Hoe kunt u storingen aan uw elektrische fiets opsporen?
je Werkt jeelektrische fiets niet meer? Werkt hij niet goed? Verliest de accu je elektrische fiets zijn bereik, lijkt hij beschadigd of is de oplader defect? Dit zijn slechts enkele van de kleine en grote problemen die je elektrische fiets kan ondervinden.
Maar geen paniek! Hier zijn de verschillende gebreken die kan je kan ontdekken en wat advies om ze te verhelpen!
Hoe ontdek je een probleem met een elektrische fietsaccu?
De accu wordt beschouwd als het meest vitale onderdeel van een elektrische fiets. Het is het meest vatbaar voor schade door zijn locatie en werkwijze.
Schade aan de accu is vaak het gevolg van verkeerd gebruik van de elektrische fiets. Een andere reden voor sommige problemen zijn de wasmethoden. Wassen onder druk kan bijvoorbeeld leiden tot vochtophoping in een je elektrische fiets .
De verschillende verdelingen
Er zijn verschillende tekenen dat de batterij van je defect kan zijn. Hier zijn de belangrijkste!
De batterij licht niet op
Dit probleem komt vaker voor dan u denkt! Zoals u waarschijnlijk weet, is de batterij de krachtbron voor je elektrische fiets . Hij voorziet alle elektronische componenten van stroom, zonder welke je fiets niet erg nuttig zou zijn.
Als je niet start bij een volle lading, moet de accu defect zijn.
Verlies van autonomie
je De motor brandt normaal. Als u echter een verlies van autonomie opmerkt, d.w.z. zelfs wanneer hij volledig is opgeladen, behoudt hij slechts een klein percentage van zijn autonomie, dan is er duidelijk sprake van een batterijstoring.
Het is niet ongewoon dat de accu's van elektrische fietsen maandenlang leeg blijven (bijvoorbeeld tijdens een winter). Door deze lange periode van inactiviteit kan de accu dan niet tot 100% worden opgeladen, waardoor de actieradius afneemt. Om dit te voorkomen moet u de accu je op een veilige plaats bewaren of regelmatig op het lichtnet aansluiten.
Aan de andere kant, als je merkt dat de autonomie afneemt wanneer je elektrische fiets al enkele jaren dagelijks wordt gebruikt en opgeladen, is dit heel normaal. je batterij heeft waarschijnlijk zijn grenzen bereikt. Het is tijd om hem te vervangen of te reviseren!
Lichten blijven uit
De lampjes zijn uit ondanks enkele uren opladen en het batterijniveau neemt niet toe? Niet kijken, het is de schuld van de batterij!
De batterij schakelt uit en weer in na een volledige lading
Je hebt je accu opgeladen en staat op het punt de weg op te gaan? Maar zodra je begint te trappen, je batterij sterft na een paar meter. Soms start hij opnieuw, maar slechts voor een korte afstand.
Pech! je batterij is te zwak voor je elektrische fiets. Het is duidelijk niet in orde.
De accu van de elektrische fiets laadt niet meer op
In het algemeen duurt het slechts een paar uur om de batterij je volledig op te laden. Wanneer u echter probeert je elektrische fiets te gebruiken, ziet u geen bereik. De diagnose is eenvoudig: de accu is defect. De voedingscircuits accepteren de elektrische lading niet meer.
Om te controleren of het probleem echt bij de accu ligt, kan je meet u met een multimeter de spanning op de connector.
Misschien gaat je batterij snel achteruit door het gebruik van een defecte lader? Aarzel niet om ook de spanning van de lader te testen. Een lader die niet werkt, moet worden vervangen.
Batterijcontroles
Er moeten een paar controles worden uitgevoerd je om er zeker van te zijn dat de batterij goed werkt!
Controleer de spanning
Twijfel je of de batterij goed werkt? Begin met het controleren van de spanning! Dit geeft je een indicatie van de gezondheidstoestand.
Allereerst moeten alle lampjes gaan branden. Als dit niet het geval is, wordt de accu mogelijk niet opgeladen of is de zekering doorgebrand.
kan je Gebruik een multimeter om de spanning van de tweewieler te controleren. Sluit de pennen gewoon aan op de positieve en negatieve polen van de batterij.
