Voor een beperkte tijd: bespaar tot €1000 extra

De geheimen van de eerste fiets: zijn uitvinder en geschiedenis

Foto van een moderne fiets.

De huidige trend naar elektrische fietsen wordt door sommigen gezien als een revolutie op het gebied van persoonlijk vervoer. Dit vervoermiddel heeft echter een lange geschiedenis. De eerste fietsen dateren van meer dan 150 jaar geleden, of zelfs twee eeuwen als we teruggaan naar de oorsprong van de fiets. Een terugblik op de "kleine koningin".

Wie vond de eerste fiets uit?

Om dit te begrijpen, kijken we even terug naar de evolutie van de fiets via de oude modellen.

1817: Baron Karl Drais von Sauerbronn vindt de eerste "fiets" uit

Karl Drais von Sauerbronn, een professor in de mechanica, ontwierp aanvankelijk muzikale en stenografische machines. In 1815 begon hij met de ontwikkeling van een mobiliteitsmachine. De Duitser testte zijn creatie voor het eerst op 12 juni 1817 tussen zijn huis in Mannheim en de stad Schwetzingen. Het was een succes: hij deed er minder dan een uur over om de afstand van 14 km af te leggen, met een gemiddelde snelheid van 15 km/u! In juli 1817 deed hij het opnieuw in het bijzijn van getuigen op een meer heuvelachtige route. Hier begon de reputatie van Karl Drais von Sauerbronn, want hij werd geciteerd in de plaatselijke krant Badwochenblatt, voordat hij deze in 1818 op de markt bracht.
De "loopmachine" of Draisienne van Karl von Drais

De "loopmachine" of Draisienne van Karl von Drais (Deutsches Zweirad und NSU-Museum)

Karl Drais von Sauerbronn vond immers niet de fiets uit, maar de draisienne. Ja, de fiets zonder pedalen nam de naam van zijn uitvinder aan en wordt nu geassocieerd met kindermodellen! In feite noemde de Duitser het zelf de Laufmaschine of "loopmachine". Daarna waren het vooral de Fransen die het wilden perfectioneren, maar één van hen zou de revolutie in persoonlijk vervoer leiden.

1861: Pierre Michaux en Pierre Lallement verbeteren de draisienne

Toen hij zijn zoons Henry en Ernest Michaux zag worstelen met hun draisienne, creëerde Pierre Michaux in maart 1861 de pedaalsnelheidsfiets. Hij verbeterde deze eerste fietsen aanzienlijk door hout te vervangen door gietijzer en door het installeren van remblokken en een geveerd zadel. Pierre Lallement, die in de werkplaatsen werkte, hielp mee om de fiets te verbeteren. De uitvinding werd een commercieel product, verkocht enkele honderden stuks, en werd gebruikt voor de eerste fietstocht tussen Parijs en Avignon (805 km).

Moderne fiets

Moderne fiets (Tommy Bond/Unsplash)

1885: John Kemp Starley lanceert de moderne fiets

In een tijd waarin de grand-bi de norm werd, met zijn grote voorwiel om de snelheid te verhogen, zette John Kemp Starley iedereen op dezelfde golflengte. Als uitvinder van de moderne fiets bracht hij de voeten van de berijder aan de grond door middel van een kettingaandrijving in het achterwiel. Deze transmissie werd overgenomen van een andere Britse uitvinder, Henry John Lawson, hoewel we ook de fiets van Eugène Meyer en André Guilmet uit 1868 kunnen aanhalen. De Rover Safety Bicycle die in 1885 werd gepresenteerd, had wielen met een diameter die dicht bij die van de draisienne lag, waardoor hij praktischer en minder gevaarlijk was.

De Meyer-Guilmet kettingaangedreven fiets uit 1868, die de fiets van 1885 inspireerde (CNUM-CNAM)

De Meyer-Guilmet kettingaangedreven fiets uit 1868, die de fiets van 1885 inspireerde (CNUM-CNAM)

Hoe zien de eerste fiets en zijn nakomelingen eruit?

De verschillende vormen van de fiets door de geschiedenis heen

  • 1817 - De eerste fiets zonder pedalen
    De creatie van Baron Karl Drais von Sauerbronn, die volgens het in Frankrijk geregistreerde patent een velocipède wordt genoemd, is een houten frame dat op twee grote houten wielen rust. Het had al een stuur om van richting te veranderen, maar geen pedalen. De berijder zat op het frame en gebruikte zijn voeten om het voort te bewegen, met een rudimentaire achterrem.

  • 1860 - Toevoeging van pedalen aan het voorwiel
    In 1861 verschenen de eerste fietsen, of velocipedes, met pedalen, of beter gezegd cranks direct op de as van het voorwiel. Het was niet langer nodig om te duwen zoals op een draisienne, en de staande positie werd meer zittend. Anderen probeerden pedalen aan de achterkant, zoals hier in Noord-Amerika, maar dat mocht niet baten.

