Hoe detecteer je storingen aan je elektrische fiets?
je Werkt jeelektrische fiets niet meer? Werkt hij niet goed? je elektrische fiets Verliest de accu zijn bereik, lijkt hij beschadigd of is de oplader defect? je elektrische fiets Dit zijn slechts enkele van de kleine en grote problemen die je kunt tegenkomen.
Maar geen paniek! kan je Hier zijn de verschillende fouten die je kunt zien en wat tips om ermee om te gaan!
Hoe ontdek je een probleem met de accu van een elektrische fiets?
De accu wordt beschouwd als het meest vitale onderdeel van een elektrische fiets. Hij is het meest gevoelig voor schade vanwege de locatie en de manier waarop hij werkt.
Schade aan de accu is vaak het gevolg van verkeerd gebruik van de elektrische fiets. Een andere reden voor sommige problemen zijn wasmethoden. je elektrische fiets Wassen onder druk kan bijvoorbeeld leiden tot een opeenhoping van vocht in een .
De verschillende uitsplitsingen
je Er zijn verschillende waarschuwingssignalen dat de accu van je elektrische fiets defect kan zijn. Hier zijn de belangrijkste!
Batterij gaat niet aan
Het is een probleem dat vaker voorkomt dan je denkt! je elektrische fiets Zoals je waarschijnlijk wel weet, is de accu de energiebron voor je motor. je Hij voorziet alle elektronische onderdelen van stroom, zonder welke je fiets niet veel aan je zou hebben.
je Als de accu niet start bij een volle lading, kan de accudefect zijn.
Verlies van autonomie
je De motor brandt normaal. Je merkt echter een verlies aan autonomie, d.w.z. zelfs als hij volledig is opgeladen, behoudt hij slechts een klein percentage van zijn autonomie. Dit is duidelijk een defect aan de accu.
Het is niet ongewoon dat accu's van elektrische fietsen maandenlang ontladen blijven (bijvoorbeeld tijdens een hele winter). Door deze lange periode van inactiviteit kan de accu niet tot 100% worden opgeladen, waardoor de actieradius afneemt. je Om dit te voorkomen moet je de accu op een veilige plek bewaren of regelmatig in het stopcontact steken.
je elektrische fiets je Aan de andere kant, als je merkt dat je autonomie afneemt als je hem jarenlang dagelijks hebt gebruikt en opgeladen, is dat heel normaal. De batterij heeft waarschijnlijk zijn grenzen bereikt. Het is tijd om hem te vervangen of te reviseren!
Lichten blijven uit
Zijn de lampjes uit ondanks dat ze al een paar uur worden opgeladen en stijgt het batterijniveau niet? Kijk dan niet verder dan de batterij!
De batterij schakelt zichzelf uit en weer aan na een volledige lading
je Je hebt je accu opgeladen en je bent klaar om de straat op te gaan? je Maar zodra je begint te trappen, is de batterij na een paar meter leeg. Soms start hij weer op, maar alleen voor een korte afstand.
je je Pech! De accu iste zwak om de elektrische fiets van stroom te voorzien. Hij is duidelijkdefect.
Accu elektrische fiets laadt niet meer op
je Het duurt meestal maar een paar uur om volledig op te laden. je Maar als je dan klaar bent om de elektrische fiets te gebruiken, zie jegeen bereik. De diagnose is eenvoudig: de accu is defect. De stroomcircuits accepteren de elektrische lading niet meer.
kan je Om te controleren of het probleem echt bij de accu ligt, meet je met een multimeter de spanning over de connector.
je Misschien gaat de batterij snel achteruit door het gebruik van eendefecte oplader? Aarzel dan niet om ook de spanning van de oplader te testen. Een lader die niet werkt, moet worden vervangen.
Batterij controleren
je Er moeten een paar controles worden uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de batterij goed werkt!
Controleer de spanning
Twijfel je of de batterij goed werkt? Begin met het controleren van de spanning! Dat geeft je een indicatie van de gezondheidstoestand.
Allereerst moeten alle lampjes gaan branden. Zo niet, dan is de accu misschien niet opgeladen of is de zekering doorgebrand.
kan je Gebruik een multimeter om de spanning van de tweewieler te controleren. Verbind de pennen met de positieve en negatieve polen van de accupolen.
