Een klassieke fiets ombouwen tot een elektrische fiets: complete gids

Een klusjesman transformeert zijn fiets in een elektrische fiets.

Als je een fiets hebt die nog in goede staat is, kan het ombouwen naar een elektrische fiets een interessante oplossing lijken. Economisch gezien vermijd je zo de aankoop van een nieuwe nieuw. Ecologisch gezien is het ook een goed idee: een kit om je fiets om te bouwen naar een elektrische fiets heeft een kleinere ecologische voetafdruk dan het bouwen van een nieuwe fiets. Trouwens, alleen omdat je een beetje hulp wilt als het moeilijk wordt, wil nog niet zeggen dat je je trouwe reisgenoot wilt opgeven...

Maar hoe pak je dat aan? Hoe bouw je een fiets om tot een elektrische fiets? Hoeveel kost een universele ombouwset voor elektrische fietsen? Kunnen alle fietsen elektrische fietsen worden? We kijken ook naar de implicaties van het ombouwen van een fiets naar elektrische fiets . In dit artikel leggen we alles uit wat je moet weten over het elektrificeren van je fiets.

Je fiets ombouwen tot een elektrische fiets: hoe werkt het?

Ombouwsets

Hoewel het nog steeds vrij zeldzaam is, is het perfect mogelijk om een fiets om te bouwen tot een elektrisch ondersteunde fiets. Het enige wat je nodig hebt is een ombouwset.

In feite bevat het(op zijn minst) alle onderdelen die het verschil maken tussen een conventionele fiets en een elektrische fiets : motor en accu (uiteraard), maar ook sensoren, kabels, scherm en alle bouten en moeren die nodig zijn voor de montage.

Afhankelijk van de kit vind je misschien ook een beter aangepast remsysteem, een aangepaste crankset, enz.

Elektrische ondersteuningsfietsen: kies je ombouwset

Om de juiste elektrificatieset te kiezen, moet je dezelfde criteria hanteren als bij het kiezen van een elektrische ondersteuningsfiets. In wezen zijn dit: de positie en het koppel van de motor en de batterijcapaciteit die nodig is voor jouw rijstijl.

Qua locatie is een trapmotor over het algemeen efficiënter omdat hij vertrouwt op vermogenssensoren direct op het crankstel. Daardoor levert hij een vermogen dat evenredig is met dat van jezelf, wat een vloeiende indruk geeft. Bovendien zit hij dichter bij het zwaartepunt, waardoor de fiets beter in balans is.

Omgekeerd zal een achterwiel- of voorwielmotor minder lineair vermogen leveren, wat soms verrassend kan zijn.

Simpel gezegd is koppel de stuwkracht van je . Boven 80 Nm is het een krachtige motor. Onder de 50 Nm is hij een beetje zwak...

Tot slot bepaalt de batterijcapaciteit de actieradius van je . Bij redelijk gebruik schatten we dat je met 250 Wh een bereik van 80 tot 100 km kunt halen.

Aan de hand van deze criteria kun je bepalen welke elektrificatieset het meest geschikt is voor jou.

Wat compatibiliteit betreft, passen de kits over het algemeen op de meeste motoren. Dus als je geen oud model hebt, zit je goed...

Is het moeilijk om een fiets om te bouwen tot een elektrische fiets?

Het hangt ervan af wie je bent... Als je een beetje handig bent en/of weet hoe je een paar reparaties moet uitvoeren op je , moet het lukken. Aan de andere kant, als je niet echt handig bent, kun je het beste uitzoeken waar je je fiets kunt laten ombouwen naar elektrische energie in jouw buurt.


Als je net begint, proberen fabrikanten het je zo makkelijk mogelijk te maken door specifieke kleuren of vormen te gebruiken.


Tot slot zijn er ook kits in de vorm vaneen elektrisch wiel. In dit geval installeer je geen naafmotor op je de originele fiets, maar een nieuw wiel dat het oude vervangt.

Waarom je fiets elektrificeren?

Een fietser werkt aan de elektrificatie van zijn fiets.

Economische voordelen

Met prijzen die variëren van 500 euro voor een goedkope elektrische fiets kit tot 1.000 euro voor meer uitgebreide apparatuur, is deze oplossing duidelijk goedkoper dan het kopen van een elektrische fiets.

