Elektrische fiets met middenmotor of achterwielmotor?

Fietser in een bloemrijk veld, die zijn elektrische fiets met achterwielmotor optilt

De keuze tussen een middenmotor en een achterwielmotor is een van de belangrijkste keuzes bij de aankoop van een elektrisch ondersteunde fiets. Het is echter niet altijd eenvoudig om de sterke en zwakke punten van de verschillende motortypen te begrijpen. In dit artikel bekijken we de voor- en nadelen om je de weg te wijzen naar de beste keuze voor jou. Dus zet je helm op je , doe je handschoenen aan en maak je klaar om de verschillen tussen deze twee soorten elektromotoren te ontdekken!

De belangrijkste verschillen tussen crankstelmotoren en achternaafmotoren

De belangrijkste verschillen tussen de middenmotor en de achterwielmotor zitten in hun plaatsing op de elektrische fiets, hun gedrag op de weg, hun efficiëntie en hun kosten.


De achterwielmotor is geïntegreerd in het wiel, waardoor hij gemakkelijker te installeren en te onderhouden is en meer controle biedt op vlak terrein. De centrale motor bevindt zich op het frame en biedt een evenwichtige gewichtsverdeling en betere tractie op heuvelachtig terrein. De ondersteuning is ook veel soepeler met dit type motor.


Centrale motoren zijn over het algemeen echter duurder en vereisen meer onderhoud dan achterwielmotoren. 

De werking van de centrale motor

De centrale motor is een type elektrische motor die geïntegreerd is in het fietsframe, meestal dicht bij het crankstel. In tegenstelling tot de achterwielmotor drijft de centrale motor het wiel niet rechtstreeks aan. De ondersteuning wordt geleverd via de transmissie (d.w.z. de ketting, crankstellen en tandwielen) om het achterwiel aan te drijven.


De werking van de centrale motor is heel eenvoudig: wanneer de rijder begint te trappen, detecteert de trapsensor de beweging en activeert de motor om elektrische ondersteuning te bieden. De centrale motor biedt een meer natuurlijke en regelmatige ondersteuning, omdat de kracht direct wordt overgebracht op de tandwielen van het achterwiel, wat een betere tractie en gewichtsverdeling biedt. Op dit type elektrische fiets lijkt het alsof de natuurlijke kracht van de berijder vertienvoudigd is.


Centrale motoren zijn over het algemeen efficiënter dan achterwielmotoren. Ze bieden een beter koppel en vermogen bij lage snelheden, waardoor ze ideaal zijn voor het beklimmen van heuvels of bergen. Ze kunnen echter duurder zijn en vereisen ook meer onderhoud dan achterwielmotoren.


Uiteindelijk hangt de keuze tussen een trapmotor en een achterwielmotor af van je persoonlijke voorkeuren en je rijstijl. Als je van plan bent om zwaardere ritten te maken of als je regelmatig hulp nodig hebt op heuvelachtig terrein, kan een centrale motor de ideale keuze voor je zijn. Op eenvoudiger terrein volstaat een achternaafmotor.

De werking van de achterwielmotor

De achterwielmotor is direct geïntegreerd in het achterwiel van de elektrische fiets. In tegenstelling tot de centrale motor maakt deze geen gebruik van de ketting om de kracht van de motor over te brengen op het wiel, maar van een geïntegreerd naafsysteem dat het wiel laat draaien.


Het werkt ook heel eenvoudig: wanneer de fietser begint te trappen, detecteert een snelheidssensor de beweging en activeert de motor om elektrische ondersteuning te bieden.


De achterwielmotor is gemakkelijker te installeren op een conventionele fiets dan de middenmotor, omdat er geen grote aanpassingen aan het frame nodig zijn. Daarom biedt kan je elektrificatiekits voor mechanische op de markt.


Het biedt ook betere controle op vlak terrein en snellere acceleratie (omdat het niet evenredig is met de kracht die de berijder ontwikkelt).

