Elektrische fiets met middenmotor of achterwielmotor?

Fietser in een bloemrijk veld, liftend op zijn elektrische fiets met achterwielmotor

De keuze tussen een middenmotor en een achterwielmotor is een van de belangrijkste keuzes bij het kopen van een elektrisch ondersteunde fiets. Het is echter niet altijd eenvoudig om de sterke en zwakke punten van de verschillende soorten motoren te begrijpen. In dit artikel bekijken we de voor- en nadelen om je de weg te wijzen naar de beste keuze voor jou. je Dus zet je helm op, doe je handschoenen aan en maak je klaar om de verschillen tussen deze twee soorten elektromotoren te ontdekken!

De belangrijkste verschillen tussen crankstelmotoren en achternaafmotoren

De belangrijkste verschillen tussen de middenmotor en de achterwielmotor zitten in hun plaatsing op de elektrische fiets, hun gedrag op de weg, hun efficiëntie en hun kosten.


De achterwielmotor is geïntegreerd in het wiel, waardoor hij gemakkelijker te installeren en te onderhouden is en meer controle biedt op vlak terrein. De centrale motor bevindt zich op het frame en biedt een evenwichtige gewichtsverdeling en betere tractie op heuvelachtig terrein. De ondersteuning is ook veel soepeler met dit type motor.


Maar centrale motoren zijn over het algemeen duurder en vereisen meer onderhoud dan achterwielmotoren. 

Hoe de centrale motor werkt

De middenmotor is een soort elektromotor die geïntegreerd is in het fietsframe, meestal vlakbij het crankstel. In tegenstelling tot de achterwielmotor drijft de middenmotor het wiel niet rechtstreeks aan. De ondersteuning wordt geleverd via de transmissie (d.w.z. de ketting, crankstellen en tandwielen) om het achterwiel aan te drijven.


De werking van de centrale motor is heel eenvoudig: wanneer de rijder begint te trappen, detecteert de trapsensor de beweging en activeert de motor om elektrische ondersteuning te bieden. De centrale motor biedt een meer natuurlijke en regelmatige ondersteuning, omdat de kracht direct wordt overgebracht op de tandwielen van het achterwiel, wat een betere tractie en gewichtsverdeling biedt. Op dit type elektrische fiets lijkt het alsof de natuurlijke kracht van de berijder vertienvoudigd is.


Centrale motoren zijn over het algemeen efficiënter dan achterwielmotoren. Ze bieden een beter koppel en vermogen bij lage snelheden, waardoor ze ideaal zijn voor het beklimmen van heuvels of bergen. Ze kunnen echter duurder zijn en vereisen ook meer onderhoud dan achterwielmotoren.


je Uiteindelijk hangt de keuze tussen een trapmotor en een achterwielmotor af van je persoonlijke voorkeuren en rijstijl. Als je van plan bent om wat zwaardere ritten te maken, of als je regelmatig hulp nodig hebt op heuvelachtig terrein, dan is een middenmotor misschien de juiste keuze voor jou. Op eenvoudiger terrein is een achternaafmotor voldoende.

Hoe de achterwielmotor werkt

De achterwielmotor is direct geïntegreerd in het achterwiel van de elektrische fiets. In tegenstelling tot de middenmotor maakt deze geen gebruik van de ketting om de kracht van de motor over te brengen op het wiel, maar van een geïntegreerd naafsysteem dat het wiel laat draaien.


Het werkt ook heel eenvoudig: wanneer de fietser begint te trappen, detecteert een snelheidssensor de beweging en activeert de motor om elektrische ondersteuning te bieden.


De achterwielmotor is gemakkelijker te installeren op een conventionele fiets dan de middenmotor, omdat er geen grote aanpassingen aan het frame nodig zijn. kan je Daarom biedtelektrificatiekits voor mechanische op de markt.


Het biedt ook betere controle op vlak terrein en snellere acceleratie (omdat het niet evenredig is met de kracht die de rijder ontwikkelt).

