Tips voor het onderhoud van je elektrische fiets
Het onderhoud van een elektrische fiets verschilt niet veel van het onderhoud van een conventionele fiets. Afgezien van de accu en de motor is de algemene werking hetzelfde. De elektrische fiets is gewoon een neefje van de traditionele fiets, maar dan met superkrachten! Wanneer en hoe moet je je elektrische fiets een grondige schoonmaakbeurt geven? Heb je enige mechanische kennis nodig om een elektrische fiets te onderhouden? Van het schoonmaken van het frame tot het onderhouden van de fietsketting en het afstellen van de achterderailleur, wij vertellen je alles wat je moet weten om op een fiets te rijden die een professional waardig is!
Waarom je elektrische fiets onderhouden?
Zoals alle soorten fietsen heeft ook de elektrische fiets regelmatig onderhoud nodig. Het schoonmaken van je fiets en het verzorgen van het mechaniek zijn acties die zorgen voor een veilig gebruik onder alle omstandigheden: slijtage van de transmissie, betrouwbaarheid van de motor, werking van de remmen, enz.
Naast de veiligheids- en rijplezieraspecten helpt het onderhouden van je motor om de levensduur te verlengen en ook de doorverkoopwaarde op de dag dat je er afstand van wilt doen.
Ja, er is geen prijs gebaseerd op kilometerstand als het gaat om fietsen... De waarde van een muscle bike of elektrische fiets is natuurlijk gebaseerd op het uiterlijk, maar ook op de algehele staat van de onderdelen. En dat is iets waar je elke dag aan kunt werken met regelmatig onderhoud!
Onze tips voor het schoonmaken van je elektrische fiets
Maak je geen zorgen, fietsonderhoud is eigenlijk heel eenvoudig. Je hoeft geen ervaren monteur te zijn voor routineonderhoud. Als je ons advies opvolgt, zou je in staat moeten zijn om je kostbare machine te onderhouden.
Ruwe reiniging na elk gebruik
Wat een genot is het om de dag te beginnen met een schone fiets... Dat is geen geheim. Je moet elke keer dat je thuiskomt de kleine beetjes vuil opruimen, al is het maar een snelle veeg met een schone doek. Het kost maar 5 minuten en een beetje ellebogenvet, en eerlijk gezegd is het de moeite waard.
Onderhoud van fietskettingen: zo ingewikkeld is het niet
Je fietsketting moet altijd goed gesmeerd worden. Let wel, goed betekent niet bedekt met vet! Hij moet een dun laagje vet op je vingers achterlaten als je hem aanraakt, meer niet.
Maar je ketting onderhouden betekent meer dan alleen af en toe smeren. Dat zou hetzelfde zijn als schone kleren aantrekken zonder te wassen. Je moet hem regelmatig ontvetten (met een geschikt ontvettingsmiddel) en dan een paar druppels kettingvet op de schakels aanbrengen. Op die manier zal je ketting nooit zwart worden en krijg je geen vet op je broek of kuiten...
Bandenspanning
We adviseren je om je banden bij dagelijks gebruik één keer per week op te pompen, en zelfs vaker als je veel rijdt of sport! Een goed opgepompte band is een garantie voor veiligheid en prestaties (hij zal minder hard zijn dan een zachte band). Je voorkomt ook voortijdige bandenslijtage.
Raadpleeg voor de druk de instructies van de fabrikant op de zijwand. Deze wordt meestal uitgedrukt in bar of PSI.
Regelmatig onderhoud
Periodiek moet je de staat van de verschillende onderdelen controleren: de ketting (bijvoorbeeld met een kettingtester), die door de motor aan een groter koppel wordt blootgesteld, het patroon van de tandwielen en kettingringtanden, de integriteit van de kabels en de visuele staat van je remblokken of schijfremblokken.
Controleer ook de spanning van de verschillende onderdelen van je fiets, zoals wielen en andere onderdelen, met behulp van steeksleutels (plat of inbus). Volg de aanhaalmomenten die door de fabrikant worden aanbevolen op de onderdelen, vooral op carbon onderdelen)!
Wat zijn de speciale onderhoudsvereisten voor elektrisch ondersteunde fietsen?
Een elektrische fiets verschilt niet veel van een spierfiets, zoals we al hebben gezegd, maar je moet nog steeds een aantal specifieke instructies volgen:
- Zorg goed voor je batterij om de levensduur te verlengen.
- Werk het elektrische systeem van de motor bij.
- Neem in geval van een probleem of foutmelding contact op met een rijwielhandelaar voor een diagnose. Probeer nooit de motor of accu te demonteren.
