Alles wat je moet weten over het reviseren van een elektrische fietsaccu

Het herstellen van fietsaccu's is een steeds populairdere oplossing voor eigenaren van elektrische fietsen. Het is niet alleen voordelig, omdat het minder kost dan het kopen van een nieuwe accu, maar ook milieuvriendelijk, omdat het kostbare grondstoffen bespaart. Het reviseren van je accu is daarom een optie om te overwegen als je merkt datje capaciteit afneemt. Hoe werkt accu-revisie?Wat is de capaciteit van een gereviseerde accu? Het verlies van capaciteit in je batterij is niet onvermijdelijk! We leggen het allemaal haarfijn uit!
De verschillende soorten batterijen
Loodbatterij
Dit type batterij wordt bijna nooit meer gebruikt op elektrische fiets. Hoewel ze het goedkoopst te produceren zijn, hebben ze een aantal nadelen die ze overbodig hebben gemaakt. Ze kunnen niet goed tegen kou, ze zijn omvangrijker en vooral zwaarder. En alsof dat nog niet genoeg is, is bewezen dat lood schadelijk is voor de gezondheid!
Vanuit ecologisch oogpunt is het niet beter... Terwijl de levensduur van een loodzuur fietsaccu in theorie rond de 500 cycli ligt, neemt de autonomie aanzienlijk af na 300 cycli, waardoor vervanging na één of twee jaar nodig is.
Nikkelbatterij
Nikkelzuur accu's zijn lichter dan loodzuuraccu's, slaan ook meer energie op en kunnen bij gemiddeld gebruik tussen de 2 en 5 jaar meegaan. Net als loodaccu's worden ze echter nog maar zelden gebruikt in recente elektrische fiets en worden ze geleidelijk vervangen door lithium.
Lithiumbatterij
Lithiumbatterijen worden steeds algemener en kunnen over het algemeen een hoog niveau van autonomie behouden tot 1000 laadcycli (of zelfs meer voor de nieuwste Lithium IJzerfosfaat modellen, die tot 3000 cycli kunnen gaan!) Shimano garandeert bijvoorbeeld een capaciteit van 60% na 1000 cycli. Bosch beweerde onlangs dat hun accu's een levensduur hebben van 30.000 km, of ongeveer 3.750 km per jaar gedurende 8 jaar.
Een fietsaccu op basis van lithium is lichter, betrouwbaarder, neemt minder ruimte in en heeft een langere levensduur.
Om je alleen moderne fietsen aan te bieden die comfortabel zijn in het gebruik en een aantal cycli hebben waarmee je je elektrische fiets lang kunt gebruiken, bieden we alleen fietsen aan die zijn uitgerust met lithium accu's.

Hoe je de levensduur van een elektrische fietsaccu kunt verlengen
Accu's zijn vaak het duurste onderdeel van een elektrische fiets, dus het is belangrijk om goed voor ze te zorgen om hun levensduur te verlengen. De belangrijkste fabrikanten van elektrische fietsaccu's (Bosch en Shimano) geven een aantal tips over hoe je ze kunt beschermen, vervoeren en opbergen, zodat je ze langer kunt gebruiken. De kwestie van de motor staat ook centraal bij de aankoopkeuze. Het is niet altijd eenvoudig om te kiezen tussen een elektrische fiets met een Bosch of Yamaha motor.
Beste praktijken voor het behoud van de capaciteit van je fietsaccu :
- Minder vraag (gebruik de eco-modus van je elektrische fiets zo vaak mogelijk)
- Bewaren bij een temperatuur tussen 10° en 20°.
- Opslag met een oplaadniveau tussen 30 en 60% voor Bosch en 70% voor Shimano
- elektrische fiets geparkeerd in de schaduw of in een koele ruimte
- De originele batterijoplader of een compatibele oplader gebruiken
Fouten die je moet vermijden als je wilt dat je batterij lang meegaat:
- Langdurig en herhaaldelijk gebruik van de accu van je elektrische fiets
- Opslag bij temperaturen boven 30°C of onder 0°C
- Langdurige opslag met de acculader aangesloten of in een staat van volledige ontlading
- Jouw EAF parkeren in de zon of de regen
Voordat je een gebruikte elektrische fiets koopt of verkoopt, is het belangrijk om de accu te testen om een nauwkeurige diagnose te kunnen stellen. Bij Upway voeren we een volledige accudiagnose uit op elke elektrische fiets die ons magazijn binnenkomt voordat we hem reviseren.

Hoe wordt een batterij gereviseerd?
Diagnose stellen over de staat van de fietsaccu
Een nauwkeurige en volledige diagnose is een eerste vereiste voor elk herstel van elektrische fietsen.
Daar zijn hulpmiddelen voor, zoals de Bosch systeemdiagnosetester, die we bij Upway gebruiken voor alle elektrische fietsen met een Bosch accu. De tester controleert het laad- en startsysteem en produceert een uitgebreid rapport dat onder andere het aantal volledige laadcycli meet dat is uitgevoerd.
Als het nodig is, gebruiken we vervolgens een capaciteitstester om te controleren hoe snel je batterij ontlaadt en of hij iets van zijn oorspronkelijke capaciteit in watt per uur (Wh) heeft verloren.
Nadat de diagnose is uitgevoerd, scheiden we de fietsen in twee categorieën:
- elektrische fiets waarvan de accu nog in uitstekende staat is (d.w.z. meer dan 80% van de oorspronkelijke actieradius levert). De elektrische fiets kan dan onder garantie worden verkocht.
- Tweedehands e-bikes die het einde van hun levensduur hebben bereikt en gereviseerd of vervangen moeten worden. Elke keer beoordelen we de meest geschikte oplossing tussen revisie, toevertrouwd aan een derde partij die hierin gespecialiseerd is, en vervanging door nieuw. Onze prioriteit blijft veiligheid boven alles en we voeren alleen revisie uit als dit kan worden gedaan door deskundige derden, volgens de hoogste kwaliteitsnormen.
Dat gezegd hebbende, is het heel goed mogelijk om zelf een elektrische fietsaccu te testen na aankoop.
Opknappen van een batterij van elektrische fiets
Een gereviseerde accu geeft je elektrische fiets een nieuw leven, op een goedkopere en milieuvriendelijkere manier dan door simpelweg een nieuwe accu te vervangen.
Helaas kunnen niet alle accu's worden gereviseerd. Sommige systemen verdragen deze procedure niet. In dat geval vervangt ons team van professionals de accu door een nieuw model voordat ze hem te koop aanbieden op Upway. De oude batterij wordt natuurlijk gerecycled.
Een elektrische fiets is zelden helemaal kapot. Vaker wel dan niet zijn de eerste tekenen van een defect gewoon de symptomen van een enigszins vermoeide accu. Opknappen is meestal voldoende om de levensduur van je elektrische fiets te verlengen.