je Tips voor goed onderhoud elektrische fiets

Close-up van de handen van een reparateur van een elektrische fiets tijdens het onderhoud.

Het onderhoud van een elektrische fiets verschilt niet veel van het onderhoud van een conventionele fiets. Afgezien van de accu en de motor is de algemene werking hetzelfde. De elektrische fiets is gewoon een neefje van de traditionele fiets, maar dan met superkrachten! je elektrische fiets Wanneer en hoe moet hij grondig gereinigd worden? Heb je enige mechanische kennis nodig om een elektrische fiets te onderhouden ? Van het schoonmaken van het frame tot het onderhouden van de fietsketting en het afstellen van de achterderailleur, wij vertellen je alles wat je moet weten om op een fiets te rijden die een professional waardig is!

Waarom je elektrische fiets onderhouden?

elektrische fietsZoals alle soorten fietsen hebben ook elektrische fietsen ( )regelmatig onderhoud nodig. Door je fiets schoon te maken en het mechanisme te onderhouden, zorg je ervoor dat hij onder alle omstandigheden soepel en veilig rijdt.

Naast de veiligheids- en rijplezieraspecten helpt het onderhouden van je motor om de levensduur te verlengen en ook de doorverkoopwaarde op de dag dat je er afstand van wilt doen.

Ja, er is geen "argus" waarde gebaseerd op de kilometerstand als het gaat om fietsen... De waarde van een muscle bike of elektrische fiets is natuurlijk gebaseerd op het uiterlijk, maar ook op de algehele staat van de onderdelen. En dat is iets waar je elke dag aan kunt werken met regelmatig onderhoud!

Onze tips voor een schone fiets

Maak je geen zorgen, fietsonderhoud is eigenlijk heel eenvoudig. Je hoeft geen ervaren monteur te zijn voor routineonderhoud. je Als je ons advies opvolgt, zou je in staat moeten zijn om je kostbare machine te onderhouden.

Ruwe reiniging na elk gebruik

Wat een genot is het om de dag te beginnen met een schone fiets... Dat is geen geheim.

Je moet elke keer dat je thuiskomt de kleine beetjes vuil op ruimen, al is het maar een snelle veeg met een schone doek. Het kost maar 5 minuten en een beetje ellebogenvet, en eerlijk gezegd is het de moeite waard.

Onderhoud van fietskettingen: zo ingewikkeld is het niet

je Fietskettingen moeten altijd goed gesmeerd worden. Let wel, correct betekent niet bedekt met vet! De ketting moet een dun laagje vet op je vingers achterlaten als je hem aanraakt, meer niet.

Maar je ketting onderhouden betekent meer dan alleen af en toe smeren. Dat zou hetzelfde zijn als schone kleren aantrekken zonder te wassen. Je moet hem regelmatig ontvetten (met een geschikt ontvettingsmiddel) en dan een paar druppels kettingvet op de schakels aanbrengen. je je Op die manier wordt hijnooit zwart en krijg je geen vet op je broek of kuiten...

Bandenspanning

We raden je aan om je banden elke 3 ritten opnieuw op te pompen, of zelfs vaker! Een goed opgepompte band is een garantie voor veiligheid en prestaties (hij zal niet zo hard zijn als een zachte band). je Je voorkomt ook voortijdige slijtage van de banden.

Raadpleeg voor de druk de instructies van de fabrikant op de zijwand. Deze wordt meestal uitgedrukt in bar.

Regelmatig onderhoud

Periodiek moet je de conditie van de verschillende onderdelen controleren: de ketting (bijvoorbeeld met een kettingtester), het tandpatroon van de tandwielen en kettingbladen, de integriteit van de kabels en de visuele conditie van je remblokken en schijfremmen.

je Controleer ook of de verschillende onderdelen goed vastzitten (neem de door de fabrikant aanbevolen aanhaalmomenten in acht, vooral bij koolstofonderdelen!)

Wat zijn de speciale onderhoudsvereisten voor elektrisch ondersteunde fietsen?

Een elektrische fiets verschilt niet veel van een spierfiets, zoals we al hebben gezegd, maar je moet nog steeds een aantal specifieke instructies volgen:

  • Zorg goed voor je batterij om de levensduur te verlengen.
  • Laat het systeem van de motor bijwerken.
  • Neem in geval van een probleem of foutmelding contact op met een rijwielhandelaar voor een diagnose. Probeer nooit de motor of accu te demonteren.