Achterwielmotoren hebben echter hun beperkingen. Ze kunnen minder efficiënt zijn dan middenmotoren op heuvelachtig of bergachtig terrein, omdat ze de neiging hebben om tractie te verliezen op steilere hellingen. Bovendien hebben ze noodzakelijkerwijs invloed op de gewichtsverdeling: de belasting aan de achterkant maakt ze minder wendbaar.


elektrische fiets Als je op zoek bent naar een motor voor dagelijks gebruik of voor tochten over vlak terrein, dan kan een achterwielmotor een uitstekende keuze zijn. Als je daarentegen op zoek bent naar krachtigere ondersteuning op heuvelachtig terrein of in de bergen, dan is een middenmotor misschien meer geschikt.

Wat je moet weten over deze twee soorten motoren

Kenmerken


Positie op de fiets


Gewichtsverdeling


Tractie op heuvelachtig terrein


Regelmatige en natuurlijke hulp


Efficiëntie bij lage snelheid


Installatie


Controle op vlakke ondergrond


Effectief op heuvelachtig terrein


Invloed op gewichtsverdeling


Kosten


Onderhoud


Centrale motor


Op het frame


Uitgebalanceerd


Ja


Ja


Beste


Complex


Geen


Beste


Geen


Hoger


Belangrijker


Motor achterwiel


In het achterwiel


Geconcentreerd op het achterwiel


Geen


Geen


Minder


Eenvoudig


Ja


Minder


Ja


Minder


Minder


De voor- en nadelen van elke oplossing

Voordelen van de achterwielmotor


Achterwielmotoren zijn vaak goedkoper dan centrale motoren, maar ze hebben ook een gewichtsvoordeel. elektrische fiets Omdat ze niet de complexe tandwielen van centrale motoren nodig hebben, zijn fietsen met achterwielmotoren vaaklichter . Dit is een belangrijk criterium voor mensen die hun fiets veel moeten dragen (openbaar vervoertrappen, slepen, enz.). Bovendien heeft de achterwielmotor minder vermogen en accucapaciteit nodig voor ritten in vlakke gebieden. Dit is een voordeel voor sommige gebruikers, vooral velotafans.


De achterwielmotor is ook interessant als je dat gevoel van onmiddellijke tractie nodig hebt bij het wegrijden. Bijvoorbeeld als je onderweg bent in de stad en vaak moet stoppen en herstarten (rode lichten, stopborden, rotondes, enz.).


Deze technologie is discreet en behoudt de esthetiek van de fietsen die ermee zijn uitgerust. Tot slot belast de achterwielmotor de slijtageonderdelen van de transmissie niet veel meer dan een conventionele fiets, wat de onderhoudskosten voor gebruikers kan verlagen. Aan de andere kant, omdat je met een elektrische fiets iets sneller kunt gaan dan met een conventionele fiets, worden de remmen zwaarder belast.

Fiets met middenmotor of achterwiel: wat kies je?

De voordelen van de centrale motor

elektrische fiets De voordelen van een in het midden gemonteerde motor zijn talrijk. Ten eerste betekent de plaatsing van de motor bij de trapas dathet zwaartepunt van de fiets lager en centraler ligt, wat de balans en stabiliteit van de fiets in bochten verbetert. Alle elektrische sportfietsen zijn uitgerust met dit type motor.


Bovendien zijn middenmotoren vaak krachtiger dan achterwielmotoren en leveren ze hun vermogen op een natuurlijkere manier dankzij de koppelsensor die rechtstreeks op de motor is aangesloten. Dit is vooral handig in gebieden met steile hellingen, waar extra ondersteuning van onschatbare waarde kan zijn. Het is ook een voordeel als je lange ritten maakt zonder te hoeven stoppen vanwege het verkeer.


Een ander positief punt van de centrale motor is dat deze het gebruik van een standaard achterwiel mogelijk maakt, dat gemakkelijk verwijderd kan worden om bijvoorbeeld een lekke band te repareren. Tot slot is de middenmotor vaak stiller en discreter dan achterwielmotoren, waardoor fietsers kunnen genieten van een aangenamere en natuurlijkere rit.

