Gemiddelde weggrindsnelheid: wat je moet weten
racefietsJe snelheid op de weg verbeteren is vrij vanzelfsprekend op een gravelfiets, je hebt alleen de middelen en de wil nodig. Maar op een gravel bike, ontworpen voor compromissen op alle soorten terrein, zijn er meer factoren om rekening mee te houden en keuzes te maken. Wij vertellen je wat de invloed is op de gemiddelde snelheid op een gravel bike, van de fiets tot je uitrusting, en hoe je die kunt verbeteren.
©Unsplash/Dmitry Limonov
Hoe snel kun je gaan op een grindweg?
Hoe bereken je de gemiddelde snelheid?
De werking is eenvoudig, de afstand/tijd berekening. De gemiddelde snelheid van een gravelwegfiets is de afstand van je reis gedeeld door de tijd die je erover doet. Over het algemeen is de gemiddelde snelheid voor amateurfietsers 15 tot 20 km/u. 20 tot 25 km/u is een goede snelheid voor meer ervaren fietsers, terwijl professionele fietsers nog sneller zullen gaan!
racefietsDeze gemiddelde snelheid op gravelwegen is een paar km/u lager dan de gemiddelde snelheid op . Deze laatste zijn lichter, aerodynamischer en hebben meer gestroomlijnde wielen.
Welk effect heeft een elektrische gravelbike op de gemiddelde snelheid?
elektrische fiets Omdat alle fietsen in Europa zich aan de snelheidslimiet van 25 km/u moeten houden, halen elektrische gravelbikes deze snelheid gemakkelijk op de weg. Door het geleverde vermogen te vermenigvuldigen met dat van de berijder, zorgt de motor ervoor dat zelfs amateurfietsers zonder al te veel moeite snelheden tot 25 km/u kunnen halen.
Pas op: met zijn accu voegt hij enkele kilo's aan je gewicht toe. Dit maakt het moeilijker om snelheden van meer dan 25 km/u aan te houden en de elektrische gravelbike zal in het nadeel zijn op de steilste hellingen, waar de motor zijn grenzen zal bereiken.
Yamaha
Hoe kan ik mijn gemiddelde snelheid op een gravelbike verbeteren?
Fysieke fitheid is een essentieel onderdeel van het leven van elke fietser, zelfs van een amateur. Eén rit per week is een minimum, twee of zelfs drie is zelfs te prefereren als je in vorm wilt blijven zodat je een goede snelheid kunt bereiken en een goede hartslag kunt behouden tijdens het trainen. Je kunt trainen met een hometrainer, wat dagelijks gemakkelijker is als je er een paar uur per week aan toevoegt.
Tegelijkertijd is stretchen voor en na het fietsen essentieel. Vergeet niet om je benen regelmatig te trainen en gezond te eten. Tot slot spreekt het bijna voor zich dat de fiets die je kiest geschikt moet zijn voor jouw grootte, lichaamsbouw en rijstijl.
Factoren die het grindgemiddelde beïnvloeden
Gewicht
Elke fietser die op zoek is naar prestaties weet dat gewicht een van de belangrijkste kenmerken is waar je op moet letten voordat je tot aanschaf overgaat. De keuze van het framemateriaal kan gemaakt zijn met het oog op comfort (staal versus aluminium of koolstofvezel bijvoorbeeld), maar het kan het gewicht met enkele honderden grammen veranderen. De materialen die worden gebruikt voor het stuur, de stuurpen, zadelbuis of wielset kunnen het gewicht ook verlagen.
Tot slot kan de gravel liefhebber aarzelen met een verende voorvork, maar die voegt gemakkelijk een kilo (of twee) toe. Een geveerde stuurpen zou een goede tussenoplossing kunnen zijn. Zadelvering is ook een comfortverhogende functie, zij het ten koste van het gewicht.
Banden
racefietsEen van de grootste verschillen tussen een gravel bike en een gravel bike zijn de banden. Bredere banden optimaliseren de grip op gravel of onverhard, maar ze hebben ook invloed op de aerodynamica en het oppervlak dat in contact komt met de grond.
Pas je bandbreedte aan op het soort gebruik dat je maakt, tussen klassieke wegen en onverharde paden:
- 40 tot 50 mm voor off-road, met de meeste technische secties,
- 35 tot 40 mm op multifunctioneel terrein met afwisselend grindpaden en traditionele wegen,
- 30 tot 35 mm, voornamelijk op gladde wegen (banden voor dunne wegen zijn minder dan 30 mm).