Aan de andere kant worden bepaalde onderdelen, met name de transmissie, zwaarder belast dan op een gewone fiets. Dit kan leiden tot snellere slijtage, dus je moet ze goed in de gaten houden als je veel fietst.

Fietser onderhoudt zijn elektrische fiets.

Het schoonmaken van je elektrische fiets

Vuil en modder komen in alle hoeken en gaten van je fiets. Als je je fiets nooit schoonmaakt, zal hij niet goed functioneren. Deze ingrediënten vermengd met vet en water vormen een pasta die de tandwielen, kettingbladen en kettingschakels bedekt, evenals de remklauwen en velgen... Kortom, een ramp voor deze mechanische onderdelen. En bovendien ziet het er niet erg goed uit.

je Om een elektrische fiets schoon te maken, raden we je aan te investeren in een werkplaatsstandaard. je Het kost geen fortuin en het is veel praktischer (en beter voor de rug). Hier zijn de stappen die je moet volgen voor een brandschone fiets:

je Stap 1: Spoel af met water om het op te ruwen en opgehoopt vuil te verwijderen. Gebruik geen hogedrukspuit, want dit kan de elektrische onderdelen beschadigen: ze zijn waterdicht onder normale omstandigheden (schoonmaken met een tuinslang of in de regen), maar ze zijn niet bestand tegen deze hoeveelheid water onder druk. Je zou ook de kwetsbaardere mechanische onderdelen kunnen beschadigen.

Stap 2: Ontvet de transmissie: breng met een borstel een speciaal hiervoor bestemd product aan op de tandwielen. Gebruik vervolgens een dubbele borstel of kettingreiniger op de ketting zelf.

je Wij adviseren Muc-Off Bio Drivetrain Cleaner, dat onschadelijk is voor mechaniekers en de planeet, maar je vindt ook ecologisch verantwoorde producten bij Decathlon. Veeg het vervolgens schoon met een droge doek en laat het drogen terwijl je de rest van de fiets onder handen neemt.

Stap 3: Reinig hetframe met een spons en een ontvettend schoonmaakmiddel om hardnekkig vuil te verwijderen. Gebruik voor transmissieonderdelen een borstel met een stugge borstel (een tandenborstel is ook goed) om het werk gemakkelijker te maken.

Een goede raad: bescherm je remschijven tijdens het schoonmaken. Deze onderdelen kunnen niet goed tegen schoonmaakmiddelen, die hun goede werking onomkeerbaar kunnen veranderen.

Stap 4: Smeer de ketting in met een paar druppels "all weather" of "dry weather" smeermiddel (afhankelijk van je gewoonten).

Hoe vaak moet ik mijn fiets schoonmaken?

  • Elke keer als je naar buiten gaat en vies wordt, als je graag op Mountainbike of als je in moeilijke omstandigheden rijdt (regen, zoute wegen, enz.).
  • racefiets1 of 2 keer per maand onder normale omstandigheden is het minimum... Maar in absolute zin, of het nu een , een VTTAE, of iets anders is, is het ideaal om het elke 2 ritten te wassen... Als je dapper genoeg bent!

Zorg voor je batterij!

elektrische fiets Over het algemeen is de batterijhet duurste onderdeel om te vervangen (tussen €500 en €1.000).

kan je je Hoewel veroudering onvermijdelijk is omdat de batterij een beperkte levensduur heeft, kun je het verouderingsproces van de batterij vertragen door er goed voor te zorgen:

  • je Zorgvuldige opslag : als je de accu enkele weken of zelfs maanden niet gaat gebruiken, raden we je aan deze van de fiets te halen en op een donkere plaats op te bergen, bij een temperatuur tussen 10 en 20°C. je De kelder is de ideale plek om de accu op te slaan tot het weer warmer wordt! 
  • Schokken : accu's zijn gevoelig voor schokken en een val van een hoogte kan ze blijvend beschadigen. Wees heel voorzichtig als je hem van de fiets haalt! je Als de accu na een val niet meer werkt, moet er een diagnose worden gesteld.
  • je Ontladen en opladen : Om de levensduur van de accu te verlengen, moet je voorkomen dat hij lange tijd volledig opgeladen of ontladen blijft. Als je je fiets lange tijd niet gebruikt, denk er dan aan om de accu zo min mogelijk op te laden om te voorkomen dat hij te lang leeg blijft. Volgens Bosch is een oplaadniveau tussen 30 en 60% ideaal voor langdurige opslag.
  • je Weersomstandigheden: laat batterijen niet urenlang in de zon liggen en leg ze op een beschutte plek als het vriest.

