Hoe kun je het gewicht van je racefiets optimaliseren?
Gewicht is de vijand! Dat is de doctrine in de wereld van het wegwielrennen, ook al is het niet de enige factor die meespeelt. Hier bekijken we het gewicht per fietstype, hoe je het kunt verbeteren en wat de limiet is als je meedoet aan de competitie.
Een racefiets kan tot minder dan 7 kg gaan, genoeg om op armlengte te dragen! (©Citroën)
Inzicht in het gewicht en de prestaties van racefietsen
Hoeveel weegt een standaard racefiets?
De racefiets van een beginnende fietser is meer gericht op comfort om te wennen aan de houding en betere prestaties te stimuleren. Het frame is van aluminium, net als de wielen, het crankstel en de cockpit. Binnen het merk Wilier Triestina is de GTR exemplarisch voor het gewicht van een racefiets op instapniveau, tussen de 9 en 10 kg. Het Filante SL model met hogere prestaties weegt meer dan 7 kg, terwijl het topmodel, de Filante SLR, tegen de 6,8 kg aan zit.
Wat is het ideale gewicht voor een racefiets op jouw niveau?
Elke fietser is uniek. Een amateur zal blij zijn met een aluminium racefiets die minder dan 10 kg weegt om comfortabel op zondag te rijden (met bredere wielen bijvoorbeeld), terwijl een ervaren fietser de voorkeur zal geven aan een lichtgewicht fiets die minder dan 8 kg weegt, of zelfs 7 kg, om regelmatig te klimmen.
Je moet je ervan bewust zijn dat de grootte van het frame, en dus het gewicht, zal variëren afhankelijk van je maat. Hier kun je niets aan doen, want je houding, rijcomfort en prestaties hangen hier sterk van af.
Belangrijkste kenmerken van racefietsen die minder dan 7 kg wegen
Een racefiets die minder dan 7 kg weegt, heeft een frame van koolstofvezel. Afhankelijk van het type vezel dat wordt gebruikt, voor stijfheid of comfort, weegt dit uit één stuk gegoten onderdeel minder dan 1 kg, en soms minder dan 700 g, zoals de Specialized S-Works Tarmac SLR (685 g).
Koolstof wordt in vrijwel elk onderdeel gebruikt:
- De vork,
- wielen,
- Zadelpost,
- De kleerhanger,
- Stuur,
- De pedalen,
- De cranks.
Het carbon frame van een lichtgewicht Trek Madone SLR racefiets (©Trek)
Dankzij het lichte gewicht konden hydraulische schijfremmen worden gebruikt, die zwaarder zijn dan schijfremmen maar beter presteren bij de snelheden die fietsers halen. De wielen zijn gestroomlijnd voor aerodynamica - net als het aerodynamische stuur - met dunne tubeless banden (700x26 mm) om de rolweerstand te verminderen. De ketting- en derailleuraandrijving heeft meestal 12 versnellingen, met Shimano, SRAM en Campagnolo als bekendste merken.
Gewichtsoptimalisatie voor fietsers
Hoe kun je het gewicht van je bestaande racefiets verlagen?
Als je primaire doel is om je gewicht zo laag mogelijk te houden, dan zijn hier een paar tips.
- Frame: dit is het middelpunt van de racefiets, dus je vertrouwt er niet op en de winst zou minimaal zijn.
- Banden: dit is een belangrijk onderdeel, waar je honderden grammen op kunt besparen door te kiezen voor een breedte van 2 of 4 mm. Vergeet echter niet dat dit het comfort en de veelzijdigheid op ruwe oppervlakken beperkt.
- Wielen: als ze van aluminium zijn, schakel dan over op wielen van carbon om een paar honderd gram te besparen, en bij voorkeur wielen met profiel om de prestaties te verbeteren,
- Crankstel en cranks: overstappen op carbon, of een ander model, kan enkele tientallen grammen schelen.
- Aandrijving: SRAM Red of Force, Shimano Ultegra of Dura-Ace, sommige zijn lichter dan andere, en vermijd elektronica van het type AXS of Di2 die ongeveer 100 gram meer weegt.
