Problemen met de pedaalsensor op een elektrische fiets diagnosticeren en oplossen
Het ondersteuningssysteem van een elektrische fiets functioneert dankzij de motor en accu die energie leveren, maar dit gebeurt alleen wanneer de berijder begint te trappen. Het elektrische ondersteuningssysteem (EAB) moet daarom detecteren wanneer je begint te trappen, met behulp van een of meer sensoren. Er zijn verschillende soorten sensoren beschikbaar voor deze taak.
Een probleem met een of meer sensoren kan de elektrische ondersteuning verstoren of zelfs verhinderen dat deze werkt na een schok, bij de aanwezigheid van vuil of bij pech. We leggen de basis uit van hoe trapsensoren werken, wat de oorzaken van storingen zijn en hoe je deze kunt oplossen en voorkomen.
Begrijpen hoe de trapsensor werkt
Wat is een trapsensor voor elektrische fietsen?
De trapsensor stuurt elektronische informatie naar het ondersteuningssysteem van de elektrische fiets, zodat de juiste kracht op het juiste moment kan worden geleverd. Een algoritme bepaalt het ondersteuningsniveau in realtime en zorgt ervoor dat er wordt afgeremd wanneer de limiet van 25 km/u wordt overschreden.
We moeten ook onderscheid maken tussen de verschillende soorten sensoren:
- De cadanssensor geeft informatie over de draaisnelheid van het crankstel (in omwentelingen per minuut).
- De snelheidssensor stuurt gegevens over de snelheid van de fiets (in km/u). Deze sensor is soms zichtbaar als een magneet/ontvanger-duo op het achterwiel, of is geïntegreerd in de achterste motor.
- Aanwezig op sommige fietsen, met name die met een centrale motor van Bosch, Shimano Steps of Yamaha, detecteert de krachtsensor (Nm of Newton-meter) de kracht die door de voet op het pedaal wordt uitgeoefend.
- De vermogenssensor (W of watt), geliefd bij racefietsers, wordt gebruikt om de prestaties nauwkeurig te meten. Deze sensoren worden geïnstalleerd in de pedalen, een crank, de trapas of de naaf.
Hoe werkt een trapsensor?
De rotatiesensor is een eenvoudig element. Een magneet en de bijbehorende ontvanger detecteren de beweging van het wiel, wat bij het opstarten resulteert in een vertraging tussen het begin van het trappen en de activering van de elektrische ondersteuning.
Op een elektrische fiets met een rotatiesensor bepaalt deze sensor of de ondersteuning wordt geactiveerd. De ondersteuning is maximaal, wat betekent dat je met 25 km/u vooruit wordt geholpen zodra je begint te trappen, ongeacht de kracht die je uitoefent.
Symptomen en diagnose van pedaalsensorproblemen
Symptomen van een defecte trapsensor
Hier hebben we het over rotatie- en koppelsensoren. De tekenen van een probleem met de trapsensor zijn duidelijk:
- De motor start niet,
- De ondersteuning van de elektrische fiets is met tussenpozen,
- Dit is over het algemeen niet-functionele assistentie die met tussenpozen of met horten en stoten werkt.
Een defecte sensor gaat soms gepaard met een foutcode van de elektrische fiets. Raadpleeg de gebruikershandleiding van je model, zoals de Brose Drive S Mag, als je zo'n motor hebt.
Hoe controleer en diagnosticeer je een defecte pedaalsensor?
Voor het diagnosticeren van een trapsensor is het display van de elektrische fiets de makkelijkste en meest toegankelijke manier. Een Nakamura elektrische fiets foutcode is specifiek voor een bepaald probleem op een motor van het merk Intersport. Een foutcode wordt echter niet systematisch weergegeven.
- Controleer in het geval van een snelheidssensor (rotatie) of de magneet van de snelheidssensor op een van de spaken van het achterwiel nog aanwezig is of zich verplaatst heeft.
- Controleer of een kabel tussen de sensor en de controller beschadigd of doorgesneden is,
- Als je een koppelsensor hebt, is detectie moeilijk omdat deze in het crankstel is geïntegreerd.
Diagnose stellen bij een defecte trapsensor
Als er geen duidelijke visuele tekenen zijn, moet het probleem door een expert worden onderzocht, omdat het elektrisch of elektronisch van aard kan zijn (bijv. verbinding met de regelaar of vals contact). Je moet een diagnosetool gebruiken of naar een reparateur gaan, bij voorkeur een die een partner is van jouw motormerk.
Als je bijvoorbeeld een door Bosch ondersteunde Moustache elektrische fiets hebt, moet de inspectie worden uitgevoerd met behulp van de Bosch eBike Diagnostic Tool. Voor een Bafang elektrische motorfiets gebruik je de Bafang BBS02 diagnosegids.
Oplossingen voor trapsensorproblemen
Veelvoorkomende problemen en oplossingen
Afgezien van de positie van een snelheidssensor-magneet of vuil dat de werking van een vermogenssensor beïnvloedt, moet elke reparatie of afstelling worden uitgevoerd door een specialist.
Je moet je elektrische fiets echter wel onderhouden door hem regelmatig schoon te maken. Dit houdt ook in dat je de snelheidssensor regelmatig schoonmaakt en de positie ervan controleert, zonder te wachten tot je ondersteuning in de problemen komt.
De trapsensor vervangen
Elk type sensor heeft zijn eigen specifieke vereisten. In het geval van een snelheidssensor is de magneet eenvoudig te vervangen. Schroef de defecte magneet los en schroef de nieuwe op zijn plaats, uitgelijnd met de ontvanger op het frame van de elektrische fiets.
Koppel- of vermogenssensoren zijn vaak van het buis- of naaftype en worden geïnstalleerd in de as van het crankstel. Ze zijn ook specifiek voor een bepaald merk of model elektrische fietsmotor.
Vanwege de complexe elektrische verbindingen is voor demontage en vervanging de tussenkomst van een expert nodig. Neem contact op met een reparatiewerkplaats of partnercentrum van uw motormerk, bijvoorbeeld de Yamaha-klantenservice als u een door Yamaha ondersteunde elektrische fiets bezit.
Tips om problemen met de pedaalsensor in de toekomst te voorkomen
Voorkomen is beter dan genezen, en dat betekent tijd en geld besparen. Zorg ervoor dat je je fiets vaak schoonmaakt en controleer of er geen onderdelen, kabels of componenten zijn verplaatst, beschadigd of ontbreken. Op deze manier kun je de onderdelen van je elektrische fiets controleren - zoals de remmen, transmissie en snelheidssensor - en ervoor zorgen dat hij optimaal blijft werken.