Fietser op zijn elektrische fiets op het platteland.

Een elektrische fiets lijkt op een conventionele fiets. Op één detail na... Hij combineert menselijke kracht met de kracht van een (stille) elektromotor. Dus elke keer dat je trapt, hoef je minder inspanning te leveren om vooruit te komen. Snelheid winnen is nog nooit zo makkelijk geweest! Let op: je kracht wordt vertienvoudigd maar niet vervangen. Droom niet: een elektrische fiets gaat niet vanzelf!


Een elektrische fietsmotor biedt effectieve ondersteuning bij snelheden tot 25 km/u (of zelfs 45 km/u voor een speedbike). Op deze manier wordt een steile heuvel minder steil en wordt tegenwind minder moeilijk te bestrijden. Je reist sneller, verder en met minder vermoeidheid.


Voor het milieu, om schoner naar je werk te gaan of om steile hellingen te overwinnen, is een elektrisch ondersteunde fiets een goede manier om je fysieke inspanning te verminderen. Hoe werkt een elektrische fiets? Kun je op een elektrische fiets rijden zonder ondersteuning? We beantwoorden je vragen door de belangrijkste onderdelen van een elektrische fiets te bekijken.

De werking van de verschillende onderdelen van de elektrische fiets

Laten we eens kijken hoe het werkt! Het eerste element dat in werking treedt is de trap- of koppelsensor. De motor detecteert de kracht die je ontwikkelt of de snelheid waarmee je wielen draaien en biedt lineaire of proportionele ondersteuning (hoe harder je trapt, hoe meer de motor je helpt).

Er zijn verschillende soorten motoren: crankstelmotoren, motoren in het voor- of achterwiel.


Pedaalmotoren reageren meestal sneller omdat ze zich aanpassen aan je inspanningen voor een optimale snelheid. Ze zijn over het algemeen krachtiger, maar belasten het transmissiesysteem (kettingen, tandwielen, enz.) en de remmen meer (omdat je sneller gaat...).


De motoren in het wieldetecteren daarentegen niet de kracht van je benen. Ze vertrouwen op rotatiesensoren. De geboden ondersteuning is minder natuurlijk en kost meer energie.


Zoals vermeld in de inleiding, beweegt een elektrische fiets niet uit zichzelf (anders is het bijna een elektrische scooter...). De ondersteunde fiets zal je helpen je te trappen. Het vertienvoudigt je natuurlijke kracht. De energie komt van de accu, die meestal op het frame, in het frame of op de bagagedrager zit.


Veel accu's kunnen worden verwijderd om te worden opgeladen, terwijl andere direct op de fiets moeten worden opgeladen. Als dit het geval is, moet je de fiets ergens in de buurt van een stopcontact stallen.


Merk ook op dat de benodigde energie varieert afhankelijk van de geselecteerde ondersteuningsmodus:

  • Eco-modus: helpt je tot 50% en geeft je een lange batterijlevensduur.
  • Toerstand : deze is handig op bochtige wegen en levert 120% van het je vermogen.
  • Turbomodus: de motor levert maximale energie, 300%, ten koste van de actieradius van de accu.

Om je in staat te stellen het ondersteuningsniveau te selecteren, zit er meestal een bedieningsscherm op het stuur of geïntegreerd in het frame. Op dit scherm vind je ook informatie over het batterijniveau.


Sommige elektrische fietsen hebben meer geavanceerde opties, zoals navigatie, fitnesstracking, afgelegde afstand, de mogelijkheid om ritgegevens naar een computer te exporteren en nog veel meer functies. 

Elektrisch fietsstuur en bedieningsscherm.

De essentie van een elektrische fiets

Sommige elektrische fietsen worden geleverd met een groot aantal functies, zoals geïntegreerde verlichting om je nachtritten veiliger te maken, een GPS-navigatiesysteem of stijlvolle spatborden. Hoewel dit leuk is, zijn dit niet de belangrijkste kenmerken van een elektrische fiets. Wat je echt nodig hebt is een goede motor, batterij, sensoren, frame en remmen.  

De motor: de onzichtbare kracht

De motor is ongetwijfeld een van de belangrijkste onderdelen voor een soepel lopende elektrische fiets. Er zijn verschillende soorten motoren. De meest voorkomende zijn de trapasmotor en de naafmotor. Een naafmotor is geïntegreerd in het voor- of achterwiel van de fiets.


