Debriding van je elektrische fiets: wat je vooraf moet weten en hoe je het aanpakt

Man ontmantelt zijn elektrische fiets om sneller te gaan.

Elektrisch ondersteunde fietsen (elektrische fiets) maken deel uit van een wereldwijde beweging naar meer duurzame en ecologisch verantwoorde vervoerswijzen. In België, net als in Europa, blijft de populariteit van deze tweewielers groeien. Volgens gegevens van Velco.tech werden er in 2022 meer dan 690.000 elektrische fietsen verkocht in België, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 19% ten opzichte van 2021. De populariteit van elektrische fiets is geen toeval: ze bieden een praktisch, minder energieverbruikend alternatief voor auto's in stedelijke omgevingen, terwijl ze ook een aanzienlijk niveau van reiscomfort bieden.


Wetgeving speelt een belangrijke rol bij het reguleren van het gebruik van elektrische fiets. In België is, in overeenstemming met de Europese regelgeving, de snelheid van e-bikes beperkt tot 25 km/u. Het doel van deze limiet, algemeen bekend als "overbrugging", is om de veiligheid van weggebruikers te handhaven, terwijl fietsers kunnen profiteren van welkome elektrische ondersteuning, vooral op hellingen.


Sommige gebruikers, op zoek naar meer snelheid of sensatie, proberen echter verder te gaan dan deze beperking om de kracht van de motor ten volle te benutten. Dit is waar het concept van 'de-bridging' om de hoek komt kijken, waarbij het elektrische systeem van de motor wordt aangepast om de maximumsnelheid te verhogen. Hoewel debridging op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt, roept het een aantal juridische en veiligheidskwesties op. 


In dit artikel gaan we dieper in op het in- en uitklemmen op elektrische fiets, waarbij we ingaan op de technische aspecten, de bijbehorende risico's en de juridische implicaties van deze praktijken. We belichten ook getuigenissen en legale alternatieven voor ontklemmen en bieden zo een goed geïnformeerd overzicht van dit actuele onderwerp.

De beperkingen van elektrische ondersteuningsfietsen begrijpen

Technische implementatie van het klemsysteem

In de context van elektrische ondersteuningsfietsen is smoren een technische maatregel die fabrikanten introduceren om de maximumsnelheid van deze voertuigen te beperken. Deze beperking wordt voornamelijk geïmplementeerd via het elektronische managementsysteem van de motor, dat stopt met het bieden van ondersteuning bij snelheden boven 25 km/u. De snelheidssensor speelt, in harmonie met de besturingssoftware, een cruciale rol in deze regeling. Zodra de snelheid van elektrische fiets de ingestelde limiet bereikt, wordt de elektrische ondersteuning uitgeschakeld en wordt de fietser aangemoedigd om een gematigde snelheid aan te houden.

Wetgevend kader

In termen van wetgeving wordt de maximumsnelheid voor elektrische fiets geregeld door wetten op zowel nationaal als Europees niveau. In België is, in overeenstemming met de Europese Richtlijn 2002/24/EG, de maximumsnelheid van elektrische fiets vastgesteld op 25 km/u met een motorvermogen van maximaal 250 watt. In deze regelgeving wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen elektrische fiets en bromfietsen, waarbij de laatste onderworpen zijn aan registratie-, verzekerings- en helmdraagplicht.

Veiligheid en aansprakelijkheidsvoordelen

Een auto uitrusten met een lichtgewicht ophanging heeft een aantal voordelen die allemaal van vitaal belang zijn voor de verkeersveiligheid. Ten eerste, door de snelheid van elektrische fiets te beperken, helpt snelheidsbegrenzing het risico op ernstige ongevallen te verminderen. Een fietser op een overbrugde elektrische fiets is minder snel betrokken bij botsingen met hoge snelheid, wat levens kan redden. Daarnaast stimuleert een begrensde elektrische fiets een veiliger en verantwoordelijker rijgedrag, wat goed is voor zowel de fietser als andere weggebruikers.  

Energiebesparing en duurzaamheid

Ten tweede helpt het beperken van elektrische fiets om energie te besparen. Het beperken van de snelheid verlengt de levensduur van de batterij, wat vooral voordelig is bij lange ritten. Gebruikers kunnen langer profiteren van elektrische ondersteuning, waardoor elektrische fiets praktischer en efficiënter wordt.  

Close-up van handen tijdens het uitpakken van een elektrische fiets.

Hoe schroef je een elektrische fiets los?

Technische aspecten van elektrische fietsbeperkingen

Debriding is de actie waarbij een elektrische fiets wordt vrijgemaakt van de snelheidsbeperking die door de reglementen wordt opgelegd. Technisch gezien wordt dit gedaan door het elektronische systeem van de motorfiets aan te passen, ofwel door in te grijpen in de software van de elektronische controller van de motor, of door externe apparaten te gebruiken zoals debriding-kits. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat het systeem denkt dat je langzamer rijdt dan de snelheid die wordt teruggekoppeld naar het systeem, waardoor de motor ondersteuning kan blijven bieden boven de wettelijke limiet van 25 km/u.  