Achterwielmotoren hebben echter hun beperkingen. Ze kunnen minder efficiënt zijn dan centrale motoren op heuvelachtig of bergachtig terrein, omdat ze de neiging hebben om tractie te verliezen op steilere hellingen. Bovendien hebben ze noodzakelijkerwijs een impact op de gewichtsverdeling: de belasting aan de achterkant maakt ze minder wendbaar.


Als je op zoek bent naar een elektrische fiets voor dagelijks gebruik of voor tochten over vlak terrein, kan een achterwielmotor een uitstekende keuze zijn. Als je daarentegen op zoek bent naar krachtigere ondersteuning op heuvelachtig terrein of in de bergen, dan is een middenmotor misschien meer geschikt.

Wat u moet weten over deze twee soorten motoren

Kenmerken


Positie op de fiets


Gewichtsverdeling


Tractie op heuvelachtig terrein


Regelmatige en natuurlijke bijstand


Efficiëntie bij lage snelheid


Installatie


Controle op vlakke grond


Effectief op heuvelachtig terrein


Gevolgen voor de gewichtsverdeling


Kosten


Onderhoud


Centrale motor


Op het frame


Evenwichtig


Ja


Ja


Beste


Complex


Geen


Beste


Geen


Hoger


Belangrijker nog


Achterwielmotor


In het achterwiel


Gericht op het achterwiel


Geen


Geen


Minder


Eenvoudig


Ja


Minder


Ja


Minder


Minder


De voor- en nadelen van elke oplossing

De voordelen van de achterwielmotor


Achterwielmotoren zijn vaak goedkoper dan centrale motoren, maar ze hebben ook een gewichtsvoordeel. Omdat ze de complexe tandwielen van centrale motoren niet nodig hebben, zijn elektrische fiets fietsen met achterwielmotoren vaak lichter . Dit is een belangrijk criterium voor mensen die hun fiets veel moeten dragen (openbaar vervoertrappen, slepen, enz.). Bovendien vraagt de achterwielmotor minder vermogen en batterijcapaciteit voor ritten in vlakke gebieden. Dit is een voordeel voor sommige gebruikers, vooral voor liefhebbers van velotafietsen.


De achterwielmotor is ook interessant als je dat gevoel van onmiddellijke tractie nodig hebt bij het wegrijden. Bijvoorbeeld als je in de stad onderweg bent en vaak moet stoppen en opnieuw starten (bij rode lichten, stopborden, rotondes, enz.).


Deze discrete technologie behoudt de esthetiek van de fietsen waarmee ze is uitgerust. Tot slot belast de achterwielmotor de slijtageonderdelen van de transmissie niet veel meer dan een conventionele fiets, wat de onderhoudskosten voor gebruikers kan verlagen. Aan de andere kant, omdat je met een elektrische fiets iets sneller kunt gaan dan met een conventionele fiets, worden de remmen zwaarder belast.

Fiets met middenmotor of achterwiel: welke kiezen?

De voordelen van de centrale motor

De voordelen van een in het midden gemonteerde motor op een elektrische fiets zijn talrijk. Ten eerste betekent de plaatsing van de motor bij de trapas dat het zwaartepunt van de fiets lager en centraler ligt, wat de balans en stabiliteit van de fiets in bochten verbetert. Alle elektrische sportfietsen zijn uitgerust met dit type motor.


Bovendien zijn middenmotoren vaak krachtiger dan achterwielmotoren en leveren ze hun vermogen op een meer natuurlijke wijze dankzij de koppelsensor die rechtstreeks op de motor is aangesloten. Dit is vooral nuttig in gebieden met steile hellingen, waar extra ondersteuning waardevol kan zijn. Het is ook een voordeel als u lange ritten maakt zonder te hoeven stoppen voor het verkeer.


Een ander positief punt van de middenmotor is dat hij het gebruik van een standaard achterwiel mogelijk maakt, dat gemakkelijk kan worden verwijderd om bijvoorbeeld een lekke band te repareren. Ten slotte is de middenmotor vaak stiller en discreter dan achterwielmotoren, waardoor fietsers kunnen genieten van een aangenamere en natuurlijkere rit.