Bovendien stimuleerthet elektrificeren van je fiets je om de auto te laten staan voor ritten die op een gewone fiets te lang leken. Gezien de brandstofkosten kan de conversiekit al snel zeer voordelig blijken vanuit financieel oogpunt.

Milieu-impact

Fietsen mag dan geen CO2 uitstoten, het ontwerp ervan doet dat onvermijdelijk wel. Grondstoffen, transport, de energie die nodig is om hem te maken... Door alleen de elektrische onderdelen te kopen, in plaats van een complete elektrische fiets , bespaar je enorme hoeveelheden grondstoffen.

Op het eerste gezicht zou je natuurlijk nog beter zijn voor het milieu. Maar zoals we net al zeiden, fietsen mensen vaker en langere afstanden als ze overstappen op elektrische fietsen... De auto blijft dus in de garage, en dat is echt goed voor het milieu!

Een conventionele fiets ombouwen tot een elektrische fiets: wettelijke aspecten

Regelgeving op dit gebied

Het is volkomen legaal om je fiets te elektrificeren. Er moet echter wel aan bepaalde regels worden voldaan (vastgelegd in decreet nr. 2016-364 van 29 maart 2016 over veiligheidseisen voor fietsen):

  • een elektromotor met een nominaal vermogen van maximaal 250 W;
  • assistentie tot een maximumsnelheid van 25 km/u;
  • de noodzaak om te trappen om assistentie te activeren.
Fietser installeert een elektrificatiekit op zijn fiets.

De gevolgen op het gebied van homologatie en verzekering

Hoewel de geldende wetgeving het toestaat, zijn er gevolgen aan het ombouwen van je motor waar je rekening mee moet houden.

Een fiets die met een kit is uitgerust , wordt bijvoorbeeld niet langer gedekt door de garantie van de fabrikant of van de professionele verkoper. Dit komt omdat de modificatie te uitgebreid is om de garantie geldig te houden.

Iets anders om in gedachten te houden is dat als je helaas een ongeluk krijgt met je (nu) elektrische fiets, de verzekeringsmaatschappij kan weigeren om de claim te dekken . Om "in goede staat" te zijn bij de verzekeraar je , moet je de nieuwe versie van je laten goedkeuren. Maar dit is een zeer, zeer dure operatie (veel duurder dan een elektrische fiets nieuw), en de dienstverleners die goedkeuring verlenen zijn schaars.

Van je fiets een elektrische fiets maken: hoe zit het met de veiligheid?

Besparen is prima. Maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid op je !


Zoals we aan het begin van dit artikel al zeiden, hebben de kits verschillende gradaties van omvang. Sommige zijn heel eenvoudig, terwijl andere een nieuw remsysteem bevatten.


Hier moet je voorzichtig zijn. Met behulp van elektrische ondersteuning kun je veel sneller gaan. je Een conventionele fiets is geen racefiets, dus hij is niet per se geschikt voor krachtig en herhaaldelijk remmen. Neem bijvoorbeeld contact op met een professionele fietsenmaker om er zeker van te zijn dat hij de klus aankan.


Over het algemeen zul je met een vertienvoudiging van het vermogen de algemene mechanica zwaarder belasten. Zelfs als deze compatibel is met de kit die je overweegt te kopen, moet je in zeer goede staat zijn om het risico op een ongeluk te vermijden zodra je hebtgeüpgraded.


Denk er ten slotte aan dat wanneer het tijd is om te verkopen, kopers ongetwijfeld huiverig zullen zijn voor het ideeom een gemodificeerde motorfiets te kopen... Zie elektrificatie niet als een investering die waarde zal toevoegen.

Hoewel het vanuit economisch en ecologisch oogpunt verstandig lijkt omeen kit op je eigen motor te installeren, is het in werkelijkheid niet zo eenvoudig. Het risico van overbelasting van de monteurs, de vaardigheden die nodig zijn om het te installeren, het gebrek aan verzekeringsdekking in het geval van een probleem...


Het kan veiliger zijn om te investeren in een echte elektrische ondersteuningsfiets die speciaal ontworpen is om de belasting van een elektrische motor aan te kunnen.


Tot slot, als je kiest voor conversie, wees dan voorzichtig! je zal zich anders gedragen. Neem de tijd om je aan te passen aan de nieuwe reacties door hem eerst op de weg te testen. Uiteindelijk moet je weten hoe je fouten op je elektrische fiets kunt opsporen altijd van pas komen!