De nadelen van de centrale motor

Elektrische fietsen met een centrale motor zijn zwaarder dan hun tegenhangers. je Dit kan een nadeel zijn als je vaak moet sjouwen, bijvoorbeeld de trap op en af. Bovendien zijn middenmotoren meestal krachtiger, wat betekent datde remmen en de transmissie zwaarder worden belast en sneller slijten. Dit kan leiden tot hogere onderhoudskosten en een overstap naar een hogere actieradius.


je Uiteindelijk is het belangrijk om rekening te houden met deze nadelen bij het kiezen tussen een middenmotor en een achterwielmotor om er zeker van te zijn dat je het type motor kiest dat het beste past bij je behoeften en rijstijl.

De nadelen van de motor achterin

De motor in het achterwiel kan leiden tot traagheid bij het opst arten en een tragere reactie op het trappen. Hierdoor kan deondersteuning ookminder natuurlijk en soepel aanvoelen, hoewel sommige geavanceerdere modellen een goed gevoel bieden dankzij een koppelsensor. Daarnaast kan de positie van de accu op de bagagedrager de fiets minder in balans en minder wendbaar maken. Dit is minder een probleem als de accu in de onderbuis van het frame zit. Tot slot kan het verwijderen van het achterwiel ingewikkelder zijn met een achterwielmotor.

Stadsfiets met achterwielmotor, op een weg bij zonsondergang.

Dus welke motor moet je kiezen?

De keuze tussen een achterwielmotor of een middenmotor hangt af van een aantal criteria, waaronder budget. Gewicht en wendbaarheid zijn echter ook belangrijk. je elektrische fiets Als je regelmatig moet vervoeren, kies dan voor een achterwielmotor, omdat die lichter is. De Cannondale Treadwell Neo 2 EQis bijvoorbeeld ideaal voor minder ruige routes. Bovendien kun je door te besparen op de motor investeren in een completere uitrusting.


Als je daarentegen in een bergachtig gebied reist, kies dan voor een krachtiger model met middenmotor. Hoewel ze duurder zijn, bieden ze optimaal rijcomfort in moeilijkere omstandigheden dan stadsgebruik.


Tot slot hebben achternaafmotoren een soberder uiterlijk en eenvoudigere bedieningsconsoles voor degenen die de voorkeur geven aan eenvoud. je Uiteindelijk is het belangrijk om met al deze criteria rekening te houden bij het kiezen van de ondersteunde fiets die het beste past bij jouw behoeften en rijstijl.

FAQ

Wat is het verschil tussen een middenmotor en een achterwielmotor op een elektrische fiets?

De centrale motor bevindt zich bij het crankstel en brengt het vermogen over via de ketting, terwijl de achterwielmotor zich in het achterwiel bevindt en het wiel rechtstreeks aandrijft.

Wat is de krachtigste motor?

Over het algemeen zijn middenmotoren krachtiger dan achterwielmotoren.

Wat is de lichtste motor?

Achterwielmotoren zijn vaak lichter dan middenmotoren.

Wat is gemakkelijker te repareren?

De achterwielmotor is over het algemeen gemakkelijker te repareren omdat je de ketting en cassette niet hoeft te verwijderen. Aan de andere kant zal een wielwissel lastiger zijn omdat de wielen anders zijn dan die op een standaard fiets.

Welke is het meest geschikt voor heuvelachtig terrein?

Middenmotoren zijn over het algemeen beter geschikt voor heuvelachtig terrein omdat ze krachtiger en natuurlijker ondersteuning bieden.

Welke is het meest geschikt voor vlak terrein?

Achterwielmotoren zijn over het algemeen beter geschikt voor vlak terrein omdat ze lichter zijn en minder vermogen nodig hebben. Ze kunnen echter iets minder wendbaar zijn in de stad.

Welke is het duurst?

Middenmotoren zijn over het algemeen duurder dan achterwielmotoren. Dit komt omdat ze krachtiger zijn en meer natuurlijke hulp bieden.