elektrische fietsGoed om te weten: bij goed onderhoud kan een lithiumbatterij (het materiaal in de meeste batterijen) 1000 laadcycli doorstaan. je Dit aantal cycli wordt ter indicatie gegeven en staat voor het aantal laadcycli dat de batterij kan ondergaan zonder dat de autonomie (te veel) achteruit gaat.

kan je je je Zodra dit aantal is overschreden, kun je doorgaan met het gebruik zonder de batterij te vervangen, zolang het bereik voldoende blijft voor gebruik!Om het zelf te zien, kun je snel en eenvoudig de accu van je elektrische fiets te testen.

Software update voor je e-bike

De meeste fabrikanten van e-bikes bieden regelmatig toepassingsupdates aan.  

Bedieningsscherm voor elektrische fietsen.

je Afhankelijk van het merk en het systeem van de motor kunnen deze firmware-updates helpen om het koppel te verhogen, de levensduur van de batterij te verlengen of andere nuttige upgrades te bieden.

je Je hoeft niet elke keer langs te komen als je je software bijwerkt. kan je Tenzij het een grote correctie is, is een jaarlijkse update op het moment van de revisie voldoende.

Hoeveel kost het om een elektrische fiets te onderhouden?

Je fiets zelf onderhouden is prima. Maar we raden je sterk aan om hem ongeveer één keer per jaar door een professional te laten onderhouden. De monteur, die beter uitgerust is en meer kennis heeft dan jij, kan gebreken zien die jij niet hebt gezien en ze verhelpen. Hij zal je ook een betrouwbare diagnose kunnen geven van de staat van de verschillende onderdelen.

Als je een vakman moet inhuren, zijn hier de prijzen kan je die je kunt verwachten voor de meest voorkomende operaties:

Revisie pakket


 Prik  


 Derailleur afstellen  


 Kanaal veranderen  


 Het crankstel verwisselen  

 Cassettes verwisselen  


 Rem afstellen  


 Schaatsen verwisselen  

Remblokken vervangen  


Hydraulische remmen ontluchten  


Wiel onthulling  


 Diagnose accu/motor  


 Connectoren vervangen  


 Regelaar wijzigen  


 Trapsensor vervangen  


60 à 100 €


30 €


15 €


15 €


20 à 25 €


20 à 25 €


20 €


20 €


20 €


30 à 40 €


20 à 30 €


30 à 50 €


25 €


35 €


25 €


Deze prijzen werden in juni 2021 geregistreerd door de vereniging UFC Que Choisir, en omvatten niet de prijs van reserveonderdelen, alleen arbeidsloon.

elektrische fiets Fietser onderhoudt zijn zadel en stelt het af.

De gemiddelde kosten voor het bijwerken van het Bosch System zijn €25.

Goed om te weten: je Een revisie kost je tussen de €60 en €100, maar stelt je wel in staat om alle kritieke punten van ! Dit is wat een goede revisie moet inhouden:

  • Afstellen van voor- en achterremmen en kabelspanning.
  • Ontluchten van beide hydraulische remmen (inclusief olie)
  • Controleer alle aandraaingen
  • Hoofdtelefoon afstellen
  • De wielen onthullen
  • Bandenspanning en algemene conditie controleren
  • je Smering van fietstransmissie
  • De trapas smeren
  • je Controleer de slijtage van de aandrijving: ketting, cassette, kettingbladen
  • Voor- en achterderailleur afstellen.

Wat je moet onthouden

  • je Geef wat liefde door het regelmatig schoon te maken - het zal je er dankbaar voor zijn!
  • Controleer je bandenspanning regelmatig en rijd nooit met een te lage bandenspanning.
  • je Houd de slijtage van de mechanische onderdelen in de gaten: ketting, tandwielen, kabels, remmen, enz.
  • Zorg goed voor je batterij om de levensduur te verlengen.
  • je Voer een jaarlijkse controle uit voor software-updates, maar ook om de staat van .

 

Goede reis :)