Merk op dat het profiel van brede banden kan variëren, sommige zijn meer ingekeept (vierkanter en dus minder aerodynamisch) of juist gladder en ronder.
Unsplash/Marc Zeman
Een ander aspect dat je niet mag verwaarlozen is de bandenspanning. Een te lage bandenspanning om het comfort en de grip op stenen te verbeteren zal je vertragen op de weg. Aarzel niet om je bandenspanning af te stemmen op het wegdek.
De positie
Dit lijkt misschien niet zo voor de hand liggend op een gravelbike, maar het racestuur herinnert je eraan dat de rijpositie allesbepalend is. Hoe meer je lichaam naar voren leunt met je hoofd naar beneden, hoe meer je het oppervlak dat in contact komt met de lucht verkleint. Minder weerstand betekent dat het gemakkelijker is om een hoge gemiddelde snelheid te halen of zelfs te verhogen tijdens het fietsen.
Elke fietser heeft een uniek postuur, dus kies je fiets eerst en vooral zorgvuldig zodat je optimaal kunt trappen in de perfecte aerodynamische positie. Zelfs na aankoop zijn zadelaanpassingen (voor/achter, hoogte) en stuurpen spacers in mindere mate mogelijk.
Aerodynamica
Naast de positie hebben ook andere onderdelen van de fiets invloed op de luchtweerstand, zoals de grote wielen. Als het je doel is om meerdere dagen op een uitgeruste elektrische fiets te rijden, zullen de zadeltas en frametas de minste invloed hebben. Vork- en stuurtassen zullen je zeker benadelen, dus beperk het volume tot wat je nodig hebt.
Je fietsuitrusting is een aerodynamische factor die je gemiddelde snelheid op een gravelbike kan beïnvloeden. Een nauwsluitend vest en fietsbroek en een gestroomlijnde helm zijn de sleutels tot het winnen van een paar seconden op een kilometer.
Bonus: rijden in een groep is gunstig voor de leden achter de koploper, die minder luchtweerstand ondervinden. Niet voor niets zien we professionele wielrenners in het peloton van de Tour de France duizelingwekkende snelheden bereiken en teamstrategieën om hun kopman over lange afstanden te beschermen!
Snorfietsen
Weersomstandigheden
In een aantal klimatologische omstandigheden moet je je snelheid aanpassen aan regen, temperatuur of wind. Regen verandert de grip en verlaagt de gemiddelde snelheid drastisch op gravel fietsen (die ook bredere wielen hebben). Het kleine voordeel is dat je meer risico's kunt nemen op bochtige wegen en afdalingen van bergpassen dankzij de superieure grip van brede banden.
Wind is echter de grootste vijand (op kop en zijwaarts) en de beste bondgenoot (achterop) van een fietser. Positie en aerodynamica zijn in deze omstandigheden nog belangrijker. Tot slot krijgt de hitte zelfs de fitste fietser te pakken, vooral als het erg vochtig is. Je moet je cadans en dus je snelheid verlagen.
Het hoogteverschil
Afhankelijk van waar je woont, varieert de topografie sterk. Een fietser in het vlakke terrein van de Landes zal snel evolueren in vergelijking met een Savoyard! Het positieve hoogteverschil - of klim, zo je wilt - is de nachtmerrie van een fietser, of het nu op gravel of op de weg is.
Je moet je route zorgvuldig inschatten voordat je vertrekt, om het rustig aan te doen op de afdalingen en vlakke stukken, zodat je niet burn-out raakt voordat je een grote pas bent gepasseerd. Door je route zorgvuldig te bestuderen, kun je je gemiddelde snelheid op een gravelbike optimaliseren.
De afstand
Je type route heeft een grote invloed op je fysieke conditie en je vermogen om je aan je doel te houden. Je kunt geen snelheidsrecord verwachten op lange afstanden, want dan zal je algehele snelheid afnemen. Met middellange en korte afstanden kun je een betere snelheid bereiken.
De verschillen tussen een gravelbike en een racefiets
racefiets De gravelbike is een compromis tussen een traditionele en eenMountainbike. Je kunt er een hoge gemiddelde snelheid op de weg mee aanhouden, dankzij het wegframe met een vergelijkbare vorm - zij het met een licht gewijzigde geometrie - en het racestuur met een aerodynamische positie.
Het verschil is dat de wielen en banden breder zijn, waardoor hij goed stuurt en een goede grip heeft op trails. Hij is beter geschikt voor avontuurlijk rijden op gevarieerd terrein of bikepacking als hij voorzien is van fietstassen en soms vering heeft. Comfort en veelzijdigheid, maar met een lagere gemiddelde snelheid op de weg.