⚡ Black Friday-promo's tot -1000€ op je fiets: het is nu! ⚡

Oplaadtijden voor elektrische fietsen: zo laad je je batterij optimaal op

Een elektrische fietsaccu opladen is zo makkelijk als 1-2-3. Maar hoe lang duurt het en waarom? Hoe belangrijk is het type oplader en hoe kun je de levensduur van de batterij verbeteren? Hier zijn onze uitleg en tips om daar achter te komen.

Close-up van een volledig opgeladen accu van een elektrische fiets.

Een Bosch fietsaccu.

Basislaadtijden voor elektrische fietsaccu's

Wat is de oplaadtijd van een elektrische fietsaccu?

De oplaadtijd van een elektrische fiets is de tijd die nodig is om de accu volledig te vullen met elektriciteit. De tijd die nodig is om een fiets volledig op te laden hangt af van twee factoren:


  • Opslagcapaciteit in wattuur (Wh) of ampère-uur (Ah)
  • Het vermogen van de belasting in W (soms aangegeven in ampère of A).

Ter herinnering, als je de natuurkundelessen op school bent vergeten: P = U x I of Vermogen = Spanning x Stroomsterkte. De meeste elektrische fietsen werken op 36 volt, dus vermenigvuldig de stroom met 36 om het vermogen te vinden. Voorbeeld voor een vermogen van 10 Ah: 36 x 10 = vermogen van 360 Wh.

Gemiddelde oplaadtijd voor verschillende soorten batterijen

Vrijwel alle accu's voor elektrische fietsen op de markt maken gebruik van lithium-ion (of Li-ion) technologie, met cellen die vaak worden geleverd door LG of Samsung. Het is energiedichter, ontlaadt minder tijdens opslag, is minder gevoelig voor extreme temperaturen en presteert beter dan de oude lithium-polymeer (LiPo), loodzuur of nikkel-metaalhydride (NiMh) zure batterijen.


Het duurt ongeveer 7 uur om een batterij volledig op te laden, maar we zullen zien dat een aantal factoren deze tijd aanzienlijk beïnvloedt.

Hoe weet ik of mijn batterij volledig is opgeladen?

Elk batterijsysteem heeft zijn eigen displays, omdat er geen standaard is. Het laadniveau kan echter wel worden afgelezen:

  • Op het fietsscherm,
  • Op een multilichtmeter op de motor,
  • Op een knop die van kleur verandert,
  • Als je de accu van de motor oplaadt, kan de accu zijn eigen meter hebben.
  • Op je fietstoepassing zoals Bosch eBike.
Scherm van een smartphone dat het oplaadniveau van de accu van een elektrische fiets toont.

Je kunt het oplaadniveau controleren op het scherm, de oplader of de app. (©Bosch)

Als je geen display of indicatielampje hebt, kun je de oplader raadplegen. Over het algemeen is de indicator van de oplader rood tijdens het opladen en groen zodra de batterij volledig is opgeladen.

Factoren die de oplaadtijd van accu's voor elektrische fietsen beïnvloeden

Batterijcapaciteit

De meeste accu's hebben een capaciteit van 250 tot 750 Wh (of 7 tot 20 Ah). Hier is niets ingewikkelds aan: een 250 Wh batterij (gebruikelijk op een racefiets) zal drie keer sneller opladen dan een 750 Wh batterij (gebruikelijker op eenelektrische bakfiets) met een lader van hetzelfde vermogen.

Vermogen lader

Over laders gesproken, hun vermogen en stroomsterkte hebben een directe invloed op de oplaadtijd. Een lader van 4 ampère - beschouwd als een snelle lader - laadt twee keer zo snel op als een lader van 2 ampère, of een lader van 100 W doet er half zo lang over als een lader van 50 W (bij dezelfde spanning). Hier zijn een paar voorbeelden van hoe lang het duurt om een accu van een elektrische fiets op te laden:

  • 10 Ah met 2 A oplader: 5 uur,
  • 16 Ah met 4 A snellader: 4 uur,
  • 500 Wh met oplader van 100 W: 5 uur.

Invloed van temperatuuromstandigheden op oplaadtijd

Koud weer verandert de manier waarop een batterij werkt. Opladen is optimaal boven 10°C, dus het duurt langer als je in de winter oplaadt. Boven 30°C heeft de buitentemperatuur geen invloed op de oplaadsnelheid, maar kan onomkeerbare schade veroorzaken (afbraak, oververhitting, dode cellen).

Veelgestelde vragen over oplaadtijden voor elektrische fietsaccu's

Hoe lang gaat de batterij van een elektrische fiets mee?

Batterijfabrikanten geven de levensduur aan in cycli of jaren. Het is nauwkeuriger om naar cycli te kijken, omdat het uithoudingsvermogen voornamelijk afhangt van het aantal oplaadbeurten en de aard van deze oplaadbeurten. Eén cyclus bepaalt een volledige of bijna volledige lading. Dit betekent dat als je een batterij 10% van de tijd oplaadt, je wiskundig gezien geen 10 cycli krijgt.

De levensduur van een elektrische fietsaccu is minimaal 500 laadcycli, en volgens Shimano over het algemeen 1000 cycli, soms meer voor de meest duurzame. Als je twee keer per week oplaadt, of 100 keer per jaar, gaat je accu 10 jaar mee. In jaren wordt geschat dat een batterij tussen de 3 en 15 jaar meegaat, afhankelijk van hoe hij wordt gebruikt en hoe hij wordt opgeladen.

Close-up van een Bafang fietsaccu onder de bagagedrager.

Een Bafang fietsaccu.