Invloed op prestaties

Door een elektrische fiets af te klemmen, worden de prestaties van de motor aanzienlijk verbeterd in termen van snelheid. Dit gaat echter ten koste van een aantal andere aspecten. Ten eerste neemt het energieverbruik toe, waardoor de batterij minder lang meegaat. Daarnaast kunnen het reactievermogen en het gedrag van de fiets veranderen, wat de berijder kan verrassen en het risico op een ongeluk kan vergroten.

Overbelasting van het remsysteem

De remsystemen op elektrische fiets zijn ontworpen om effectief te werken bij specifieke snelheden, meestal tot de wettelijke limiet van 25 km/u. Wanneer een fiets ongebreideld rijdt en hogere snelheden kan bereiken, zijn de remmen mogelijk niet in staat om de fiets effectief of tijdig tot stilstand te brengen, vooral in noodgevallen.

 

Versnelde slijtage

Remmen kunnen sneller slijten als er regelmatig met hogere snelheden wordt gereden dan waarvoor de fiets is ontworpen. Versnelde slijtage kan de levensduur van remblokken en remschijven verminderen, waardoor ze vaker moeten worden vervangen en de onderhoudskosten toenemen.  

Juridische implicaties

Unboxing verandert de wettelijke classificatie van fietsen. Een ongeremde elektrische fiets verlaat het wettelijke kader van elektrisch ondersteunde fietsen en valt in de categorie van bromfietsen, met alle verplichtingen van dien: registratie, specifieke verzekering, het dragen van een goedgekeurde helm, enz. Om nog maar te zwijgen van de gevolgen bij een ongeval, die zowel juridisch als menselijk dramatisch kunnen zijn.  

Andere overwegingen

De aantrekkingskracht van ongebreideld rijden komt vaak voort uit de wens om de snelheid te verhogen om de reistijd te verkorten of om meer plezier te beleven aan het rijden. Het is echter cruciaal om te begrijpen dat deze aanpassing complicaties en gevaren met zich meebrengt. Het overschrijden van de door de fabrikant opgelegde limieten brengt een aantal risico's met zich mee:  

  • is de garantie op de motor vaak ongeldig.
  • de levensduur van de elektromotor en andere elektronische onderdelen kan korter worden
  • reparatie- en onderhoudskosten moeten a fortiori in aanmerking worden genomen

Hoe haak ik een elektrische fiets los?

Voordat we ingaan op de unboxingmethoden, is het cruciaal om te benadrukken dat unboxing illegaal en gevaarlijk is. Het kan leiden tot juridische sancties, de garantie van de fiets ongeldig maken, het risico op een ongeluk verhogen en gevolgen hebben voor de verzekering. Wij raden ten zeerste af om ongebreideld elektrische fiets te gebruiken. De informatie hieronder is uitsluitend bedoeld ter informatie en mag niet worden gebruikt om illegale wijzigingen aan te brengen aan een elektrische fiets.

Gebruik een in de handel verkrijgbare fietsbevestigingsset

Unbridle boxen zijn externe apparaten die worden aangesloten op het elektrische systeem van de motorfiets. Ze misleiden het snelheidsmeetsysteem van de fiets, waardoor de motor ondersteuning kan blijven bieden boven de wettelijke limiet van 25 km/u.  

Snelheidssensor magneten

Het gebruik van gewijzigde of anders geplaatste magneten van de snelheidssensor kan het snelheidsmeetsysteem van de fiets ook misleiden. Door de positie van de magneet te veranderen of een gewijzigde magneet te gebruiken, ontvangt de snelheidssensor onjuiste informatie, waardoor het mogelijk is om harder dan 25 km/h te rijden.  

Professionele workshop voor het uitpakken van elektrische fietsen.

Snelheidssensor magneten

Het gebruik van gewijzigde of anders geplaatste magneten van de snelheidssensor kan het snelheidsmeetsysteem van de fiets ook misleiden. Door de positie van de magneet te veranderen of een gewijzigde magneet te gebruiken, ontvangt de snelheidssensor onjuiste informatie, waardoor het mogelijk is om harder dan 25 km/h te rijden.  

Software-aanpassing

Sommige technisch onderlegde mensen kunnen proberen de software van de motorbesturing te herprogrammeren om de snelheidslimiet te verwijderen. Deze methode vereist programmeerkennis en een grondige kennis van de werking van de elektrische systemen van elektrische fiets.