Het type motor op je je elektrische fiets heeft invloed op de efficiëntie, duurzaamheid en het gevoel:

  • Voorwielmotor: dit is de eenvoudigste en goedkoopste locatie. De installatie ervan heeft geen invloed op de ketting of de pedalen. Een motor in de naaf van het voorwiel werkt samen met een snelheidssensor om gedetailleerde ondersteuning te bieden. Na een stopbord, een voorrangsbord of een rotonde is opnieuw starten eenvoudig. Pas echter op voor gladde oppervlakken en witte strepen in de regen. Deze kunnen de fiets licht destabiliseren.

  • Achterwielnaaf: geïntegreerd in de versnellingen van de fiets. Dit type motor geeft een gevoel van voortstuwing. Hij brengt het vermogen efficiënt over, maar ongunstige hefboomverhoudingen in de motor kunnen leiden tot oververhitting tijdens lange beklimmingen. Dit type motor is niettemin geschikt voor alle soorten terrein, zowel voor toertochten als voor gebruik in de stad. Hij is ook minder vatbaar voor valpartijen als het regent, omdat het gemakkelijker is om de achterwieloverbrenging te regelen dan de voorwieloverbrenging in het algemeen.

  • Pedaalmotor: hier bevindt de elektromotor zich dicht bij de pedalen, in het midden van de fiets. De elektrische fiets is stabiel en gemakkelijk te bedienen, en de ondersteuning is evenredig met de druk die je op de pedalen uitoefent. Deze motoren zijn gemonteerd op de beste elektrische fietsen: van stadsfietsen tot Mountainbike premium . Perfect voor middellange en lange ritten!

Maar hoe stel je het motorvermogen in? Dat is eenvoudig! Over het algemeen heeft een elektrische fiets maximaal 4 ondersteuningsstanden die je via de controller kunt selecteren. Je fietst dus net zo comfortabel op het vlakke als op de piste en je kunt moeiteloos het tempo opvoeren als je te laat komt voor een vergadering op je (maar wees altijd voorzichtig!).

Accu's voor elektrische fietsen

Zonder de accu is een elektrische fiets gewoon een conventionele fiets. De accu drijft de motor aan en bepaalt de actieradius. Hij brengt je waar je heen wilt! In zekere zin is het de tank.


We gebruiken over het algemeen verschillende eenheden voor elektrische metingen: vermogen, spanning en ampère-uur. Aan de hand van deze waarden kun je je elektrische fiets accu kiezen op basis van zijn capaciteit. De meeste accu's voor elektrische fietsen hebben een capaciteit van ongeveer 250 watt.


Om te voorkomen dat dit zware onderdeel van de fiets de balans je verstoort, is het laag en gecentreerd geplaatst. Hoewel accu's kleiner en krachtiger zijn geworden sinds de komst van lithium in plaats van lood, dragen ze nog steeds een aanzienlijk deel van het gewicht bij aan je . Daarom kun je niet zomaar elke accu gebruiken voor een elektrische fiets. Hij moet een uitstekende vermogen-gewichtsverhouding hebben. 


Lithium-ion batterijen zijn licht maar duur. Ze kunnen je fiets tientallen kilometers op één lading laten rijden. Het duurt ongeveer 3 tot 6 uur om ze op te laden met een gewone stekker. Net als bij een mobiele telefoon hoef je hem alleen maar in het stopcontact te steken!


Natuurlijk is het mogelijk om zonder elektrische ondersteuning te rijden als de accu je uitvalt tijdens het fietsen, maar het gewicht van elektrische fiets zal worden gevoeld. Trappen zal niet onmogelijk zijn, maar wel ingewikkelder.


Hoe werken de batterijen? Dat hangt af van het type elektrische fiets dat je hebt:

  • Trapbekrachtiging: door te trappen wordt de motor gestart, waardoor de snelheid je en het vermogen je toenemen. De snelheid van de fiets neemt af naarmate de pedalen langzamer gaan. Dit is een populair type elektrische fiets omdat fietsers altijd controle hebben over de kracht die ze van de motor krijgen. Met andere woorden, ze houden de controle en laten de fiets niet al het werk doen.