Achterop grand-bi fiets (Library of Congress/Unsplash)

Achterop grand-bi fiets (Library of Congress/Unsplash)

  • 1870 - Uitvinding van de grote voorfiets voor meer snelheid
    Terwijl de oorlog van 1870-71 de aandacht richtte op Frankrijk en Duitsland, werd Engeland het toneel van innovaties, waaronder de "grote fiets" van James Starley. Het voorwiel was 120 cm te groot, waarop je zat, tegenover een heel klein achterwiel. Het neemt dan absurde afmetingen aan. En ja, geen tussentransmissie, een groot wiel is de enige bron van tractie om de snelheid te verhogen! Sommige modellen zijn langer dan een mens (meer dan 2 meter), wat een onpraktische en gevaarlijke fiets oplevert.

  • 1880 - Uitvinding van de moderne fiets
    Drie uitvindingen zouden de moderne fiets vormgeven. De eerste was de velocipède met voortrappers van Henry John Lawson, ter vervanging van cranks, en vervolgens met een achterwielaandrijving dankzij een kettingaandrijving die in 1879 werd geïntroduceerd. De tweede was de Rover Safety Bicycle in 1885, een moderne vorm van de fiets gebaseerd op het idee van John K. Starley's idee voor een moderne fiets, met wielen met een conventionele diameter. De derde uitvinding was de band van John B. Dunlop, die het houten wiel verving en later werd verbeterd door Michelin.

De moderne Rover veiligheidsfiets uit 1885 (Jonathan Cardy)

  • 20e eeuw - De opkomst van de fiets
    De maatschappelijke impact van de fiets was enorm: paarden werden op een zijspoor gezet en de steden dreven uit. De auto bleef een anekdotisch en duur vervoermiddel, terwijl de fiets een groot succes werd, de "kleine koningin" genoemd, het populaire vervoermiddel bij uitstek. Na de Tweede Wereldoorlog werd de fiets echter geleidelijk vervangen door de democratisering van de auto, die het nieuwe symbool van vrijheid werd. Voor velen werd fietsen echter een manier van leven, een vrijetijdsbesteding. De racefiets werd steeds populairder, gedreven door de populariteit van wedstrijden zoals de Tour de France. Racefietsen waren het toneel van veel innovaties in de wielersport, zoals de toepassing van aluminium en later carbon, die later op massafietsen werden gebruikt. In de jaren 1980 kwam ook de Mountainbike of all-terrain fiets op dankzij de Specialized Stuntjumper, met vering en vervolgens een volledig geveerd frame om de prestaties te verbeteren.

De eerste mountainbike Mountainbike Specialized  Stuntjumper (Johann Kuester/Flickr)

De eerste mountainbike Mountainbike Specialized Stuntjumper (Johann Kuester/Flickr)

Hoe ziet de toekomst van fietsen eruit?

Na het succes van de vrijetijdsfietsen maakt de fiets een comeback in het straatbeeld. Vanaf de jaren 2000 werd de fiets geleidelijk een dagelijks vervoermiddel. De milieuvoordelen van fietsen en de introductie van fietspaden liggen aan de basis van deze comeback. Er is ook een breed scala aan moderne fietsen, waaronder de huurfietsen van Vélib in Parijs vanaf 2007, en verschillende vormen van bakfietsen.

Een elektrische Vélib-fiets in Parijs (SAVM)

De jaren 2010 zagen een hausse in deze categorieën, met een reeks verschillende fietsmodellen:

  • De fitnessfiets met één versnelling of fixie: een uitgeklede fiets met één versnelling - of vaste versnelling - voor de stijlvolle stadsfietser.
  • De gravel bike: een mix van racefiets en ATB, comfortabeler dan een racefiets met grote wielen voor gebruik op gravel en paden.
  • De plooifiets : met zijn kleine 16 of 20 inch wielen is hij praktisch voor transport of opslag thuis.
  • Bakfietsen: een longtail om kinderen achterop te vervoeren en een twee- of driewieler met een bak voorop voor gezinnen of professionele leveringen.
    Deze fietstypes kunnen zware ladingen vervoeren, maar zijn gemakkelijker te vervoeren met een elektrische fiets.

De elektrische fiets, verbonden en steeds veiliger

Elektrisch ondersteunde fietsen - of elektrische fiets - zijn sinds het einde van de 20e eeuw de drijvende kracht achter de terugkeer van de fiets als vervoermiddel. De eerste elektrische fietsen werden in de jaren 1990 geïntroduceerd door Yamaha en Panasonic. Elektrische ondersteuning maakte het mogelijk om grotere afstanden af te leggen en de vereiste fysieke inspanning te verminderen, waarbij de centrale elektrische motor de norm werd. Het betreft zowel stadsfietsen als VTTAE's, racefiets en gravelmotoren.

De eerste Yamaha PAS elektrische ondersteuningsfiets in 1993 (Yamaha)

De eerste Yamaha PAS elektrische ondersteuningsfiets in 1993 (Yamaha)

En de ontwikkeling van elektrische fietsen gaat gestaag door. De ketting evolueert ook, met riemtransmissie, automatische versnellingsbakken en continue variabele transmissie. Op het gebied van veiligheid worden schijfremmen de norm in vergelijking met de oude remblokken of trommelremmen, en ABS zou de efficiëntie nog verder kunnen verbeteren. De moderne fiets is niet alleen elektrisch, maar ook verbonden via toepassingen voor geolocatieZe zijn ook verbonden via toepassingen voor geolocatie, alarmen en routecontrole.

De futuristische elektrische fiets Reevo (Beno)