Elk van deze methoden brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Niet alleen is ongebreideld rijden illegaal, het kan ook de fiets beschadigen, het risico op een ongeval verhogen en ernstige financiële en juridische gevolgen hebben voor de eigenaar van de fiets.

Risico's verbonden aan ongebreideld

Juridische risico's

Het uitpakken van een elektrische fiets fiets is illegaal in België, net als in de meeste andere Europese landen, hoewel het naar verluidt gebruikelijk is in Vlaanderen. Een ongeremde fiets voldoet niet langer aan de wettelijke normen van elektrische fiets en valt in de categorie bromfiets, wat betekent dat hij geregistreerd en specifiek verzekerd moet zijn en een helm moet dragen. Bovendien riskeert de eigenaar van elektrische fiets bij een politiecontrole aanzienlijke boetes, inbeslagname van de fiets en mogelijk vervolging.


Het ombouwen van een elektrische fiets in België is strafbaar. Boetes gelden voor zowel particulieren als professionals die de motoronderdelen van de fiets aanpassen om het vermogen en daarmee de maximumsnelheid te verhogen.

Verzekeringsrisico's

Bij een ongeval met een ongebreidelde elektrische fiets kunnen verzekeringsmaatschappijen weigeren om de schade te dekken, omdat ongebreidelde dekking komt te vervallen. De financiële gevolgen kunnen verwoestend zijn, vooral als er derden bij betrokken zijn die lichamelijk letsel of materiële schade oplopen.  

Technische en financiële risico's

Debriding kan de motor en andere elektronische onderdelen van de fiets beschadigen, de levensduur van de batterij verkorten en de garantie van de fiets ongeldig maken. De reparatiekosten kunnen hoog oplopen en de fiets kan waarde verliezen op de tweedehandsmarkt.  

Alternatieven voor unboxing en de speedbike-optie

Voor wie sneller wil gaan en toch binnen de wet wil blijven, zijn speedbikes een aantrekkelijk alternatief voor de ongebreidelde traditionele elektrische fiets fietsen. Deze fietsen, ontworpen om snelheden tot 45 km/u te halen, zijn een legaal antwoord op de zoektocht naar snelheid.

Wat is een speedbike?

Speedbikes, of snelle elektrische fietsen, zijn elektrische fiets ontworpen voor hogere snelheden. Ze bieden elektrische ondersteuning tot 45 km/u, in tegenstelling tot conventionele elektrische fiets fietsen, die beperkt zijn tot 25 km/u. Ze zijn uitgerust met krachtigere motoren en accu's met een grotere capaciteit om hogere snelheden te ondersteunen.  

Wetgeving voor speedbikes in België

In België zijn speedbikes onderworpen aan specifieke reglementen die hen op één lijn brengen met bromfietsen. Ze moeten geregistreerd en speciaal verzekerd zijn en er moet een goedgekeurde helm gedragen worden. Ze moeten ook uitgerust zijn met spiegels, lichten en een claxon. Het gebruik van deze fietsen is beperkt tot rijbanen die toegankelijk zijn voor bromfietsen, wat fietspaden uitsluit.


De Belgische regelgeving brengt speedbikes in overeenstemming met de Europese Richtlijn 2002/24/EG, die ze classificeert als bromfietsen, met alle bijbehorende verplichtingen. Dus ook al bieden ze meer snelheid, ze vragen meer verantwoordelijkheid en wettelijke verplichtingen van eigenaars en gebruikers.

Monteur controleert een ongebreidelde elektrische fiets.

Voor- en nadelen

Speedbikes maken sneller reizen mogelijk en kunnen lange reizen beter beheersbaar maken. Ze kunnen bijzonder aantrekkelijk zijn voor pendelaars die hun reistijd willen verkorten.


Ze verliezen echter enkele van de voordelen van de klassieke elektrische fiets . De beperkte toegang tot fietspaden kan hun bruikbaarheid in dichtbevolkte stedelijke gebieden beperken. Bovendien kunnen de aanschaf- en onderhoudskosten en de verzekerings- en registratievereisten sommige gebruikers afschrikken.


Door de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen en de geldende regels na te leven, kunnen speedbikes een interessant legaal alternatief zijn voor wie zijn snelheid op de weg wil verhogen zonder zijn toevlucht te nemen tot illegale ongebreideld gedrag.

Debriding: afsluiten

Het uitschakelen van je elektrische fiets is een riskante zet die tegen de huidige regelgeving ingaat. Het stelt fietsers bloot aan meer gevaren op de weg, juridische boetes en verzekeringscomplicaties. Speedbikes zijn in opkomst als legaal alternatief voor diegenen die hun snelheid willen verhogen, hoewel ze met hun eigen verplichtingen en beperkingen komen. Het is noodzakelijk om op de hoogte te blijven en de lokale wetten na te leven om een veilige en plezierige fietservaring te garanderen.