  • Alleen elektrisch : alleen elektrische fietsen worden aangedreven door een gaspedaal en hebben geen menselijke kracht nodig om zich voort te bewegen. In feite worden ze geclassificeerd als bromfietsen. Deze elektrische "fietsen" ontladen de batterij snel en vereisen meer veiligheidsregels. De rijstijl is vergelijkbaar met die van een scooter.
Verwijder de accu uit de bagagedrager van een elektrische fiets.

Het kan ook nuttig zijn om te weten hoe je een elektrische fietsaccu test. Het is een vrij eenvoudige procedure, waarvoor alleen een multimeter nodig is.

Chassis en transmissie

Een gewone fiets heeft over het algemeen een aluminium frame, wat hem heel licht maakt voor meer efficiëntie. Hetzelfde geldt voor hoogwaardige elektrische fietsen: hoe lichter het frame, hoe sneller de fiets. De spaken moeten sterk genoeg zijn om te weerstaan aan buigen of breken, vooral omdat de elektrische fiets meer koppel heeft (de kracht die hem doet rijden).


Transmissie verwijst naar de pedalen, kettingbladen, cranks, ketting en tandwielen. Al deze onderdelen werken samen om je elektrische fiets voort te bewegen. Een trapmotor drijft de transmissie rechtstreeks aan, zodat je gemakkelijker kunt schakelen en trappen. Dit is nog een reden waarom trapmotoren zo populair zijn bij fietsers die op zoek zijn naar efficiëntie. Aan de andere kant belast dit type motor de transmissie natuurlijk meer.

De remmen

Elektrische fietsen kunnen gemakkelijk hoge snelheden bereiken en wegen meer dan conventionele fietsen, wat het gebruik van een geschikt remsysteem rechtvaardigt.  

  • Hydraulische schijfremmen zijn favoriet bij de e-bikegemeenschap. Ze stoppen snel in alle weersomstandigheden.
  • Schoenremmen hebben heel weinig onderhoud nodig en hun remkracht is goed, maar niet zo goed als hydraulische schijfremmen. Ze worden gemonteerd op de fietsnaaf of velg en worden geactiveerd door een kabel. Na verloop van tijd heeft dit type rem de neiging om te verdwijnen.

De regelaar

Het fungeert als het brein van het systeem. Het is de schakel tussen de motor van de fiets, de accu en de verschillende onderdelen. Het doel is om de intensiteit van het elektrische signaal te regelen.  

De verschillende soorten elektrische ondersteuning voor fietsen

Naarmate elektrische fietsen aan populariteit winnen, worden trapbekrachtigingssystemen de norm. Ze wekken energie op die via de pedalen wordt overgebracht.


Er zijn twee hoofdtypen elektrische hulpsystemen.

Niet-proportionele ondersteuning: trapsensor

De magnetische trapsensor, ook wel rotatiesensor genoemd, activeert continue trapondersteuning wanneer de magneten die aan het crankstel zijn bevestigd door de sensor worden gedetecteerd. Hij stopt met werken als je stopt.


De druk die op de pedalen wordt uitgeoefend heeft geen invloed op de prestaties van de motor en past zich niet aan de hellingen aan. Het is aan jou om het ondersteuningsniveau te kiezen dat je nodig hebt: eco, tour, turbo.

Proportionele hulp: de druksensor

Een simpele druk op het pedaal is alles wat nodig is om de hulp van koppelsensoren te activeren. Het is een onmiddellijke start!


Dit assistentiesysteem detecteert de natuurlijke kracht die wordt ontwikkeld en vertelt de motor hoeveel vermogen dienovereenkomstig moet worden geleverd. Rijden op je elektrische fiets wordt kinderspel, zonder schokken of moeilijkheden. De ondersteuning is natuurlijker. Het is vooral te vinden op premium motoren.

Vind de beste elektrische fiets

Nu je alles weet over hoe een elektrische fiets werkt, ben je klaar om er eentje uit te proberen! Wat zijn jouw prioriteiten? Veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid! Zorg ervoor dat de fiets is uitgerust met hoogwaardige remmen, een batterij die lang meegaat en een efficiënt voedingssysteem om het meeste voor je geld te krijgen je .  

Nog een laatste ding voordat je vertrekt: draag altijd een helm als je onderweg bent. 🚴