Hoe schakel ik op een elektrische fiets voor een soepele rit?

Over het algemeen betekent rijden op een elektrische fiets schakelen. Maar hoe schakel je op de meest efficiënte manier, voor prestaties, efficiëntie en om slijtage aan de transmissie te verminderen? Welke soorten versnellingen zijn er en op welke soorten fietsen? Volg de gids!

Zoom in op een transmissie: het onderdeel dat je moet beschermen als je goed wilt schakelen op je motor.

Begrijp de basisprincipes van het schakelen op een elektrische fiets

Verschillen tussen een elektrische fiets en een conventionele fiets als het gaat om schakelen

In tegenstelling tot een mechanische fiets heeft een elektrische fiets maar één kettingblad - een dubbel kettingblad is zeldzaam, voornamelijk op een gravelbike - en heeft daarom geen voorderailleur nodig. Sterker nog, elektrische ondersteuning vereffent de inspanning op een elektrische ondersteuningsfiets, dus de fietser heeft geen kleine versnellingen nodig. Daarom zijn we hier alleen geïnteresseerd in achterderailleurs, of andere soorten overbrenging (zie hieronder).

Soorten versnellingssystemen op een elektrische fiets

Derailleuroverbrenging: werking en voordelen

De derailleurversnelling, die in het begin van de 20e eeuw op de fiets werd geïntroduceerd, is de meest gebruikte vorm van transmissie. Het bestaat uit een kettingring op het crankstel en een cassette met verschillende tandwielen op het achterwiel. Het hele systeem is verbonden door een ketting die door de derailleur over de tandwielen wordt geleid, zodat je kunt schakelen.

Dit systeem wordt gebruikt op instapfietsen, omdat ze erg goedkoop zijn. Maar dat weerhoudt de grote namen in de sector er niet van om zeer snelle topversies aan te bieden, zoals SRAM Eagle, Shimano Ultegra of Campagnolo - tot groot genoegen van zowel amateur- als professionele fietsers.

Geïntegreerde versnellingsnaven: voor- en nadelen

De geïntegreerde versnellingsnaafoverbrenging bevindt zich in het achterwiel. Dit is een specialiteit van Shimano met zijn Nexus, Inter en Alfine modellen, maar ook van Rohloff en Sturmey Archer. Het aantal versnellingen varieert van 3 tot 14, die niet geschakeld kunnen worden door te trappen (wat de versnellingsbak kan beschadigen).

Aan de andere kant kun je schakelen als de fiets stilstaat, dus dit geldt vooral voor de elektrische fiets of als je vaak stopt. Een ander voordeel van de naaf met geïntegreerde versnellingen is dat het een gesloten systeem is, wat betekent dat het niet wordt blootgesteld aan de elementen, weinig onderhoud nodig heeft en betrouwbaarder is. Het nadeel is dat ze duurder zijn en moeilijker te repareren.

Een naaf-en-spaak transmissie met geïntegreerde versnellingen.

Een naaf-en-spaak transmissie met geïntegreerde versnellingen.

Een variant op de achternaaf, de Enviolo variator - voorheen bekend als NuVinci - vervangt traditionele versnellingen door een variabele overbrengingsverhouding. Het resultaat is een soepele, schokvrije rit en je kunt de overbrengingsverhouding op elk moment wijzigen. Dit systeem is echter erg duur, vooral als het automatisch is.

Elektrische fietsen met riem: beter dan kettingen?

Riemen worden een steeds populairder alternatief voor kettingen. Ze zijn gemaakt van composiet (koolstofversterkte kunststof) en bieden een aantal waardevolle voordelen:

  • Geen smering
  • Weinig onderhoud
  • Gaat lang mee (meer dan 10.000 km)
  • Stille

De nadelen van een riem zijn de hogere prijs - vooral bij de Gates Carbon Drive - en de incompatibiliteit met een derailleur. Alleen elektrische fietsen met één versnelling en geïntegreerde naafversnellingen en automatische versnellingsbakken kunnen ermee worden gebruikt.

Automatische versnellingen: hoe werken ze en voor wie?

Als het gaat om automatische transmissies, schakelt de Enviolo Automatiq op basis van snelheid om een gekozen cadans aan te houden. Natuurlijk trappen is waar zeldzamere automatische versnellingsbakken - zoals de VanMoof, Bafang of Pinion - naar op zoek zijn, met schakelen en zelfs een automatische variator zoals de Decathlon Owuru.

Transmissies met geïntegreerde naafversnellingen kunnen ook worden uitgerust met automatische versnellingen, onder de naam Shimano Di2, wat handig is bij veel remmen en optrekken (intensief gebruik in de stad).