De nadelen van de centrale motor

Elektrische fietsen met een centrale motor zijn zwaarder dan hun tegenhangers. Dit kan een nadeel zijn als je je vaak moet dragen, bijvoorbeeld trappen op en af. Bovendien zijn middenmotoren vaak krachtiger, wat betekent dat de remmen en transmissie zwaarder worden belast en sneller slijten. Dit kan leiden tot hogere onderhoudskosten en een keuze uit een hoger gamma.


Uiteindelijk is het belangrijk om bij de keuze tussen een middenmotor en een achterwielmotor rekening te houden met deze nadelen, zodat u het type motor kiest dat het beste past bij uw behoeften en je rijstijl.

De nadelen van de motor achterin

De motor in het achterwiel kan leiden tot traagheid bij het opst arten en een tragere reactie op het trappen. Hierdoor kan deondersteuning ookminder natuurlijk en soepel aanvoelen, hoewel sommige geavanceerdere modellen een goed gevoel bieden dankzij een koppelsensor. Bovendien kan de positie van de batterij op de bagagedrager de fiets minder in balans en minder wendbaar maken. Dit is minder een probleem wanneer de batterij in de onderbuis van het frame is geplaatst. Tot slot kan het verwijderen van het achterwiel ingewikkelder zijn met een achterwielmotor.

Stadsfiets met achterwielmotor, op een weg bij zonsondergang.

Maar welke motor moet ik kiezen?

De keuze tussen een achterwielmotor of een middenmotor hangt af van een aantal criteria, waaronder budget. Gewicht en wendbaarheid zijn echter ook belangrijk. Als je je elektrische fiets regelmatig moet vervoeren, kies dan voor een achterwielmotor, omdat die lichter is. De Cannondale Treadwell Neo 2 EQis bijvoorbeeld ideaal voor minder ruige routes. Bovendien kun je door te besparen op de motor investeren in een completere uitrusting.


Als je daarentegen in een bergachtig gebied reist, kies dan voor een krachtiger model met middenmotor. Hoewel ze duurder zijn, bieden ze optimaal rijcomfort in moeilijkere omstandigheden dan stadsgebruik.


Tot slot hebben achternaafmotoren een soberder uiterlijk en eenvoudigere bedieningsconsoles voor degenen die de voorkeur geven aan eenvoud. Uiteindelijk is het belangrijk om rekening te houden met al deze criteria bij het kiezen van de ondersteunde fiets die het beste past bij jouw behoeften en je rijstijl.

FAQ

Wat is het verschil tussen een middenmotor en een achterwielmotor op een elektrische fiets?

De centrale motor bevindt zich in de buurt van het crankstel en brengt het vermogen over via de ketting, terwijl de achterwielmotor zich in het achterwiel bevindt en het wiel rechtstreeks aandrijft.

Wat is de krachtigste motor?

In het algemeen zijn centrale motoren krachtiger dan achterwielmotoren.

Wat is de lichtste motor?

Achterwielmotoren zijn vaak lichter dan centrale motoren.

Welke is makkelijker te repareren?

De achterwielmotor is over het algemeen gemakkelijker te repareren omdat je de ketting en cassette niet hoeft te verwijderen. Aan de andere kant zal een wielwissel moeilijker zijn omdat de wielen anders zijn dan die op een standaard fiets.

Welke is het meest geschikt voor heuvelachtig terrein?

Middenmotoren zijn over het algemeen geschikter voor heuvelachtig terrein, omdat ze een krachtiger en natuurlijker ondersteuning bieden.

Welke is het meest geschikt voor vlak terrein?

Achterwielmotoren zijn over het algemeen beter geschikt voor vlak terrein omdat ze lichter zijn en minder vermogen nodig hebben. Ze kunnen echter iets minder wendbaar zijn in de stad.

Welke is het duurst?

Centrale motoren zijn over het algemeen duurder dan achterwielmotoren. Dit komt omdat ze krachtiger zijn en meer natuurlijke hulp bieden.