Dit betekent echter niet dat je batterij op dat moment onbruikbaar is, alleen dat hij minder goed zal presteren. Er wordt een levensduur gedefinieerd waarna de laadcapaciteit daalt tot minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit. Een batterij die bijvoorbeeld 100 km autonomie levert, zal na ongeveer 1000 cycli nog maar 70% van zijn capaciteit leveren. Om het aantal cycli te achterhalen, wat van onschatbare waarde is voor de verkoop van je elektrische fiets moet je de batterij van je elektrische fiets laten testen door een professional.

De levensduur hangt ook af van andere factoren, die hieronder worden opgesomd:

  • Zware ladingen,
  • Diepe ontlading,
  • Belastingsomstandigheden.

Kan de oplaadtijd worden versneld zonder de batterij te beschadigen?

Als je een lader gebruikt die bij een batterij wordt geleverd, is deze het meest geschikt, met 2 of 4 ampère (2 of 4 A). Met 4 ampère kun je twee keer zo snel opladen als met 2 ampère.

Bosch PowerPack en Shimano Steps accu's accepteren bijvoorbeeld beide stromen, terwijl ze een maximale stroom van 10 A aangeven. Als de accu echter regelmatig met meer dan 4 A wordt opgeladen, wordt de levensduur aanzienlijk verkort.

Wat zijn de risico's van het gebruik van een ongeschikte of te snelle oplader?

Als de stroom of het vermogen hoger is dan wat je batterij aankan, kan dit net als bij elk elektrisch apparaat leiden tot oververhitting of kortsluiting. In de meest extreme gevallen kan dit leiden tot brand, in het beste geval interne verbranding met een beetje rook, en in het ergste geval een algehele brand in de accu, die heel moeilijk te bedwingen is.

Accu-oplader elektrische fiets: wees voorzichtig.

De acculader van een elektrische fiets moet geschikt zijn, aan de voorschriften voldoen en voorzichtig worden gebruikt. (©Shimano)

Laadt mijn fiets op tijdens het fietsen?

In tegenstelling tot een elektrische auto of scooter hoeft een elektrisch ondersteunde fiets tijdens het rijden niet te worden opgeladen.

Er zijn echter maar heel weinig modellen die onafhankelijke systemen gebruiken, zoals de Zehus motor-accu (terugschakelend opladen), of het opladen van de remmen zoals de Vefaa Bonjour Techno. Deze regeneratie is echter erg laag vergeleken met het verbruik, op zijn best 10%.

Naast lithium-ion accu's is er nog een andere supercondensatortechnologie, zoals Pi-Pop, die de fiets alleen oplaadt tijdens het vertragen en remmen.

Tips om de oplaadtijd te optimaliseren en de levensduur van de batterij te verlengen

Hoe kan ik de levensduur van mijn batterij verlengen?

elektrische fiets Net als bij je telefoon, laptop of elektrische auto kun je met een paar eenvoudige trucs de levensduur van de batterij van je elektrische fiets verlengen:

  • Als je de keuze hebt, laad dan zo langzaam mogelijk,
  • Laad de batterij minstens één keer per maand op,
  • Bewaar de batterij lange tijd op 80% om diepe ontlading te voorkomen,
  • Laad of ontlaad niet te extreem (bij voorkeur tussen 20 en 80%).
  • Laat in het ergste geval je accu niet leeg of 100% aangesloten.

Waarom en hoe kun je overladen van je batterij voorkomen?

Veelvuldig opladen boven de 80%, en vooral in de buurt van 90%, verhoogt het aantal cycli dat verbruikt wordt en verlaagt dus de capaciteit op lange termijn.

Als je een bepaald percentage niet wilt overschrijden, gebruik dan de geprogrammeerde oplaadfunctie als je die hebt. Deze is beschikbaar op je connected elektrische fiets applicatie, of direct op de lader.

Moet ik voorkomen dat mijn batterij helemaal leeg raakt?

De batterij van een elektrische fiets tot 0% ontladen is zeer af te raden en mag alleen worden gedaan in noodgevallen. Dit kan de capaciteit van je batterij permanent verminderen, vooral als je dit regelmatig herhaalt. Gelukkig introduceren fabrikanten een 'buffer', een ontoegankelijke capaciteit die wordt gebruikt als veiligheidsvoorziening om volledige ontlading te voorkomen.

Fietser verwijdert een elektrische fietsaccu die is blijven ontladen.

Een elektrische fiets moet voldoen aan veiligheidsnormen. (©Pixabay/cely_)

Als er een volledige ontlading plaatsvindt, riskeert de batterij een "diepe ontlading", waarbij opladen onmogelijk wordt. Alleen een professional kan in dit stadium ingrijpen en er is geen garantie dat de batterij kan worden gered.

    Veelgemaakte fouten bij het opladen van een batterij

    Als je de stickers op de batterij bestudeert of de gebruiksaanwijzing leest, zul je zien dat je veel voorzorgsmaatregelen moet nemen:

    • Gebruik de juiste, gecertificeerde oplader,
    • Vermijd extreme temperaturen (+50°C of -20°C),
    • Niet opladen in direct zonlicht,
    • Niet laden in de buurt van vloeistoffen of water,
    • Plaats de oplader op een harde, hittebestendige ondergrond,
    • Laad uit voorzorg je batterij niet op voor een uitgang, in geval van een incident.

    Conclusie

    De oplaadtijd van een elektrische fietsaccu heeft geen geheimen meer voor jou. Nu weet je waarom en hoe je de oplaadtijd kunt optimaliseren, in alle veiligheid. Het is niet moeilijk om een geschikte lader te gebruiken en ervoor te zorgen dat je onder de juiste omstandigheden oplaadt (omgevingstemperatuur, enz.), zonder tot het uiterste te gaan.

    Lees voor meer informatie de gebruiksaanwijzing van je Bosch accu en volg de voorzorgsmaatregelen van de fietsfabrikanten om elk risico te vermijden.