Aan de andere kant worden bepaalde onderdelen, met name de transmissie, zwaarder belast dan op een gewone fiets. Dit kan leiden tot snellere slijtage, dus je moet ze goed in de gaten houden als je veel rijdt of de hele tijd in de maximumstand staat.
Het schoonmaken van je elektrische fiets
Vuil en modder komen in alle hoeken en gaten van de fiets. Als je je fiets nooit schoonmaakt, zal hij niet goed functioneren. Deze ingrediënten vermengd met vet en water vormen een pasta die de tandwielen, kettingbladen en kettingschakels bedekt, evenals de remklauwen en velgen... Kortom, een ramp voor deze mechanische onderdelen. En bovendien ziet het er niet erg goed uit.
Om je elektrische fiets schoon te maken, raden we je aan te investeren in een werkplaatsstandaard (ontworpen voor elektrische fietsen tot 25 of zelfs 30 kg). Het kost geen fortuin - tussen de 50 en 70 euro - en het is veel praktischer en beter voor je rug.
Dit zijn de stappen die je moet volgen voor een schone fiets:
Stap 1: Schakel de motor uit
Verwijder de verwijderbare batterij en de verlichting (indien mogelijk).
Stap 2: spoel je fiets af met water om hem op te ruwen en opgehoopt vuil te verwijderen.
Gebruik vooral geen hogedrukspuit, want dit kan de elektrische onderdelen beschadigen: ze zijn waterdicht onder normale omstandigheden (schoonmaken met een tuinslang of in de regen), maar ze zijn niet bestand tegen zoveel water onder druk. Je zou ook de kwetsbaardere mechanische onderdelen kunnen beschadigen.
Stap 3: Ontvet de transmissie.
Breng een speciaal voor dit doel ontwikkeld product met een borstel aan op de tandwielen. Gebruik vervolgens een dubbele borstel of kettingreiniger voor de ketting zelf. Een reinigingsbakje kan nodig zijn om de derailleur schoon te maken als deze regelmatig wordt blootgesteld aan modder of vuil.
Wij adviseren Muc-Off Bio Drivetrain Cleaner, dat onschadelijk is voor je monteurs en voor de planeet, maar je vindt ook ecologisch verantwoorde producten bij Decathlon. Veeg het vervolgens schoon met een droge doek en laat het drogen terwijl je de rest van de fiets onder handen neemt.
Stap 4: Maak het frame schoon met een spons of microvezeldoek.
Afwasmiddel of een beetje witte azijn verdund in water kan voldoende zijn, of gebruik een ontvettend schoonmaakmiddel om hardnekkig vuil te verwijderen. Droog vervolgens af met een zachte doek om de lak te sparen. Gebruik voor de onderdelen van de transmissie een borstel met stugge haren (een tandenborstel is ook goed) om het werk te vergemakkelijken. Vergeet de verlichting niet, door het lichtverspreidende oppervlak schoon te vegen en zelfs de binnenkant te drogen, waar zich vocht kan ophopen (slecht voor accu's).
Een goede raad: bescherm je remschijven tijdens het schoonmaken. Deze onderdelen kunnen niet goed tegen schoonmaakmiddelen, die de manier waarop ze werken onomkeerbaar kunnen veranderen.
Stap 5: Smeer de ketting.
Gebruik een paar druppels "all weather" of "dry weather" smeermiddel (afhankelijk van je gewoonten).
Hoe vaak moet ik mijn elektrische fiets schoonmaken?
- Elke keer als je naar buiten gaat en vies wordt, als je graag op Mountainbike of als je in moeilijke omstandigheden rijdt (regen, zoute wegen, enz.).
- Een grondige schoonmaakbeurt eens per maand onder normale omstandigheden is het minimum... Maar in absolute termen, of het nu een wegmotor, een terreinfiets of iets anders is, is het ideaal om hem elke 2 ritten te wassen... Als je moedig genoeg bent!
Hoe kun je de levensduur van je batterij verlengen?
Over het algemeen is de batterij het duurste onderdeel om te vervangen (tussen €500 en €1.000).
Hoewel veroudering onvermijdelijk is omdat de batterij een beperkte levensduur heeft, kun je het verouderingsproces vertragen door goed voor je batterij te zorgen:
- Voorzichtig opbergen : als je je accu een aantal weken of zelfs maanden niet gebruikt, raden we je aan om hem van de fiets te halen en op een donkere plaats op te bergen, bij een temperatuur tussen de 10 en 20°C. De kelder - als die niet vochtig is - is de ideale plek om je accu op te bergen tot het weer warmer wordt!
- Schokken : accu's zijn gevoelig voor schokken en een val van een hoogte kan ze blijvend beschadigen. Wees heel voorzichtig als je hem van de fiets haalt! je Als de accu na een val niet meer werkt, moet er een diagnose worden gesteld.