Bijvoorbeeld: voor een batterij van 36V moet de spanning tussen 28 en 36V liggen. Als het apparaat een lagere waarde aangeeft, is de accu defect. Het is daarom raadzaam te controleren of je elektrische fiets nog onder garantie valt.
Als de door de multimeter afgelezen belasting echter binnen de norm valt, ligt het probleem bij een ander onderdeel.
Controleer de lader
U moet ook de acculader controleren. U hebt geen gereedschap nodig om deze controle uit te voeren. Sluit de lader gewoon aan op een stopcontact en controleer of een of meer van de indicatielampjes branden.
Als het lampje niet oplicht wanneer de oplader is aangesloten, of als het af en toe knippert, dan heeft u te maken met een defecte oplader. Gebruik een multimeter om de uitgangsspanning van de batterijlader te testen.
De spanningswaarde moet een paar volt hoger zijn dan de nominale spanning van de acculader. Als het resultaat kleiner of gelijk aan nul is, is de lader defect.
Controleer het beheersysteem
je elektrische fiets blijft vermogen verliezen? Een van de meest voorkomende oorzaken is een defecte accu.
Als hij zich onder belasting verslikt, kan het probleem in het accumanagementsysteem liggen. Hij sluit af om hem te beschermen tegen overladen.
Als het batterijbeheersysteem vaststelt dat de energie van de batterij te snel wordt verbruikt en zich onder een bepaald veilig niveau bevindt, zal het de stroom afsluiten.
Er zijn vele redenen voor dit falen: veroudering, te frequente laadcycli, slecht batterijbeheer of een fabricagefout.
De accu kan het ook begeven door een zware belasting. Een manier om dit probleem op te lossen is om het ondersteuningsniveau te verlagen en iets harder te trappen bij het beklimmen van een steile helling of heuvel. Dit zou de belasting van de batterij moeten verminderen.
Controleer de pinnen
Het falen van de batterij kan te wijten zijn aan een verkeerde plaatsing van de pinnen. Als dit het geval is, kan het circuit niet worden voltooid en wordt er geen elektriciteit doorgegeven.
Met een moersleutel lost kan je dit probleem eenvoudig op door de pennen iets te buigen om ze in de juiste positie te brengen.
Detecteren van motorstoring
De verschillende verdelingen
Motorgeluid
Sommige elektrische fietsen zijn uitgerust met een wielnaafmotor. Een van de meest voorkomende problemen is het motorgeluid. Dit is een veel voorkomende storing die optreedt als de motor tandwielen, een schijfrem of versleten lagers heeft.
Soms kan een losse bout ook de oorzaak zijn van het rammelen. Vervanging van het versleten onderdeel kan het probleem oplossen. Als het aanhoudt, is het waarschijnlijk dat de motorlagers gesmeerd moeten worden en dat het geluid te wijten is aan wrijving.
De motor stopt met draaien
Een ander terugkerend probleem is dat de motor kan stoppen met draaien. Dit wijst erop dat er een probleem is met de regelaar. Het kan een losse of onbestaande verbinding zijn, waardoor de motor niet de elektriciteit krijgt die hij nodig heeft om te starten. Om dit probleem op te lossen, moet u controleren of je functioneel is en op de motor is aangesloten.
Detecteren van een controllerstoring
Controle van de bedrading en aansluitingen
FAQ's over foutdetectie voor elektrische fiets
Waarom brandt mijn elektrische fiets niet meer?
Als je niet wordt ingeschakeld, controleer dan eerst of de batterij volledig is opgeladen en op zijn plaats zit wanneer u op de aan/uit-knop drukt.
Alles is op zijn plaats, maar het werkt nog steeds niet? U zult de accu grondiger moeten testen: controleer de spanning, de lader, het managementsysteem, de pennen, de motor, de connector,... kan je of ga naar een professional.
Hoe weet je of een elektrische fietsaccu leeg is?
- Een stop of discontinue werking van elektrische fiets na volledige oplading.
- Licht uit na een volledige lading.
- Gebrek aan autonomie na een snelle lading van de batterij of weinig autonomie na een lange periode van niet-gebruik.
- Een gebrek aan vermogen bij het opstarten.
- Abnormale verwarming van de batterij en de lader.