Tot slot staan automatische versnellingen op een derailleurtransmissie synoniem voor snelheid op een elektrische racefiets of een elektrische mountainbike. Dit verhoogt je gemiddelde fietssnelheid. Shimano Di2- en SRAM AXS-systemen zijn het populairst, maar je zult moeten zorgen voor het opladen van een speciale batterij. Tot slot zijn automatische versnellingen of automatische versnellingsbakken erg duur.

Technieken en tips voor het schakelen op een elektrische fiets

De essentiële bewegingen voor soepel schakelen

Op een derailleur moet het schakelen naar de kleinere tandwielen de versnelling evenredig volgen en de juiste trapfrequentie aanhouden. De fietsversnellingen 1 tot 6 - of grote tandwielen - zijn het belangrijkst, omdat ze worden gebruikt aan het begin van de versnelling en wanneer de inspanning groot is. Zodra je voelt dat je kuiten te hard werken, lijkt het een beetje op autorijden en is het tijd om een versnelling hoger te schakelen. Als je te hard trapt, schakel dan terug naar een lagere versnelling.

Een fietsversnellingspook voor een Shimano transmissie.

Een fietsversnellingspook voor een Shimano transmissie.

Schakelen op een heuvel: wat je moet weten

Het is een goed idee om terug te schakelen voordat je gaat klimmen. Naast het vermijden van overspanning (risico op verkeerde afstelling of breuk), gaat het ook om het beheren van een optimale cadans. Je zult minder spartelen en je motor zal de kracht leveren die je nodig hebt zonder je te belasten.

Snelheden aanpassen aan verschillende terrein- en rijomstandigheden

Net als bij bergop rijden, moet je anticiperen op het overschakelen naar een hogere versnelling als je terugkeert naar een vlak of bergafwaarts gebied, vooral op een elektrische fiets met koppel-sensor. Je hebt een minimale cadans nodig om de elektromotor onder deze omstandigheden aan het werk te houden.

Regen maakt je ketting schoon en verwijdert de smering, dus probeer zo veel mogelijk te schakelen, want dat versnelt het fenomeen.

Onderhoud van de transmissie voor betere prestaties

Waarom en hoe moet de ketting regelmatig worden gesmeerd?

Smering maakt het schakelen soepeler, maar vermindert ook de wrijving. Zonder smeermiddel - of gewoon vet - slijt de ketting, cassette en kettingblad sneller, waardoor ze minder lang meegaan. Je moet er ook aan denken om vaker te smeren dan op een gewone fiets - omdat het koppel hoger is en de spanning dus ook - en indien mogelijk met een viskeuzer product.

Derailleur afstellen: wanneer en hoe?

Een derailleur wordt afgesteld via twee schroeven met een eenvoudige platte schroevendraaier. Je hoeft ze alleen maar vaster of losser te draaien om de ketting precies op de verschillende tandwielen van de cassette te leggen. Bekijk onze complete gids voor het afstellen van de aandrijflijn van je elektrische fiets.

Een fietsderailleur met twee stelschroeven.

Een fietsderailleur met twee stelschroeven.

Veelgestelde vragen over schakelen op een elektrische fiets

Hoeveel versnellingen moet ik op mijn elektrische fiets hebben?

Een elektrische stadsfiets heeft maar 1 tot 7 versnellingen nodig. Voor ritten met steile hellingen of als je naareen (toer- of trekking)fiets neigt, mik je op 8 tot 10 versnellingen.

Omwille van de prestaties of om de steilste hellingen te kunnen beklimmen, hebben elektrische racefietsen en mountainbikes een mechanische 11 tot 13 versnellingen of een automatische derailleur transmissie.

Kan ik bergopwaarts schakelen zonder mijn transmissie te beschadigen?

Het is aan te raden om voor een klim een paar versnellingen terug te schakelen om een vergelijkbare cadans te behouden. Bergopwaarts gaan maakt het moeilijker om te schakelen, waardoor de ketting te strak gespannen wordt (wat kan leiden tot verkeerd afstellen of zelfs breken). Het aanhouden van je trapfrequentie is ook bedoeld om de transmissie te beschermen, omdat een te hoge spanning de derailleur of geïntegreerde naaf kan beschadigen.

Wat moet ik doen als mijn ketting vaak verspringt als ik schakel?

Er zijn twee oplossingen als je een kettingprobleem hebt:

  • Reinig en smeer regelmatig,
  • Als de ketting blijft overslaan, is afstelling nodig.
  • Neem voor andere problemen contact op met een professional.

Conclusie

Dit geeft je een goed inzicht in de subtiliteiten van het schakelen van elektrische fietsen en de soorten transmissie voor uw gebruik. Op het juiste moment schakelen en regelmatig smeren is alles wat je nodig hebt om je elektrische fiets soepel te laten rijden. Onderhoud van je transmissie en je fiets in het algemeen zal de levensduur verlengen.