Kun je op een elektrische fiets rijden zonder te trappen?

Vrouw rijdt op een elektrische fiets zonder te trappen.

Vermoeidheid? Moeite met het beklimmen van een heuvel? Zou je je willen rijden zonder te hoeven trappen? Een droom voor sommigen!


Maar is het echt mogelijk? Kun je op een elektrische fiets rijden zonder te trappen? Daar lijkt het wel op!



Is het mogelijk om op een elektrische fiets te rijden zonder te trappen?

Laten we de spanning niet verder opvoeren! In sommige gevallen, ja het is mogelijk! kan je om op een elektrische fiets te rijden zonder te hoeven trappen.


Elektrisch ondersteunde fietsen hebben een motor die start wanneer u trapt. In deze gevallen, als ze niet zijn uitgerust met een gashendel, is er letterlijk geen andere manier om de motor aan te zetten dan door te trappen.


Sommige elektrische fietsen zijn echter uitgerust met een gashendel. Maar in Europa zijn deze fietsen (zeer) zeldzaam. De elektrische fiets heeft de voorkeur, wat geen andere keuze laat dan te trappen. Een andere optie is het toevoegen van een gashendel. Dit zet druk op de motor zonder dat je hoeft te trappen. 

Hoe werkt een versneller?

Het is eenvoudig! De gashendel schakelt de motor in, die de motor onmiddellijk vooruit helpt.


Bij een fiets met trapondersteuning is er een vertraging tussen de trapbeweging en de start van de motor. Een paar meter die je cardio op de proef kan stellen (vooral bij het klimmen)! Vergeet niet dat een elektrische fiets gemiddeld tussen de 20 en 25 kg weegt.


Om het gas te starten, druk je gewoon op een knop of draai je aan een hendel . De reactietijd zal onmiddellijk zijn! De motor brandt de eerste meters, en dan nemen de pedalen het over. Tenzij je graag rijdt met een snelheid van 6 km/u

Fietser die een gaspedaal installeert om vooruit te komen op zijn elektrische fiets zonder te trappen.

De wetgeving

Merk op dat de Europese en Belgische wetgeving streng is voor versnellers. Op de openbare weg moeten zij worden uitgeschakeld bij snelheden van meer dan 6 km/h. Waarom? Het gaspedaal moet alleen een starthulp zijn. Daarna neemt de pedaalsensor het over. Op een particuliere weg zijn er echter geen beperkingen.

De sensoren

  • Het draaigreep gaspedaal: vergelijkbaar met brommers.
  • De gashendel: een eenvoudige knop om in te drukken. 

Ze kunnen op uw fietsen worden geïnstalleerd met behulp van elektrische kits. 

Hoe kom je vooruit zonder te trappen met elektrische kits? 

In het algemeen bestaan elektrische kits uit een ingang om een gashendel aan te sluiten en een ingang om de pedaalsensor aan te sluiten.

Alleen met een pedaalsensor 

Je trapt, de motor start. Deze methode verbruikt weinig energie en geeft je een groot bereik. Het motorverbruik is lineair.


Alleen met een versneller

De gashendel start de motor bij de eerste duw. Geen zorgen. Net als een scooter is hij gemakkelijk te besturen.


Deze praktijk kost echter veel energie. Vergeleken met het enkele gebruik van een pedaalsensor kan de autonomie door twee worden gedeeld.


Om je zo lang mogelijk mee te laten gaan, adviseren wij u zo min mogelijk te trappen. De motor zal u dankbaar zijn.

Met een gashendel en een pedaalsensor 

Dit is het ideale compromis en steeds meer elektrische fiets op de markt bieden deze modus aan, het is een hulpmiddel bij het opstarten.


Als je je fiets elektrificeert, kan je stel dan je gaspedaal in om uit te schakelen boven de 6 km/u. Zo kun je legaal op de openbare weg rijden.


Zodra deze snelheid is bereikt, neemt de pedaalsensor het over. Ideaal voor een veilige start!

Vrouw op een elektrische fiets waarbij ze niet hoeft te trappen om vooruit te komen.

Voordelen en nadelen van fietsen met gaspedaal

De voordelen

  • Gebruiksgemak: rijden op een elektrische fiets zonder te trappen is eenvoudig en vereist geen speciale vaardigheden of kennis. Ideaal voor fietsers die op zoek zijn naar een ontspannen ritje zonder al te veel inspanning.

  • Geeft u meer vaart: In heuvelachtige gebieden, op ruwe wegen, kan trappen moeilijk en vermoeiend lijken. Een elektrische fiets met een gashendel maakt het makkelijker. Zijn boost kan je vrij gemakkelijk een heuvel op krijgen.

  • Vereenvoudiging van het dagelijks leven: het is het ideale systeem voor mensen met medische problemen die het trappen bemoeilijken en voor mensen met een slechte lichamelijke conditie.

  • Een vriend van luie mensen: kan je rust wanneer je wilt.


De nadelen

  • Accuvermogen: Elektrische fietsen met een gashendel vereisen een krachtige accu.

  • De autonomie: die is beperkt. U kunt geen lange afstanden afleggen zonder je regelmatig op te laden.

  • Moeilijk te controleren: in het verkeer kunnen versnellers van slechte kwaliteit met een lage modulatie moeilijk te controleren zijn.

  • Strengere wetten: bijvoorbeeld de snelheidsbeperking van 6 km/u op de openbare weg.

Kortom, het is niet aanbevolen voor fietsers die een actieve levensstijl willen aanhouden.

Man rijdt op een elektrische fiets op een privéweg.

Wat zijn de regels?

Gebruik op de openbare weg

Het is geen verrassing meer dat het gebruik van een gaspedaal legaal is, mits het gebruik ervan beperkt blijft tot maximaal 6 km/u.


Daarna wordt de motor als bromfiets geclassificeerd, ook al is de maximumsnelheid 25 km/u. Waarom? Dit betekent onder meer dat een helm moet worden gedragen, een verzekering moet worden afgesloten, registratie moet plaatsvinden, enz.


Gebruik op particuliere wegen

kan je gas geven! Op niet-verkeerswegen geldt voor het gebruik van een gaspedaal geen enkele beperking, behalve voor gemeentelijke verordeningen.


Praktisch voor fietsen in de bergen of in het bos.

Conclusie

Zoals u kunt zien, zijn er drie trapopties beschikbaar.


U kunt trappen met behulp van de motor, de motor uitschakelen en alleen trappen, of alleen het gaspedaal indrukken (zonder te trappen). je elektrische fiets brengt u overal, met of zonder inspanning!


FAQ over elektrische fietsen zonder trappen

Wat is het verschil tussen een elektrische fiets en een fiets met elektrische ondersteuning?

Voor jou is het waarschijnlijk hetzelfde. Maar er is één groot verschil: het type motor.


Eenvoudig gezegd, bij een conventionele elektrische fiets beweegt de motor de fiets altijd vooruit. Een elektrisch ondersteunde fiets heeft daarentegen een intelligente motor, die alleen wordt geactiveerd wanneer de fietser trapt.