen hebben de neiging om vaker en langere afstanden te fietsen als ze overstappen op elektrische fietsen... De auto blijft dus in de garage, en dat is echtgoed voor het milieu!
Een conventionele fiets ombouwen tot een elektrische fiets: regelgevingsaspecten
Regelgeving op dit gebied
Het is volkomen legaal om je fiets te elektrificeren. Je moet echter wel aan bepaalde regels voldoen (die staan in decreet nr. 2016-364 van 29 maart 2016 over veiligheidseisen voor fietsen):
- een elektromotor met een nominaal vermogen van maximaal 250 W;
- assistentie tot een maximumsnelheid van 25 km/u;
- de noodzaak om te trappen om assistentie te activeren.
De gevolgen op het gebied van homologatie en verzekering
Hoewel de geldende wetgeving het toestaat, heeft het ombouwen van je motor gevolgen waar je rekening mee moet houden.
Een fiets die is uitgerust met een kit valt bijvoorbeeld niet langer onder de garantie van de fabrikant of van de professionele verkoper. Dit komt omdat de modificatie te uitgebreid is om de garantie geldig te laten blijven.
je elektrische fietsIets anders om in gedachten te houden is dat als je helaas een ongeluk krijgt met (nu), de verzekeringsmaatschappij kanweigeren om de claim te dekken . je je Om "in goede staat" te zijn bij de verzekeraar, moet je de nieuwe versielateng oedkeuren. nieuw Dit is echter een zeer, zeer dure operatie (veel duurder dan een elektrische fiets), en er zijn zeer weinig dienstverleners die goedkeuringen afgeven.
elektrische fiets Van je fiets een : hoe zit het met de veiligheid?
Besparen is prima. je Maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid!
Zoals we aan het begin van dit artikel al vermeldden, zijn de kits verschillend van omvang. Sommige zijn heel eenvoudig, terwijl andere een nieuw remsysteem bevatten.
Hier moet je voorzichtig zijn. je Met behulp van elektrische ondersteuning kun je veel sneller gaan. Een conventionele fiets is geen racefiets, dus hij is niet per segeschikt voor krachtig en herhaaldelijk remmen. Controleer bijvoorbeeld bij een professionele monteur of je fiets tegen een stootje kan.
Over het algemeen ga je met een vertienvoudiging van het vermogen de algehele mechanica veel meer belasten. je Zelfs als het compatibel is met de kit die je overweegt te kopen, moet het inzeer goede staat zijn om het risico van een ongeluk te vermijden als je eenmaal hebtgeüpgraded.
Houd er tot slot rekening mee dat kopers, als het tijd is om te verkopen, ongetwijfeld huiverig zullen zijn voor het ideeom een gemodificeerde motorfiets aan te schaffen... Zie elektrificatie niet als een investering die waarde toevoegt.
Hoewel het vanuit economisch en ecologisch oogpunt verstandig lijkt omeen kit op je eigen motor te installeren, is het in werkelijkheid niet zo eenvoudig. Het risico van overbelasting van de monteurs, de vaardigheden die nodig zijn om het te installeren, het gebrek aan verzekeringsdekking in het geval van een probleem...
Het kan veiliger zijn om te investeren in een echte elektrische ondersteuningsfiets die speciaal ontworpen is om de belasting van een elektrische motor aan te kunnen.
Tot slot, als je kiest voor conversie, wees dan voorzichtig! je zal zich anders gedragen. Neem de tijd om je aan de nieuwe reacties aan te passen door hem eerst van de weg te testen. Uiteindelijk moet je weten hoe je storingen aan je elektrische fiets kunt opsporen altijd van pas komen!