- Zadelpen: van carbon met geïntegreerde structuur, ideaal, en 3D-geprinte zadels besparen nu een paar gram.
Fietsen: hoeveel tijd kun je besparen door gewicht te verlagen?
De verhouding gewicht/vermogen is een essentiële parameter bij racefietsen. Als een amateur met 3 W/kg rijdt, rijdt een professional met 6 tot 7 W/kg. Voor een constante verhouding van 7 W/kg betekent één kg minder op een fiets een fiets die één seconde sneller is tijdens een rit van 20 km op het vlakke en -8 seconden sneller tijdens een rit van 10 km met een helling van 500 m, volgens deze online calculator. De gewichtsbesparing is dus goed voor het beklimmen van de Col de Tourmalet, maar minder goed dan op het vlakke, waar aerodynamica belangrijker is.
De gewichtstoename is groter op hellingen dan op vlakke oppervlakken (©Unsplash/markusspiske).
Laten we een concreet voorbeeld nemen, want sommige merken aarzelen niet om precieze cijfers te gebruiken om de klant te lokken. De Trek Emonda SLR meldt een winst van 60 seconden per uur op het vlakke en 18 s/u op een helling van 8% ten opzichte van het vorige model. In feite speelt de geoptimaliseerde aerodynamica een grote rol, met "182 gram bespaarde luchtweerstand", meer dan het lagere gewicht.
Gewicht van professionele racefietsen
Wat is de UCI-limiet van 6,8 kilo en waarom is dat belangrijk?
In competitieverband regelt de International Cycling Union de regels, waaronder het minimaal toegestane gewicht voor racefietsen. Renners mogen niet rijden op fietsen die minder wegen dan 6,8 kg, een getal dat al meer dan 20 jaar vastligt. Het is een manier om de prestaties te nivelleren, waarbij de mens in plaats van de fiets op de eerste plaats komt.
In de competitie is het minimumgewicht 6,8 kg (©Th G/Pixabay)
Goed om te weten: de 6,8 kg is inclusief pedalen, krachtsensor, bidonhouder en stuurverlengstukken. De UCI gewichtslimiet is echter exclusief accessoires zoals bidons of boordcomputers. Deze informatie is essentieel als je van een zondags ritje naar een officieel evenement gaat - één gram minder en je ligt eruit!
Het gemiddelde gewicht van een fiets in de Tour de France en bij de profs
Het is duidelijk dat alle fabrikanten met elkaar wedijveren op het gebied van technologie om zo dicht mogelijk bij de door de UCI opgelegde limiet van 6,8 kg te komen. Dit is het geval met de Cervélo R5 van de Deen Jonas Vingegaard voor de editie van 2024, die nog lichter is dan de fiets die 7,195 kg woog toen hij de Tour won in 2023.
racefiets Tweevoudig Tour de France winnaar Jonas Vingegaard en zijn 2024 die minder dan 7 kg weegt (©Jumbo-Visma).
De Colnago V4Rs van rivaal Tadej Pogacar weegt echter 7,27 kg, dankzij bredere banden die comfortabeler zijn op verschillende ondergronden (inclusief de nieuwe graveletappe van dit jaar). Over het algemeen schommelt het gewicht rond de 7kg in de Tour de France (en andere Giro of Vuelta evenementen), variërend afhankelijk van de grootte en het profiel van de renner.
Het gewicht van een elektrische racefiets
Hoe zwaar is een elektrische racefiets?
Een elektrische racefiets weegt een paar kilo meer dan een vergelijkbare musclebike. Het verschil komt door de motor, accu en elektronische onderdelen (controller, scherm, bediening, kabels, koppelsensor, etc). De beste lichte en krachtige elektrische racefietsen wegen tussen de 10 en 12 kg.
Om je een duidelijk beeld te geven van het merk: de elektrische Bianchi E-Oltre weegt 11 kg. Dat is 4 kg meer dan de mechanische Oltre RC met dezelfde Shimano Dura-Ace Di2 aandrijving.
De Wilier Centro Hybrid elektrische racefiets.