Bijvoorbeeld: voor een batterij van 36V moet de spanning tussen 28 en 36V liggen. Als het apparaat een lagere waarde aangeeft, is de batterij defect. je elektrische fiets Je moet dan controleren of deze nog onder de garantie valt.
Aan de andere kant, als de belasting die de multimeter afleest binnen de norm valt, ligt het probleem bij een ander onderdeel.
Controleer de oplader
Je moet ook de acculader controleren. Je hebt hier geen gereedschap voor nodig. Steek de stekker van de acculader in het stopcontact en controleer of er een of meer lampjes branden.
Als het lampje niet gaat branden als de oplader wordt aangesloten, of als het af en toe knippert, dan heb je te maken met een defecte oplader. Om de uitgangsspanning van de acculader te testen, gebruik je een multimeter.
De spanningswaarde moet een paar volt hoger zijn dan de nominale spanning van de acculader. Als de waarde lager is dan of gelijk is aan nul, is de acculader defect.
Controleer het beheersysteem
je elektrische fiets verliest steeds vermogen? Een van de meest voorkomende oorzaken is een defecte accu.
Als hij zich onder belasting verslikt, kan het probleem in het accumanagementsysteem zitten. Dat schakelt uit om de accu te beschermen tegen overladen.
Als het accumanagementsysteem over het algemeen detecteert dat de energie van de batterij te snel wordt verbruikt en onder een bepaald veiligheidsniveau komt, zal het de stroomtoevoer onderbreken.
Er zijn veel redenen voor dit falen: veroudering, te vaak opladen, slecht batterijbeheer of een fabricagefout.
De accu kan het ook begeven door een zware belasting. Een manier om dit probleem op te lossen is om het ondersteuningsniveau te verlagen en iets harder te trappen bij het beklimmen van een steile heuvel. Dit zou de belasting op de batterij moeten verminderen.
Controleer de pennen
Batterijstoringen kunnen het gevolg zijn van een onjuiste pinlay-out. Als dit het geval is, kan het circuit niet worden voltooid en wordt er geen elektriciteit doorgegeven.
kan je Met een moersleutel kun je dit probleem eenvoudig oplossen door de assen iets te buigen om ze weer in de juiste positie te brengen.
Motorstoring detecteren
De verschillende uitsplitsingen
Motorgeluid
Sommige elektrische fietsen zijn uitgerust met een wielnaafmotor. Een van de meest voorkomende problemen kan motorgeluid zijn. Dit is een veelvoorkomende storing die optreedt als de motor versnellingen, een schijfrem of versleten lagers heeft.
Soms kan een loszittende bout ook de oorzaak zijn van het rammelen. Het vervangen van het versleten onderdeel kan het probleem oplossen. Als het aanhoudt, is het waarschijnlijk dat de motorlagers smering nodig hebben en dat het geluid wordt veroorzaakt door wrijving.
De motor stopt met draaien
Een ander terugkerend probleem: de motor kan stoppen met draaien. Dit duidt op een probleem met de controller. Het kan een losse of onbestaande verbinding zijn, wat verklaart waarom de motor niet de elektriciteit krijgt die hij nodig heeft om te starten. je Om dit probleem op te lossen, moet je controleren of de controller werkt en of hij is aangesloten op de motor.
Een controllerfout detecteren
Bedrading en aansluitingen controleren
Veel gestelde vragen over het oplossen van problemen elektrische fiets
Waarom gaat mijn elektrische fiets niet aan?
je Als het apparaat niet wordt ingeschakeld, controleer dan eerst of de batterij volledig is opgeladen en op zijn plaats zit wanneer je op de aan/uit-knop drukt.
Alles zit op zijn plaats maar het werkt nog steeds niet? Dan moet je de accu grondiger testen: controleer de spanning, de lader, het managementsysteem, de pennen, de motor, de connector, enz. kan je of ga naar een professional.
Hoe weet je of de accu van een elektrische fiets leeg is?
- elektrische fiets Stoppen of onderbroken werking van na volledig opladen.
- Licht uit na volledig opladen.
- Geen autonomie na een snelle lading van de batterij of weinig autonomie na een lange periode van niet-gebruik.
- Een gebrek aan vermogen bij het opstarten.
- Abnormale verwarming van de batterij en oplader.