- Ontladen en opladen : Om de levensduur van je accu te verlengen, moet je voorkomen dat hij lange tijd volledig opgeladen of ontladen blijft. Als je je fiets lange tijd niet gebruikt, laad de accu dan zo min mogelijk op om te voorkomen dat hij te lang leeg blijft. Volgens Bosch is een oplaadniveau tussen 30 en 60% ideaal voor langdurige opslag.
- Klimatologische omstandigheden : laat je batterij niet urenlang in de zon of op een zeer vochtige plek liggen en zet hem op een beschutte plek als het vriest.
Goed om te weten: als een lithiumbatterij (het materiaal in de meeste EAB's) goed wordt onderhouden, is deze bestand tegen 500 tot 1000 laadcycli. Dit aantal cycli wordt gegeven als een ruwe richtlijn en vertegenwoordigt het aantal laadcycli dat je batterij kan ondergaan zonder dat de autonomie (te veel) achteruit gaat.
Zodra dit aantal is overschreden, kun je je elektrische fiets blijven gebruiken zonder de accu te vervangen, zolang de actieradius voldoende blijft voor uw gebruik! Je kunt de batterij van je elektrische fiets snel en eenvoudig zelf testen.
Software update voor je e-bike
De meeste fabrikanten van e-bikes bieden regelmatig toepassingsupdates aan.
Afhankelijk van het merk en het systeem van je motor kunnen deze firmware-updates helpen om het koppel te verhogen of de levensduur van de batterij te verlengen. Meer secundair bieden ze andere nuttige upgrades (schermweergave of functionaliteit met een applicatie).
Je hoeft niet voor elke nieuwe update naar je babyspeciaalzaak. kan je Tenzij het een grote correctie is, is een jaarlijkse update bij het onderhoud voldoende. Bovendien kunnen de meest recente elektrische fietsen worden bijgewerkt via een applicatie (zoals Bosch).
Hoeveel kost het om een elektrische fiets te onderhouden?
Je fiets zelf onderhouden is prima. Maar we raden je sterk aan om hem ongeveer één keer per jaar door een professional te laten onderhouden. De monteur, die beter uitgerust is en meer kennis heeft dan jij, kan gebreken die jij niet hebt gezien, opsporen en verhelpen. Hij zal je ook een betrouwbare diagnose kunnen geven van de staat van de verschillende onderdelen.
Als je een vakman moet inschakelen, zijn dit de prijzen die je kunt verwachten voor de meest voorkomende bewerkingen (exclusief de prijs van onderdelen):
Operatie | Prijzen |
---|---|
Revisie pakket | 60 à 100 € |
Prik | 30 € |
Derailleur afstellen | 15 € |
Kanaal veranderen | 15 € |
Cassettes verwisselen | 20 à 25 € |
Rem afstellen | 20 € |
Remblokken vervangen | 20 € |
Ontluchten van hydraulische remvloeistof | 30 à 40 € |
Wiel onthulling | 20 à 30 € |
Diagnose accu/motor | 30 à 50 € |
Connectoren vervangen | 25 € |
Regelaar wijzigen | 35 € |
Trapsensor vervangen | 25 € |
Deze tarieven werden in juni 2021 waargenomen door de vereniging UFC Que Choisir, en omvatten alleen arbeid.
De gemiddelde kosten voor het updaten van het Bosch System zijn €25. (Behalve Bosch Smart System verbonden met update via applicatie, gratis).
Goed om te weten: Een revisie kost je tussen de €60 en €100, maar dan kun je wel alle kritieke punten van je motor controleren! Dit is wat een goede revisie moet inhouden:
- Afstellen van voor- en achterremmen en kabelspanning.
- Ontluchten van beide hydraulische remmen (inclusief olie)
- Controleer alle aandraaingen
- Hoofdtelefoon afstellen
- De wielen onthullen
- Bandenspanning en algemene conditie controleren
- De transmissie van je fiets smeren
- De trapas smeren
- Controleer de slijtage van je aandrijflijn: ketting, cassette, kettingbladen, enz.
- Voor- en achterderailleur afstellen.
Wat je moet onthouden
- Geef je fiets wat liefde door hem regelmatig schoon te maken - hij zal je er dankbaar voor zijn!
- Controleer je bandenspanning regelmatig en rijd nooit met een te lage bandenspanning.
- Houd de slijtage van de mechanische onderdelen van je fiets in de gaten: ketting, tandwielen, kabels, remmen, enz.
- Zorg goed voor je batterij om de levensduur te verlengen.
- Doe een jaarlijkse controle voor software-updates, maar ook om de staat van je motorfiets te controleren.