Bafang-foutcodes: wat betekenen ze en hoe los je ze op?

De foutcodes van Bafang zijn het interne communicatiesysteem van je elektrische fiets: ze laten precies zien welke storing ervoor zorgt dat de motor, accu of sensoren niet goed werken. Of het nu gaat om een simpel slecht contact of een kapotte Hall-sensor, elke code helpt je om het probleem op te sporen zonder zomaar onderdelen te vervangen.


Voordat je de codes een voor een bekijkt, is er altijd één ding dat je moet doen: check alle fysieke verbindingen. Trillingen, regen, vuil of slijtage kunnen de aansluitingen verstoren en ervoor zorgen dat gegevens of stroom niet goed door kunnen. Een snelle blik op de stekkers, kabels en pinnen lost het probleem vaak op.


In dit artikel vind je een overzicht van de meest voorkomende Bafang-foutcodes, zoals codes 04, 05, 21 en 30, met hun mogelijke oorzaken en oplossingen. Deze info geldt voor populaire motoren zoals de BBS01, BBS02 en BBSHD.

Geschreven door: Hanna Stevens | 4 december 2025 | Leestijd: 6 minuten

Lees meer over de auteur: Hanna Stevens


Hanna is een enthousiaste fietser die graag nieuwe routes verkent en haar ervaringen deelt om anderen te inspireren vaker de fiets te pakken.

Bafang-motor

Belangrijkste conclusies

  1. De foutcodes van Bafang laten direct zien welk onderdeel niet goed werkt: de versnellingshendel, de snelheidssensor of de controller.
  2. Losse of kapotte kabels zijn de meest voorkomende oorzaak van problemen. Daarom is het belangrijk om eerst alle aansluitingen te checken.
  3. Veel fouten kun je zelf oplossen, maar als er nog steeds problemen zijn met de sensoren of de controller, moet je misschien een onderdeel vervangen.

1. Fouten met de gashendel

Deze fouten wijzen op een probleem in het acceleratiesysteem, dat directe controle over de snelheid mogelijk maakt.
FoutcodeBeschrijving van het probleemOplossing
04De trekker gaat niet terug naar de neutrale stand (niet-reactief).Kijk of de trekker echt terug kan naar de 'uit'-stand. Check de kabel op knikken of beschadigingen. Haal de trekker eraf: als de fout dan weg is, vervang hem dan.
05Probleem met de gashendel.Check de connector en de kabel van de trekker. Haal de stekker eruit. Als het probleem blijft, neem dan contact op met je dealer.

2. Spanningsbeveiliging

Deze fouten hebben te maken met de veiligheidsdrempels voor de accuspanning.
FoutcodeBeschrijving van het probleemOplossing
06Laagspanningsbeveiliging: de accu levert niet genoeg spanning.Check de spanning van de accu. Laad hem helemaal op. Check ook de aansluitingen van de accu.
07Overspanningsbeveiliging: de batterij geeft een te hoge spanning.Haal de accu eruit en doe hem er weer in. Check of je de juiste spanning gebruikt (48V of 52V voor BBS02/BBSHD). Als het probleem blijft, neem dan contact op met je dealer.

3. Fouten in de motor en sensoren

Deze codes geven problemen aan met interne onderdelen van de motor of sensoren die belangrijk zijn voor de werking.
FoutcodeBeschrijving van het probleemOplossing
08Er is een raar signaal van de Hall-sensor in de motor.Check de motorconnector en de verlengkabel. Zorg ervoor dat de pinnen niet verbogen zijn. Als het probleem blijft, moet je misschien de Hall-sensor, de controller of de motor vervangen.
09Fout in de motorfasen (Motor Phase Wire Failure).Check de connectoren van de motor en de motorkabel. Vervang indien nodig de verlengkabel, het scherm, de motor of de controller om de storing te isoleren.
21Fout in de snelheidssensor.Start het systeem opnieuw op. Check de magneet op een spaak: hij moet op één lijn liggen met de sensor en 10-20 mm (of 1-2 mm, afhankelijk van het model, met de gladde kant naar de sensor) verwijderd zijn. Check de connector van de sensor. Update de controller. Als de fout nog steeds optreedt, vervang dan de RPM-sensor.

4. Fouten met temperatuur en communicatie

Deze fouten hebben te maken met oververhitting van bepaalde onderdelen of problemen met het uitwisselen van gegevens.
FoutcodeBeschrijving van het probleemOplossing
10Maximale interne temperatuur bereikt (veiligheid).Zet de fiets uit en laat hem afkoelen (een paar uur). Vermijd zware belasting bij warm weer. Als dit zonder duidelijke reden gebeurt, kan de motor of de controller kapot zijn.
13Fout in de interne temperatuursensor van de accu.Als je dit bericht ziet na blootstelling aan de zon of tijdens het rijden, laat de accu dan even afkoelen. Als de fout blijft, vervang dan de accu of de controller.
30Communicatieprobleem: het scherm krijgt niks van de controller.Check alle aansluitingen. Vaak ligt het aan het scherm. Kijk of er kabels los zitten of bekneld zijn. Probeer het met een ander scherm of een andere controller. Een software-update kan soms helpen.

5. Andere belangrijke codes

Andere kritieke fouten die soms een professionele interventie vereisen:

  • 12: Stroomfout in de controller: meestal betekent dit dat de controller niet goed werkt na een software-update.
  • 25/26: Fout in het koppelsignaal (Torque Sensor): check de aansluitingen. Doe een kalibratiereset door het systeem aan te zetten zonder op de pedalen te drukken.
  • 33: Fout in het remsignaal: als je remsensoren hebt, check dan alle connectoren en kijk of de hendels niet vastzitten. Check ook de positie van de magneet van de sensor.

Als je de aansluitingen hebt gecontroleerd, het systeem opnieuw hebt opgestart en de onderdelen hebt laten afkoelen, maar het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met je dealer.

FAQ

Wat is de meest voorkomende oorzaak van Bafang-foutcodes?

 Losse, vuile of kapotte connectoren. Het is dus altijd een goed idee om de aansluitingen te checken voordat je een onderdeel vervangt.

Kan ik gewoon doorrijden met een foutcode?

Soms wel (bijvoorbeeld een kleine fout in de snelheidssensor), maar bij fouten in de motor, spanning of temperatuur schakelt het systeem vaak automatisch uit. Doorgaan met rijden kan schade veroorzaken.

Kan een software-update fouten oplossen?

Ja. Problemen met communicatie of sensorsignalen kunnen worden opgelost door de firmware of controller te updaten, als dat kan.

Hoe weet je of een sensor of controller echt kapot is?

Als je de kabels hebt gecheckt, de aansluitingen hebt schoongemaakt, opnieuw hebt opgestart en een test hebt gedaan met een ander scherm of een andere verlengkabel, en het probleem blijft, dan is het onderdeel waarschijnlijk kapot.

Is het veilig om zelf een Hall-sensor of controller te vervangen?

Ja, als je technisch handig bent en de juiste gereedschappen hebt. Als je twijfelt of als het om ingewikkelde fouten gaat (08, 09, 12 of 30), kun je beter een specialist vragen om te kijken.

Heb je nog vragen?

Neem contact met ons op via e-mail : support@upway.shop